Tommy Dynér
FD HBK Medlem
Väljer att starta en ny tråd i ämnet Husbilskampen, branschens mobilisering mot den orättvisa beskattningen som infördes på nya husbilar den 01 september.
Den 19 juli startade jag tråden "Husbilskampen, vi vann" efter att Transportstyrelsen aviserat att den nya beräkningsformeln enligt WLTP för skatteuttag för nya husbilar den 01 september, inte skulle införas. Beskattningen skulle stanna på den nivå som blev efter Bonus-Malus infördes 2018.
Transportstyrelsen kom den 29 augusti med ny information, som beklagade att informationen den 19 juli tyvärr varit felaktig och den nya beräkningsformeln enligt WLTP skulle införas redan den 01 september, som den ursprungliga planen.
Resultatet blev att "Husbilskampen" mobiliserade sina krafter igen och kallade till branschhearing den 11 september i samband med ELMIA, dit man inbjöd politiker och press.
Själv var jag inte närvarande, men vi var representerade utav Carina Ollén HBK6 och valberedningens ordförande. Har pratat med Carinas och fått hennes minnesanteckningar från utfrågningen, samt fått information av utfrågningens moderator och kommentarer från branschen.
Enligt uppgift kom det 50-60 speciellt inbjudna till utfrågningen.
Representanter för Husbilskampen som var närvarande för att tala och svara på frågor var;
- Tomas Haglund, HRF´s Ordförande.
- Mikael Blomqvist Teknisk sakkunnig HRF
- Carina Ollén Husbilsklubben
- Peter Jansson, tf VD Svensk Camping . SCR
- Börje Svärdström, Riksordförande Caravan Club
- Göran Björklund, Moderator.
Mötet började i form av presskonferens där man berättade om campingens starka utveckling i Sverige de senaste åren och visade en passande video med fakta och siffror om branschen;
Sedan redogjorde panelen för de olika turerna kring beskattningen och det orimliga skatteuttaget och orättvisan i jämförelse med andra fordonslag.
Det kom frågor från publiken om hur beskattningen av husbilar hanteras i andra EU-länder och där den stora husbilsnationen Tyskland nämndes som exempel och där skatten maximalt är 400-440 Euros/år.
Carina som representerade HBK och konsumenterna fick presentera vår klubb, redogöra hur dagens husbilsåkare ser ut. Från unga barnfamiljer, till friska rörliga pensionärer som valt den här formen för sitt fritidsintresse. En del har husbilen som sitt fritidsfordon för semester och avkoppling, medan andra har husbilen mer eller mindre som sin bostad under kortare eller längre tid. Carina befarade att många förstagångsköpare skulle få en kalldusch när första skatteinbetalningen kommer på den nya fina husbilen, som står på uppfarten framför bostaden.
Ett par politiker hade äntrat scenen och visat sig helt okunniga om WLTP, men kände till Bonus-Malus och stod bakom den beräkningsformeln, precis som HBK och branschen gör, eftersom den är samstämmig med andra fordonslag.
Kopierar Carinas sammanfattning i hennes minnesanteckningar; "
"Summa summarum = den nya skatten är det ingen som förstår hur beslutet kunnat fattats, om detta."
Har följt upp mötet och fått besked från HRF att man är nöjda med mötet och att det händer mycket just nu. Representanter för Husbilskampen kommer att träffa Finansdepartementet och Infrastrukturdepartementet nästa torsdag. Vidare så finns ett möte med Riksdagens Bilnätverk inplanerat.
Kommer att lägga ut information som jag får kontinuerligt, i den här tråden.
Har även pratat med branschfolk och jag får känslan att man är ganska nöjda med resultatet från mässan. Bergholm t.ex. skriver "Starkt år och mässa för Bergholm - trots utmaningar i branschen" och berättar om ".....ökade antalet sålda fritidsfordon under Elmia Husvagn och husbil 2019". Frågan är om det är husbilar eller husvagnar som står för ökningen.
Åtminstone en delförklaring skulle jag tro är den "cashback" som troligen alla leverantörer erbjöd kunderna, som var intresserade av nya bilar under mässan. Vad jag förstår erbjöds man ca. 15.000 kr x 3 år, som direkt avdrag på priset, alternativt utbetalt under 3 år. Om det betyder att man bakat in den nya skatten i nybilspriset och sedan erbjuder den som rabatt, eller om det är taget från Generalagentens och återförsäljarens marginal vet jag inte, det kan vi bara gissa oss till.
