• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsinbrott - Vad ska/bör göras eller undvikas?

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Alla Hbk-medlemmar,
Först skulle jag vilja önska Er Alla en riktig God Jul och Gott Nytt År med många husbilsr3sor och många TREVLIGA äventyr.

Nu till det TREVLIGA. Att inte alla äventyr under husbilsresor är trevliga det vet vi. Just sådant var det senaste äventyret som Gösta E. har genomgått och beskrivit i hans super intressanta, aktuella tråd. Han hade inbrott i husbilen och blev rånad.

Som han skriver i hans inlägg idag så "vaknade han, upptäckte inkräktare och sedan gick han ut genom bodelsdörrren för att jaga rånare".
Jag just undrar vad som är bästa sättet att agera under sådana omständigheter. Är det bra att jaga rånare? Jag vet att man ofta reagerar instinktivt och gör det.

Själv hade gjort samma sak när vid en promenad hade två ungdomar hade slitit min frus lilla väskan (med sådan kraft att hon fick även stora blåmärken på halsen), så sprang jag efter dem... OK en man följde med och hann ikapp ungdomarna och frun fick tillbaka väskan... men kanske skulle han eller jag får kniven stucken i magen. Frun skällde mig, med all rätt, för att jag sprang efter dem.

Jag tycker att det skulle vara intressant att få veta vilka erfarenheter har Ni? Hur skulle Ni reagerat i sådan husbilsinbrott situation? Vad har Ni, som har varit med om liknande äventyr, gjort?

Med vänliga hälsningar
Janne
och en gång till
GOD JUL och Gott Nytt År
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Det som hände mig i gårkväll ca kl 22.30 kanske flera här på hbk tycker att man skall köra därifrån... Så fort som möjligt.

Nu är det ca 2 månader sedan jag körde över gränsen från Albanien in till Grekland, vädret var då rena rama svensk sommar väder, så jag tänkte att just nu kör jag inte vidare, utan stannar här nära Igoumenitsa.
Jag har vatten och naturlig tömning precis i min närhet och Lidl ligger också nära, och sen har jag nära till det mesta en liten storstad har att erbjuda...
Där vi nu står fungerar det bra med att ha hundarna lösa, Medelhavet ligger 20m ifrån, och jag har en fantastisk vacker natur runt mig.
Här kommer en hel del folk förbi, och flera har börjat prata med mig, det händer också att de säger.. Vi ses på fredag, söndag eller vad de nu säger :)..
Polisen och cost gard kör förbi här flera ggr om dagen, även på helgerna så jag känner mig väldig trygg här där vi står nu.....
Och behöver jag lite semester så kör jag till byn Platanja som bara ligger ca 15km härifrån.
Så just nu tycker jag att livet är lugnt och skönt.... Förutom tandläkaren som ruinera mig.
Hur som helst..... I gårkväll satt jag och tittade på en film, kl var ungf. 22.30...... BOOMMM.. :eek: . hördes det jättehögt när något smäller mot hb, och så skrek någon utanför högt. .. MMMOOOAAAA...:eek:
Tilka blev livrädd och hoppade ner från soffan.... Och ville in i "styrhytten"... Hon känner sig trygg där.:)..
I nästan samma ögonblick hör jag hur en högljud mopped/scooter kör härifrån..... Shit tänker jag. :mad:..
Tar snabbt min kraftiga slangbella och en näve stenkullor samt min blixtrande lampa... Och rusar ut.... Jag hör mopeden och förstår att den kör härifrån... Och sen saktar ner, snabbt gömmer jag mig ifall de skulle komma tillbaka, och då är jag beredd... Men Jag hör snart att de kör vidare.:(..
Jag stod väl kvar ute ca en 1/2 Tim och väntade.... Men tyvärr de kom inte tillbaka mer...... Denna natt. :(
Det jag vill säga är..... Även när du känner dig trygg och säker... Så syns du alltid för alla som är i närheten /kör förbi....
Du vet aldrig vem av de okända som är med eller mot dig.. :rolleyes:
Så vad gör jag nu......Jo.!.. Jag får lämna över till "han där upp" och hoppas att inget mer händer mig här och framöver.... Och sen njut av dagen för imorgon kan det vara försent.:yes:..:spinny:
Låter mer som ett bus från ungdomar... men man vet ju aldrig!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.192
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om man nu inte blir rädd ..... Och släpper taget, då det finns inget annat jag kan göra nu åt det som hände...
Blir då dagen annorlunda än vad jag har tänkt... Ja! Definitivt.... Då det finns fler bra människor än "idioter".... Än så länge :rolleyes:
Vädret är kanon fint solen lyser på den blåa himlen, så idag tänkte jag montera in ny automatik till mitt övervakning system, då den gamle la plötsligt av (Kina produkt)
Det följde inte med någon manual, och den har inte samma program kod siffror som den gamle :msn_wall: ...
Så det var bara att prova sig fram.... Efter flera timmar hittade jag ett program som verka passa systemet... P-17 heter det... Den gamle hade P-30...
Sen var det bara att riva i alla kablar... Och börja om med installationen..
Plötsligt gick en säkring... Så jag måste gå ut och runt hb för att byta den....
Kalimera säger en röst.... Bilen kände jag igen direkt.. Men ansiktet var jag lite osäker på...
Det är en herre som brukar parkera bredvid mig... Sen motionerar han i timmar här. .. Och pratar lite ibland...
Du jag har en present till dig.... Och så säger han att han har en firma och säljer varor till bla Ica och andra stora företag inom Europa...
Jag fick en låda vin av en kund från tyskland, och då vill jag ge dig en flaska....
Jag taremot en 1 liters flaska och tackar så hjärtligt....
Sen pratar vi lite annat.... Jag berättar om nattens störning...
Då säger han att det är säkert ungdomarna som bråkar med dig...

