Husbilskampen går vidare

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2,128
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Jag bytte till motormännen där får vi vi bo i bilen fast
när bilen är avställd (även utomlands)
Försäkringen gäller hela året men man tjänar på skatten
Menar du att även om du ställer av bilen så får du betala full försäkring? Inte konstigt du får bo i den i så fall. Bättre då med försäkring i CC där du har avställningsförsäkring och får bo i bilen. Under de månader vi står still i Spanien betalar jag ingen skatt och bara 58kr/mån i försäkring som täcker allt utom trafikdelen vilken absolut inte behövs när jag inte kör.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Men visst blir det en förbättring om man tar bort 15 dagars gränsen för avställningsperiod ? Man kan ställa av och på alltefter man använder husbilen. Som jag ser det så är det bara den längre resan där vi drabbas dyrare. Förslaget är åtminstone i rätt riktning. Vi använder husbilen året om, men oftast på helgerna. Att ställa av och på med appen har inneburit att vi har betalat skatt även för perioderna mellan påställningarna. Med det nya förslaget så lönar det sig att ställa av och på även under korta perioder än 15 dagar.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
311
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Vad kommer försäkringsbolagen att sägs om ex. 25 - 30 avställningar,/år?
Nya försäkringsbrev mm skall skickas ut vid varje ändring.
Troligen kräver de att hanteringen skall ske via en digital tjänst som KIVRA el. dyl.
Fungerar ju bra idag för oss med 10-15 på- och avställningar /år - ett enkelt klick i telefonen - husbilen är avställd och skatt pausas och försäkring ändras - bekräftelse skickas ut digitalt av försäkringsbolaget.

Är mer oroad att fler försäkringsbolag går över till att skippa avställningsförsäkringen och tar betalt oavsett...
Ju fler som ställer av efter varje tur ju mindre intäkter på vanliga försäkringen till bolagen.
Kan bli så att skatten sjunker men försäkringskostnaderna i slutändan ökar...
 

Los Suecos

HBK Redaktör
Inlägg
6,356
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Fundering.... om nu de flesta av oss utnyttjar den föreslagna modellen, dvs bara betala för de dagar som vi verkligen sitter bakom ratten och kör, kommer inte det att bli en för staten lägre skatteintäkt?

Den nya beskattningen drabbar ju bara bilar som är registrerade första gången efter den 01 juli 2018, men den diskuterade modellen gäller väl alla pb2 oavsett ålder.

Troligen blir det även reaktioner från försäkringsbolagen, som får avsevärt mindre intäkter fast samma kostnader som tidigare. Det måste kompenseras,i försäkringssammanhang betyder det högra premier. Högre premier i slutänden för den som har husbilen påställd större delen av året, för de som ställer av ofta, lägre eller samma nivå som idag,

Den här modellen skulle i vårt fall och vårt nyttjande av husbilen betyda avsevärt lägre kostnader, men gillar i alla fall inte modellen, känns lite sniket, lite osolidariskt på något vis,

Har jag tänkt fel, missat något?

TommyD
 
Senast ändrad:

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Är det rimligt att man skall behöva registrera sig hos en myndighet får att ha råd att utnyttja sin inköpta husbil varje gång man skall använda den. Ser det som en början på något mer och detta hjälper knappast våra svenska tillverkare och försäljare av husbilar. Varför kan man inte backa på beslutet och göra som övriga EU?
 

Kristian676

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Fundering.... om nu de flesta av oss utnyttjar den föreslagna modellen, dvs bara betala för de dagar som vi verkligen sitter bakom ratten och kör, kommer inte det att bli en för staten lägre skatteintäkt?

Den nya beskattningen drabbar ju bara bilar som är registrerade första gången efter den 01 juli 2018, men den diskuterade modellen gäller väl alla pb2 oavsett ålder.

Troligen blir det även reaktioner från försäkringsbolagen, som får avsevärt mindre intäkter fast samma kostnader som tidigare. Det måste kompenseras och i försäkringssammanhang betyder det högra premier. Högre premier slutänden för den som har husbilen påställd större delen av året, för de som ställer av ofta, lägre eller samma nivå som idag,

Den här modellen skulle i vårt fall och vårt nyttjande av husbilen betyda avsevärt lägre kostnader, men gillar i alla fall inte modellen, känns lite sniket, lite osolidariskt på något vis,

Har jag tänkt fel, missat något?

TommyD
Man får väl ändå tro att skaderisken för ett avställt fordon är betydligt lägre än ett som rullar. Så för försäkringsbolagen blir det väl lite gungor och karuseller.
 

knarrevik

HBK Medlem
Inlägg
17,672
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Är det rimligt att man skall behöva registrera sig hos en myndighet får att ha råd att utnyttja sin inköpta husbil varje gång man skall använda den. Ser det som en början på något mer och detta hjälper knappast våra svenska tillverkare och försäljare av husbilar. Varför kan man inte backa på beslutet och göra som övriga EU?
Du behöver inte registrera dig hos någon myndighet för att nyttja din husbil, du behöver bara med modern teknik klicka i en app varje gång du behöver ställa på och av. Försäkringsbolaget hänger med på köpet, helt automatiskt.
Denna tekniken har funkat så länge jag minns och aldrig orsakat problem.
Tidigare var detta avgiftsbelagt med 50 kr varje gång men avgiften togs bort för att underlätta.
 
Toppen