TommyD
Den 19 juli startade jag tråden "Husbilskampen, vi vann" efter att Transportstyrelsen aviserat att den nya beräkningsformeln enligt WLTP för skatteuttag för nya husbilar den 01 september, inte skulle införas. Beskattningen skulle stanna på den nivå som blev efter Bonus-Malus infördes 2018.
Transportstyrelsen kom den 29 augusti med ny information, som beklagade att informationen den 19 juli tyvärr varit felaktig och den nya beräkningsformeln enligt WLTP skulle införas redan den 01 september, som den ursprungliga planen.
Resultatet blev att "Husbilskampen" mobiliserade sina krafter igen och kallade till branschhearing den 11 september i samband med ELMIA, dit man inbjöd politiker och press.
Själv var jag inte närvarande, men vi var representerade utav Carina Ollén HBK6 och valberedningens ordförande. Har pratat med Carinas och fått hennes minnesanteckningar från utfrågningen, samt fått information av utfrågningens moderator och kommentarer från branschen.
Enligt uppgift kom det 50-60 speciellt inbjudna till utfrågningen.
Representanter för Husbilskampen som var närvarande för att tala och svara på frågor var;
- Tomas Haglund, HRF´s Ordförande.
- Mikael Blomqvist Teknisk sakkunnig HRF
- Carina Ollén Husbilsklubben
- Peter Jansson, tf VD Svensk Camping . SCR
- Börje Svärdström, Riksordförande Caravan Club
- Göran Björklund, Moderator.
Mötet började i form av presskonferens där man berättade om campingens starka utveckling i Sverige de senaste åren och visade en passande video med fakta och siffror om branschen;
Sedan redogjorde panelen för de olika turerna kring beskattningen och det orimliga skatteuttaget och orättvisan i jämförelse med andra fordonslag.
Det kom frågor från publiken om hur beskattningen av husbilar hanteras i andra EU-länder och där den stora husbilsnationen Tyskland nämndes som exempel och där skatten maximalt är 400-440 Euros/år.
Carina som representerade HBK och konsumenterna fick presentera vår klubb, redogöra hur dagens husbilsåkare ser ut. Från unga barnfamiljer, till friska rörliga pensionärer som valt den här formen för sitt fritidsintresse. En del har husbilen som sitt fritidsfordon för semester och avkoppling, medan andra har husbilen mer eller mindre som sin bostad under kortare eller längre tid. Carina befarade att många förstagångsköpare skulle få en kalldusch när första skatteinbetalningen kommer på den nya fina husbilen, som står på uppfarten framför bostaden.
Ett par politiker hade äntrat scenen och visat sig helt okunniga om WLTP, men kände till Bonus-Malus och stod bakom den beräkningsformeln, precis som HBK och branschen gör, eftersom den är samstämmig med andra fordonslag.
Kopierar Carinas sammanfattning i hennes minnesanteckningar; "
"Summa summarum = den nya skatten är det ingen som förstår hur beslutet kunnat fattats, om detta."
Har följt upp mötet och fått besked från HRF att man är nöjda med mötet och att det händer mycket just nu. Representanter för Husbilskampen kommer att träffa Finansdepartementet och Infrastrukturdepartementet nästa torsdag. Vidare så finns ett möte med Riksdagens Bilnätverk inplanerat.
Kommer att lägga ut information som jag får kontinuerligt, i den här tråden.
Har även pratat med branschfolk och jag får känslan att man är ganska nöjda med resultatet från mässan. Bergholm t.ex. skriver "Starkt år och mässa för Bergholm - trots utmaningar i branschen" och berättar om ".....ökade antalet sålda fritidsfordon under Elmia Husvagn och husbil 2019". Frågan är om det är husbilar eller husvagnar som står för ökningen.
Åtminstone en delförklaring skulle jag tro är den "cashback" som troligen alla leverantörer erbjöd kunderna, som var intresserade av nya bilar under mässan. Vad jag förstår erbjöds man ca. 15.000 kr x 3 år, som direkt avdrag på priset, alternativt utbetalt under 3 år. Om det betyder att man bakat in den nya skatten i nybilspriset och sedan erbjuder den som rabatt, eller om det är taget från Generalagentens och återförsäljarens marginal vet jag inte, det kan vi bara gissa oss till.
TommyD
Senast ändrad: