• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilskörning för damer

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Husbilskörning för damer

Blir det en sådan träff i år oxå ( 2014 ) ?

Snabba ryck från Breviks camping, jag skrev att det verkade finnas intresse och diskuterades på HBK. Svaret jag fick är detta:

Hej!

Vad roligt, det kommer bli husbilskörning för damer även 2014. Datum är inte spikade ännu men de kommer upp på vår hemsida när det är bokningsbart. Om någon vill lämna sitt intresse så kan du be de maila oss intresseanmälan så får de info så snart det är spikat datum.

Vänligen
Minna Rångeby
Breviks Camping
0505-311 10
Breviks Camping - Start
www.facebook.com/brevikcamping

Mail skickas till info@brevikscamping.se
 
Senast ändrad:

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
Sv: Husbilskörning för damer

Tack för hjälpen, Lundsholm:msn_flower: Jag lägger en intresseanmälan för mig till Breviks Camping !

Faran
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Husbilskörning för damer

Kan bara säga det var väl värda pengar, och trevligt hade vi med. Även vi gubbar som blev lämnade en hel dag.
Frugan tar nu bilen på egna små turer och det helt tack vare kursen. :)
 

Elisyl

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Partille
HBK-Nr
5076
Medlemskap
2024
Sv: Husbilskörning för damer

Skulle man kunna föreställa sig återkommande kurser för män för att de inte vågar köra familjens husbil? Män med giltigt körkort?
Varför skulle det vara svårare för kvinnor än för män, att köra husbil, särskilt tungt är det ju inte.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Husbilskörning för damer

Skulle man kunna föreställa sig återkommande kurser för män för att de inte vågar köra familjens husbil? Män med giltigt körkort?
Varför skulle det vara svårare för kvinnor än för män, att köra husbil, särskilt tungt är det ju inte.

Vad menar du? Jag förstår inte vart du vill komma?
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Husbilskörning för damer

Skulle man kunna föreställa sig återkommande kurser för män för att de inte vågar köra familjens husbil? Män med giltigt körkort?
Varför skulle det vara svårare för kvinnor än för män, att köra husbil, särskilt tungt är det ju inte.


Kan ju bara svar för mig själv. Och hos oss är det nästan alltid jag som kör (personbilen), under tiden jag kör jobbar frugan med datorn, handarbetar eller läser.
När hon kör så gör jag inget mer än bara åker med.
Detta har inte varit något som helst problem men när att vi fick husbilen så kände frugan att hon saknade körvana på stora fordon därav kursen.
Så uppfattade jag också situationen hos flera andra par som gick kurser.
O jag fattar inte varför man gör det till ett problem tvärtom för om man nu gör det till en genusfråga så bidrar ju kursen till att utjämna den på vägarna mansdominerade chaufförsrollen. :D
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Husbilskörning för damer

Skulle man kunna föreställa sig återkommande kurser för män för att de inte vågar köra familjens husbil? Män med giltigt körkort?
Varför skulle det vara svårare för kvinnor än för män, att köra husbil, särskilt tungt är det ju inte.

Kanske du menar att det borde finnas årliga kurser för män också. Det tycker jag vore en mycket bra idé, speciellt de som ställer av husbilen i ett antal månader och då bara kör en mindre personbil. Skulle vara samma tanke som i MC kretsar där man har avrostningsdagar på våren. Ha man varit borta från ett större fordon i upp till ett halvår så är man garanterat ringrostig oavsett kön.

Men det var kanske inte din tanke???
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Husbilskörning för damer

Jag tror att männen sätter sig själva bakom ratten vi ger kanske inte frun en ärlig chans att köra HB jag tror inte på kurser om man har körkort klarar man en HB på cikus 7,5 meter
Men stor bil?
Kvinnor kör lastbil Buss då pratar vi om stor bil.:wideeyed:2179
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Husbilskörning för damer

Tror nog att det är en del/många? av er karlar som "bäddat" för det. Ni var lika mycket nybörjare ni, när ni skaffade husbil - MEN - jag gissar att ni inte släppte ratten till frugan då, så hon också fick vana att köra husbilen.

Det är väl en jättebra idé med en träningskurs för damer så vi blir fler tjejjer bakom HB-ratten! Efter att sett en del karlar ratta husbilar på trånga campingplatser runt om i Europa finns det nog en del av dem/er också som skulle behöva mer träning... ;)

När jag köpte min husbil var jag van köra stor bil med lång husvagn, men kände ändå att jag ville testa var gränserna/hörnen/marginalerna gick/fanns. Utrustade mig med ett antal billiga plasthinkar och gjorde en trix och backnings-bana på en stor grusparkering. Det är ju det man behöver mest träning i. Att bara köra är ju inte så stor skillnad mot personbilen. Tycker nästan det är enklare i husbilen med suveräna sidospeglar och bra överblick då man sitter högt.
 

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
Sv: Husbilskörning för damer

Vi, maken och jag har varit mycket ute i Europa med vår husbil. Jag har inte kört den vi har nu men sett diverse knasiga och dåliga parkeringar både på ställplatser o campingar:twitcy: På ett ställe i Spanien var det en förare som efter div. fram o tillbakakörande med full fart i ren frustration backade rakt in i ett träd o demolerade sitt cykelställ:wub: jag vill inte bli så frustrerad så därför vill jag gå på kurs:) jag gillar att gå på kurs, där är oftast väldigt ödmjuka o trevliga människor :yes:
 
Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Husbilskörning för damer

Tror nog att det är en del/många? av er karlar som "bäddat" för det. Ni var lika mycket nybörjare ni, när ni skaffade husbil - MEN - jag gissar att ni inte släppte ratten till frugan då, så hon också fick vana att köra husbilen.

Det är väl en jättebra idé med en träningskurs för damer så vi blir fler tjejjer bakom HB-ratten! Efter att sett en del karlar ratta husbilar på trånga campingplatser runt om i Europa finns det nog en del av dem/er också som skulle behöva mer träning... ;)

När jag köpte min husbil var jag van köra stor bil med lång husvagn, men kände ändå att jag ville testa var gränserna/hörnen/marginalerna gick/fanns. Utrustade mig med ett antal billiga plasthinkar och gjorde en trix och backnings-bana på en stor grusparkering. Det är ju det man behöver mest träning i. Att bara köra är ju inte så stor skillnad mot personbilen. Tycker nästan det är enklare i husbilen med suveräna sidospeglar och bra överblick då man sitter högt.
Ja kära du delar din tanke fullt och fast.
Ett utmärkt sätt att träna sin skicklighet.
Glöm inte att om den ordinarie föraren skulle bli sjuk är det väl skönt att komma hem för egen maskin
2179:music-icon:
 

BengtM

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Lund
HBK-Nr
7491
Medlemskap
2024
Sv: Husbilskörning för damer

Ja kära du delar din tanke fullt och fast.
Ett utmärkt sätt att träna sin skicklighet.
Glöm inte att om den ordinarie föraren skulle bli sjuk är det väl skönt att komma hem för egen maskin
2179:music-icon:

Tackar för denna kloka kommentar. Förstår inte riktigt det genomtänkta i att ge sig ut på långtur med bara en betrodd förare. Det räcker med en lindad fot eller en ögonlapp för att det skall vara olämpligt eller förbjudet att köra. Ingen är osårbar, i synnerhet inte om man befinner sig i den typiska husbiliståldern. Självklart skall båda kunna köra.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Husbilskörning för damer

Vad är det jag läser ! Förlägga en träff i Skåne.
Bevare mig väl, en sån hemsk tanke.

Tänk om hustrun läser detta och hon får för sig att hon skall vara med.
Det blir en träff förenat med livsfara.
Våran Concorde saknar nämligen airbag på passagerar sidan.

// T
 
Senast ändrad:
Toppen