• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen går vidare

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kan berätta att Husbilskampen går vidare. Det var t.ex. en politikerträff på Forsbergs i Sollentuna i förra veckan. Det har varit positivt gensvar från alla partier utom Miljöpartiet som valt att inte besvara inbjudningarna.

I Dagens Industri idag kan man läsa det här;
Husbilsföretagaren: ”Skattehöjningen blir brutal för branschen”

Återkommer när det finns mera information att delge.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag vill inte förstöra tråden.
Men min undran är,
PhotoPictureResizer_191113_153638636_crop_1080x1536.png
Hur stor del av dessa 0,12% år 2017 står husbils-branschen och husbilarna för eftersom vi skall straffas så hårt?

Går man in på www.globalcarbonatlas.org/CO2-emissions
Där kan man läsa att vi låg på plats 88 bland världens länder när det gäller CO2 utsläpp per person 2017.
Krister.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Kan denna text vara rätt, citerar "I dag tar det 15 dagar att ställa av en husbil och lika lång tid att ställa på, vilket minskar möjligheterna för landets 100 000 husbilsägare att genomföra spontana resor och utflykter."
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Eftersom finansministern inte är insatt i frågan,kommer det då att bli någon förändring?
Citat finansministern:
Magdalena Andersson beskriver ett önskvärt scenario:

– Man kör ju oftast husbilen några få dagar om året. Tanken är att man ska kunna använda den under Kristi himmelsfärds helg, ställa av den direkt efteråt för att enkelt ställa på den vid midsommarhelgen. Sen ställer man av den igen för att ställa på den vid semestern.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu verkar det vara detta förslag som kommit upp från ministern:

Enligt finansministerns förslag ska det bli lättare att ställa av husbilen när man inte använder den om 15-dagarskarensen tas bort.

Räkneexempel:

Om du exempelvis kör en ny Dethleff Pulse T7051 ligger den årliga fordonsskatten i dag på 26 801 kronor.

Det blir cirka 73 kronor per dag.

Använder du bara husbilen enligt Magdalena Andersson scenario blir kostnaden denna:

Kristi himmelfärdshelgen: 4 dagar blir 294 kronor.

Midsommarhelgen: 3 dagar blir 220 kronor.

Semester: 25 dagar blir 1 835 kronor

Höstlov: 7 dagar blir 514 kronor.

Kostnad: 2 863 kronor

Tillbaka på fordonsskatten under avställd tid: 23 938 kronor.

Dessutom får du tillbaka en en del av premien på försäkringen den tid husbilen är avställd: 5 117 kronor (beräknad på en helförsäkring hos Länsförsäkringar.
 

lasseh

FD HBK Medlem
Inlägg
85
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15782
Medlemskap
2021
Vad jag kan se så blir resultatet av Magdalena Anderssons räkneexempel ovan exakt detsamma som idag (lite beroende på när personen tar semester). Det ser för mig ut att vara åtminstone 14 dagar mellan påställningarna.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Jag bytte till motormännen där får vi vi bo i bilen fast
när bilen är avställd (även utomlands)
Försäkringen gäller hela året men man tjänar på skatten
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
suck ! inte undra på att många ger upp ? hålla på och räkna på det sättet med planering hit o dit som skapar stress ! sen appar hit o dit ställa på ställa av nej nu får det baske mej vara nog med den här driten ! jag vill köra hela året betala för hela året till en rimlig kostnad punkt slut !
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
suck ! inte undra på att många ger upp ? hålla på och räkna på det sättet med planering hit o dit som skapar stress ! sen appar hit o dit ställa på ställa av nej nu får det baske mej vara nog med den här driten ! jag vill köra hela året betala för hela året till en rimlig kostnad punkt slut !
Skaffa appen och spara tusenlappar!
Hur svårt kan det vara med ett klick emellanåt?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag bytte till motormännen där får vi vi bo i bilen fast
när bilen är avställd (även utomlands)
Försäkringen gäller hela året men man tjänar på skatten
Caravanclub kan du också bo i bilen avställd,du betalar full försäkring bara när bilen är påställd därför gick Motormännen bort.
Naturligtvis skall man ställa av när bilen inte används,varför betala onödigt mycke skatt.
 
Toppen