• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskampen går vidare

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Väljer att starta en ny tråd i ämnet Husbilskampen, branschens mobilisering mot den orättvisa beskattningen som infördes på nya husbilar den 01 september.

Den 19 juli startade jag tråden "Husbilskampen, vi vann" efter att Transportstyrelsen aviserat att den nya beräkningsformeln enligt WLTP för skatteuttag för nya husbilar den 01 september, inte skulle införas. Beskattningen skulle stanna på den nivå som blev efter Bonus-Malus infördes 2018.

Transportstyrelsen kom den 29 augusti med ny information, som beklagade att informationen den 19 juli tyvärr varit felaktig och den nya beräkningsformeln enligt WLTP skulle införas redan den 01 september, som den ursprungliga planen.

Resultatet blev att "Husbilskampen" mobiliserade sina krafter igen och kallade till branschhearing den 11 september i samband med ELMIA, dit man inbjöd politiker och press.

Själv var jag inte närvarande, men vi var representerade utav Carina Ollén HBK6 och valberedningens ordförande. Har pratat med Carinas och fått hennes minnesanteckningar från utfrågningen, samt fått information av utfrågningens moderator och kommentarer från branschen.

Enligt uppgift kom det 50-60 speciellt inbjudna till utfrågningen.

Representanter för Husbilskampen som var närvarande för att tala och svara på frågor var;
- Tomas Haglund, HRF´s Ordförande.
- Mikael Blomqvist Teknisk sakkunnig HRF
- Carina Ollén Husbilsklubben
- Peter Jansson, tf VD Svensk Camping . SCR
- Börje Svärdström, Riksordförande Caravan Club
- Göran Björklund, Moderator.

Mötet började i form av presskonferens där man berättade om campingens starka utveckling i Sverige de senaste åren och visade en passande video med fakta och siffror om branschen;

Sedan redogjorde panelen för de olika turerna kring beskattningen och det orimliga skatteuttaget och orättvisan i jämförelse med andra fordonslag.

Det kom frågor från publiken om hur beskattningen av husbilar hanteras i andra EU-länder och där den stora husbilsnationen Tyskland nämndes som exempel och där skatten maximalt är 400-440 Euros/år.

Carina som representerade HBK och konsumenterna fick presentera vår klubb, redogöra hur dagens husbilsåkare ser ut. Från unga barnfamiljer, till friska rörliga pensionärer som valt den här formen för sitt fritidsintresse. En del har husbilen som sitt fritidsfordon för semester och avkoppling, medan andra har husbilen mer eller mindre som sin bostad under kortare eller längre tid. Carina befarade att många förstagångsköpare skulle få en kalldusch när första skatteinbetalningen kommer på den nya fina husbilen, som står på uppfarten framför bostaden.

Ett par politiker hade äntrat scenen och visat sig helt okunniga om WLTP, men kände till Bonus-Malus och stod bakom den beräkningsformeln, precis som HBK och branschen gör, eftersom den är samstämmig med andra fordonslag.

Kopierar Carinas sammanfattning i hennes minnesanteckningar; "
"Summa summarum = den nya skatten är det ingen som förstår hur beslutet kunnat fattats, om detta."

Har följt upp mötet och fått besked från HRF att man är nöjda med mötet och att det händer mycket just nu. Representanter för Husbilskampen kommer att träffa Finansdepartementet och Infrastrukturdepartementet nästa torsdag. Vidare så finns ett möte med Riksdagens Bilnätverk inplanerat.

Kommer att lägga ut information som jag får kontinuerligt, i den här tråden.

Har även pratat med branschfolk och jag får känslan att man är ganska nöjda med resultatet från mässan. Bergholm t.ex. skriver "Starkt år och mässa för Bergholm - trots utmaningar i branschen" och berättar om ".....ökade antalet sålda fritidsfordon under Elmia Husvagn och husbil 2019". Frågan är om det är husbilar eller husvagnar som står för ökningen.

Åtminstone en delförklaring skulle jag tro är den "cashback" som troligen alla leverantörer erbjöd kunderna, som var intresserade av nya bilar under mässan. Vad jag förstår erbjöds man ca. 15.000 kr x 3 år, som direkt avdrag på priset, alternativt utbetalt under 3 år. Om det betyder att man bakat in den nya skatten i nybilspriset och sedan erbjuder den som rabatt, eller om det är taget från Generalagentens och återförsäljarens marginal vet jag inte, det kan vi bara gissa oss till.

