• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen går vidare

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Så att om det nu blir så att avställningsmöjligheterna blir bättre och skatten därför sjunker lite för den enskilde husbilsägaren, då skulle denna enskilda orsak alltså betyda att det blev svårare att sälja husbilar och dessutom svårare för de svenska husbilstillverkarna. Tillåt mig tvivla. Hoppas inte att du undervisar i företagsekonomi denna vecka.
Att jag inte undervisar i ekonomi får stå för dig, men efter 20 år som egenföretagare vet jag mycket om företagens utvecklings möjligheter. Vad du undervisar i stör mig inte.
 

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
273
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Man ska nog intet så stort allvar på vad som just nu står i tidningarna. Jag är säker på att skatteverket får ett uppdrag att titta över hela skattebilden för Husbil (av o påställning är ju en liten del av det).
Förhoppningsvis pausar man införandet från årsskiftet och avvaktar utredningen.
Ha de
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När man går in på mina fordon hos transportstyrelsen står ju klart och tydligt bilens status påställd eller avställd detta sker ju varje gång statusen för bilen förändras. Det du tänker på är väl ägarstatus vilket är något helt annat.
Det Knarrevik troligen avser är risken att missa att ställa på bilen när du tar den i bruk igen,detta har hänt mig,fäster en lapp på ratten numer.
 
Senast ändrad:

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
De har inga synpunkter, allt sköts med datorers hjälp och försäkringsbreven går till Kivra.
Nja, alla försäkringsbolag använder inte Kivra. En del bolag meddelar via E-post att man har en ny försäkringshandling att hämta. Då får man logga in på försäkringsbolagets hemsida för att hämta försäkringshandlingen. Det lär väl inte vara mer arbete för försäkringsbolaget än att använda Kivra.
Jag har däremot en känsla av att försäkringsbolagen försäkrar månadsvis så att ställer man av den andra i månaden får man betala för hela månaden innan försäkringen går över i avställningsförsäkring. Jag tycker mig ha upplevt att det är så men det kan ju vara bra om andra också kollar detta och om det skiljer sig mellan försäkringsbolagen.

Jan-Olov
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har Caravanclub försäkringen sköts helt automatiskt via autogiro,vid månadsskifte går pengar ut eller in på kontot,inga papper överhuvudtaget,och det stämmer också har koll,betalar per dygn inte hela månader,så beloppen varierar från månad till månad.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
kivra kräver mobilt bankid ! alla har inte mobilt bankid ? mobilt bankid kräver en någorlunda smartphone ? alla har inte det ? osv osv ska jag behöva ha alla dessa prylar för att kunna köra min husbil ? var tog friheten vägen ? ni har missat hela grejen ? ska jag inte kunna sätta mig i bilen utan en massa knapptryckande hit o dit ? men hallå vart är vi på väg ? sen ska jag ha med en lur sen ska jag ha med appar ? vad hände med reservhjul verktyg osv finns det appar för det med ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Välkommen till tjugohundratalet!
För egen del tycker jag att det mesta blivit enklare med ny teknik och bank-ID borgar för säkerheten som är nog så viktig.
Kom ihåg att dataåldern startade för ca 35 år sedan då vi fortfarande var något sånär unga och läraktiga.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Forslaget om å se til andre EU land kan slå helt feil ut, Danmark har en høy avgift ved første gangs registrering i landet og en ganske høy årlig skatt/avgift. Selv om Norge ikke er i EU men EØS så har de og en høy første gangs avgift (men med rabatt for husbil :D) og en nesten hyggelig årlig avgift for kjøretøy (ingen rabatt ved avstilling). Skattekåte politikkere ville elske den danske modellen :D
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
kivra kräver mobilt bankid ! alla har inte mobilt bankid ? mobilt bankid kräver en någorlunda smartphone ? alla har inte det ? osv osv ska jag behöva ha alla dessa prylar för att kunna köra min husbil ? var tog friheten vägen ? ni har missat hela grejen ? ska jag inte kunna sätta mig i bilen utan en massa knapptryckande hit o dit ? men hallå vart är vi på väg ? sen ska jag ha med en lur sen ska jag ha med appar ? vad hände med reservhjul verktyg osv finns det appar för det med ?
Det går också att logga in på Kivra med lösenord.
För att logga in på försäkringsbolagets hemsida krävs Mobilt Bank-id eller Bank-id installerat på dataenheten man ansluter med.
Jag ser ingen skillnad på att logga in på Kivra eller försäkringsbolagets hemsida för att ladda hem försäkringshandlingarna. Varför ska man då kräva Kivra?

Jan-Olov
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
kivra kräver mobilt bankid ! alla har inte mobilt bankid ? mobilt bankid kräver en någorlunda smartphone ? alla har inte det ? osv osv ska jag behöva ha alla dessa prylar för att kunna köra min husbil ? var tog friheten vägen ? ni har missat hela grejen ? ska jag inte kunna sätta mig i bilen utan en massa knapptryckande hit o dit ? men hallå vart är vi på väg ? sen ska jag ha med en lur sen ska jag ha med appar ? vad hände med reservhjul verktyg osv finns det appar för det med ?

Du behöver ju inte smartphone, bank-id och Kivra.
Bara låta husbilen vara påställd och knalla iväg till postombudet och betala pappersfakturan för försäkringen 1 gång per år. Inga knapptryckningar före avfärd ;)
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Hola
Håller med Ulf&Marie att det går att leva utan uppkopplingen men det underlättar att vara utan pappersfakturor om man som vi lever i husbilen året runt utan fast adress. Vi har en ’ Särskild postadress’ enl anvisning från Skatteverket. All myndighets , bank , försäkrings , m,m post hanteras via Kivra. Enkelt , bra och effektivt.
Hälsningar från ett varmt Spanien där vi firar vintern på 4 hjul och firar en varm jul.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det går också att logga in på Kivra med lösenord.
För att logga in på försäkringsbolagets hemsida krävs Mobilt Bank-id eller Bank-id installerat på dataenheten man ansluter med.
Jag ser ingen skillnad på att logga in på Kivra eller försäkringsbolagets hemsida för att ladda hem försäkringshandlingarna. Varför ska man då kräva Kivra?

Jan-Olov
Pratade med Kivra via mejl häromdagen , har lösenord nu , men det blir ändring på det, hädanefter är det endast MOBILT bankid som gäller svarade dom mej.Inget annat.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag ser ingen skillnad på att logga in på Kivra eller försäkringsbolagets hemsida för att ladda hem försäkringshandlingarna. Varför ska man då kräva Kivra?
Jan-Olov
Skillnaden är att du får tillgång till all viktig post med en enda inloggning!
Dessutom slipper man alla skrymmande pärmar med viktiga papper från alla möjliga viktiga instanser.
 
W

Weckman

Guest
Kan man inte avhandla av och påställning samt olika digitala brevlådor i en separat tråd, alternativt använda de trådar som redan finns och behandlar ämnet redan??
Många trådar spårar ur till slut men en massa konstigheter.. Är väl Admins uppgift att ibland styra upp tråden om han ser att det skenar iväg.. Vissa Admin tycker ju om att stänga trådar och ta bort inlägg i vissa andra trådar det blir en icke hållbar standard, som man själv inte fattar varför men känsligt för vissa kanske.. Men sen kan ju Admin själv tycka likadant som vissa konstiga inlägg och då gallras den inte bort av något skäl..

Ska bli intressant att se när detta inlägg raderas. Dock inget personangrepp på någon specifik person eller styrelse finns i inlägget, bara en reaktion från mig..
 
Toppen