TommyD
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Här kommer en uppdatering på planerade aktiviteter i Husbilskampen.

I morgon, torsdag 26 september, träffar HRF finans- och infrastrukturdepartementen. I mötet deltar respektive ministers statssekreterare, d v s ett möte på allra högsta nivå. HRF är förberedda.

På fredag, 27 september, öppnar interpellationsdebatten med en debatt mellan Jan Ericson, M, och infrastrukturminister Tomas Eneroth, S.

Jan Ericson är en Moderat riksdagsman som på allvar tagit till sig frågan och drivit den på sin blogg och nu begärt interpellation, ett utförligt svar från Infrastrukturministern.

Utgångspunkten för debatten är Transportstyrelsens hantering av ärendet, beskedet. Kan man lita på en myndighet?! Det går att följa debatten på riksdagens TV-kanal.

TommyD
 
Senast ändrad:

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Jag kan tycka att det är lite konstigt att man inte med säkerhet har lyckats fastställa några WLTP värden för husbilar ännu, eller finns det någon information jag har missat?

I nedan länkad artikel antyds att vissa med lastbilsbetonade chassin ska behandlas på annat sätt än lättare chassin, är det någon som vet mer om det?

Debatt: SD vill avskaffa Bonus-malus

//Peter
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Lyssnade på interpellationsdebatten igår 27 september i riksdagen ! Tomas Eneroth, S. svarade ej på konkreta frågor utan pratade enbart om miljön. Bonus-malus är enbart till för att ta in pengar till bonus, inget annat! Det har inget med att spara på miljön. I 99 fall av 100 så det är det en besparing på miljön att köpa en ny husbil med de nu bästa tänkbara avgasreningarna. Som sagt under denna tråd tidigare ingen kan förklara logiken i detta beslut annat än att få in skattepengar. Om det vore av miljömässiga skäl skulle man beskatta bilar, båtar, snöskotrar med höga utsläpp. Varför ställs ej frågan i debatten? Varför straffbeskatta de mest avgasrenade fordonen, som för mig är den oförklarliga anledningen till Bonus/Malus???
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Jag gjorde ett litet räkneexempel där jag jämförde vad maluspåslaget skulle motsvara om det överfördes till en flygskatt i samma nivå relaterat till motsvarande klimatpåverkan:

Jag hade faktiskt ingen aning vad resultatet skulle bli men jag blev grymt överraskad!

Då ingen egentligen vet några exakta siffror så säger vi att maluspåslaget i miljöns tecken blir 20000:- per år, i snitt känns det rimligt att man åker 2 personer i en husbil, vissa åker själva men många är fler (Som oss 4 pers) Jag har sett siffror på att en husbil körs i snitt 600 mil om året.

Jag tar inte hänsyn till att man har bilen avställd delar av året men det kan ju var och en avgöra och räkna av på resultatet.

Var blir skatten per mil och person då: 20000/600 för att få det per mil, sedan /2 för att få det per person Resultat: Ca 16.6Kr per mil och person.

Jag tänker sedan att man jämför husbilens Co2 utläpp per mil och person med flygets motsvarande:

upload_2019-9-28_12-40-28.png

Beräkning av utsläpp från bilar | Utsläppsrätt.se

Således släpper en husbil som dricker 1,2 liter diesel per mil ut 0.360/2 ton co2 per 100 mil och person, således 180kg Co3 per person och 100 mil

Flyg:



upload_2019-9-28_12-54-19.png
Beräkning av utsläpp från flyg | Utsläppsrätt.se

Resutat 486kg co2 per person och 100 mil.

Flyget släpper således ut 486/180= 2.7 gånger mer co2 per tillryggalagd sträcka och person än en husbil.

Såg en vanlig svensk flygweekend till exempelvis Alikante, ca 500 mil TOR, skatt på det motsvarande husbilens miljöskatt blir då som följer:

Husbilens skatt per person och mil: 16.6 gånga det med 2.7 för att kompensera för flygets större miljöpåverkan och uträkningen blir som följer:

16.6x2.7x500=22410:- miljöskatt per person för en flygresa som kostar någon eller några tusenlappar..

Tänk bara vad en Thailandsresa skulle motsvara!

Jag är medveten om att det inte är exakta siffror men jag tror ändå att det är en vettig uppskattning på hur orimlig skatten är på en semesterform som trots allt jämfört med mycket annat är har ett ganska litet klimatavtryck!

//Peter
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Dagens Aftonblad. Kampen går vidare, men inte lätt att påverka politiker och byråkrater.
Visa bilaga 180617
Visa bilaga 180618

Tackar Aftonbladet som verkligen tagit i, 75% av 1:a sidan, ett helt uppslag och Robert Collins dräpande krönika, som enkelt och klart redogör för den orättvisa vi drabbats av och vilka konsekvenser som blir följden av beskattningen om inget görs.

Men det allra bästa är att vår Ordförande fick uttrycka klubbens engagemang i frågan, ge oss brukare ett ord i frågan. Tror det är viktigt och bra för HBK´s image hos husbilsägarna, ju fler vi är, ju starkare blir vår röst.

Tyvärr finns det ännu inte i digital form, så nu får jag köpa papperstidningen, det var inte igår.

TommyD
 

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Läste på husbilskampen på FB att Transportstyrelsen ändrar reglerna för av- och påställning. En avgift samt 3 veckors skatt efter avställning. Är detta möjligt?
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Läste på husbilskampen på FB att Transportstyrelsen ändrar reglerna för av- och påställning. En avgift samt 3 veckors skatt efter avställning. Är detta möjligt?
Så här står det på transportstyrelsens hemsida:
”Vi tar inte längre ut någon avgift när du ställer på ett fordon. Påställningsavgiften upphörde den 1 januari 2015.”
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Läste på husbilskampen på FB att Transportstyrelsen ändrar reglerna för av- och påställning. En avgift samt 3 veckors skatt efter avställning. Är detta möjligt?

Det är en missuppfattning kring detta med av-/påställning samt debitering.

De tre veckorna är betalningstiden för fakturan.

Det är något som vi husbilsägaren i regel inte bryr oss om, men som finns med i HRF’s mer djupgående fakta material.


TommyD
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
På Expressens 1;a sida kan vi idag läsa:

59316340-D4B7-41B6-8116-45C90D56AC9E.png

..... och på sidan 15:

B34C09DD-C9BD-47A3-AA1D-07428F18D3B4.png

Glädjande att se att Husbilsklubben och vår Ordförande får en så framträdande plats i artikeln. I den digitala utgåvan av papperstidningen på Readly, finns en länk direkt till Husbilsklubbens hemsida, som troligen kommer att ge en hel del nya besökare idag.

Bara att hoppas att våra folkvalda till slut får upp ögonen för den kontraproduktiva och orättvisa beskattningen utav våra fritidsfordon.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack Expressen för stödet i Husbilskampen.

Den 10 oktober fick vi en större del av 1:a sidan och nästan en helsida inne i tidningen och idag, 3 veckor senare, ser papperstidningen ut så här;

238D3F86-9687-4854-8842-415F17895B0D.png

....på 1:a sidan och så här på sidan 18.

39725F86-6CA1-4617-8D0F-190015518EBA.png

Själv är jag lite tveksam till själva innehållet. För det första är det ingen ny möjlighet som uppstått och det kan tyvärr ge intrycket att vi är snikare, som genom ett överutnyttjande av en tjänst försöker smita undan skatten.

Husbilsklubben får i alla fall omnämnande och i den digitala versionen av papperstidningen i Readly, finns en direktlänk till vår hemsida. Mycket bra, en bekräftelse på Husbilsklubbens engagemang för husbilsåkarnas intressen.

TommyD
 
Senast ändrad:

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
Tack för artikeln, som dock blir lite svårläst på min skärm (som för närvarande inte är helt kurant) så jag har inte kunnat läsa allt.

Det är bra att frågan fortsatt uppmärksammas av Husbilsklubben.se. Säkert är det också så, att det kommer att komma kritik om överutnyttjande av systemet och det ligger nog i farans riktning att det i så fall kommer försök till begränsning av möjligheten; karenstid, avgift, förbud eller annat, vad vet jag...Eftersom jag själv inte ställt av vid något tillfälle vet jag inte om det är bökigt, men tycker att möjligheten ändå ligger helt i linje med den av staten eftersträvade styrningseffekten, nämligen att den som "smutsar ner" mycket ska också betala mer. Då är det ju helt följdriktigt att betala mindre om man inte kör utan ställer av och i så fall borde ju förfarandet förenklas - inte försvåras eller beläggas med kostnader. Eller…?

/ J Peter
 
Toppen