För mig är det viktig att lära känna lokal folket... För jag tror bla att lär de känna mig så håller de nog ändå ett litet extra öga på mig varje gång de kör förbi...
Och sen är det alltid trevligt att träffas och umgås med folket i landet jag besöker...
Jag har också träffat precis motsatsen... De som inte ens pratar med folket i landet :eek:
Men jag hade aldrig kunnat resa så.. då hade jag säkert också varit rädd och otrygg under resans gång....

Men att resa som jag gör då tycker jag att jag reser på så många olika "plan"...

Vi väljer själva hur vi vill ha det.. .
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.396
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I husbilen har vi hunden, han biter först och skäller sen.

Brorsan och en kompis råkade däremot ut för något obehagligt, dock i Sverige.
Två ungdomar på moppe ryckte en handväska från en i deras sällskap.
Brorsan och kompisen sprintade efter och drog tag i killarna så de åkte av moppen och tappade väskan.
Kompisen böjer sig för att ta upp den och känner en häftig smärta i sidan, sätter ner handen och får se blod och svimmar.
Då tänker de hoppa på brorsan men resten av sällskapet är nästan framme så killarna skiter i väskan och drar.
På sjukhuset visade det sig att kompisen blivit knivhuggen i sidan mellan revbenen och fått en punkterad lunga.

Samma kompis gick några år senare emellan när 5 personer av utländsk härkomst stod och sparkade på en liggande svensk kille.
Han fick då flera knytnävsslag och svarade med samma mynt.
När polisen kom skyllde alla blattar på vår kompis och i rättegången blev han dömd för misshandel....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.192
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
När jag var på Kithyra en ö i Grekland så stod jag en längre tid på platsen Paralia Likodimou (se bild)
Det var sommar och varmt... Sov alltid med alla fönster öppen...
En natt vaknade jag vid 3:30 tiden och tyckte att någon tittade in. :eek:
Jag han se skymten av ett huvud... Så jag tog min blixtrande ficklampa och stack ut huvudet och lampan... Slog nästan min panna rätt in i ett mörkt ansikte... :eek:
Samtidigt slog jag på ficklampan...
Då sprang personen iväg... Och jag skrek efter honom... Klepsi Klepsi... (tyv tyv)
Manen flydde till en liten röd bil som stod ca 100 meter bort utan att svara mig... Jag lät fiklampan blixtra hela tiden...
Han hoppade in och startade bilen.... Men bara stod stilla.... Efter några minuter steg han ur bilen och gick till bakas till mig... Och sa orshi Klepsi... Orshi Klepsi (stjäler inte)... Vi snackade några ord.... Sen sa han vänligt.... Snälla släck din lampa för jag ser ju ingenting när du riktar den mot mig...
Jag sa då att jag har han och bilen på foto ifall det blir problem... Orshi Klepsi sa mannen...
Jag släckte lampan och mannen körde sen iväg.... Men ca 20 min senare så hör jag en bil komma.... Spanar ut och ser att det är den röda bilen.... Mannen går ur bilen och han bär på flera 6pack 1.5 liters vattenflaskor... Går förbi hb och ner i den lilla hamnen... Efter 10 min är han åter i sin röda bil... Och kör iväg...
Jag somnade snabbt om.... Nästa dag går jag ner i hamnen och pratar med Demtrish han som äger kantinan.... Berättar om mannen och den röda bilen.... Då säger han att han nu förstår varför det stod flera 6 pack med vatten utanför kantinan...
Det visade sig att mannen lämnade tillbaka det han stal....
Några veckor senare stöter jag på den röda bilen och mannen i en byn Agia Pelagia på andra sidan ön ... Han tittar förskräckt på mig och skriker sen...
ORSHI KLEPSI... ORSHI KLEPSI....

Så sover ni med öppna fönster kan det ju vara bra att skaffa en sån blixtrande ficklampa... Då det är helt omöjligt att se mot ljuset...
Screenshot_20211217_183057_com.google.android.apps.maps.jpg

IMG_20211217_182631.jpg
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
372
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Frågan om baseballträ... varför tycker Du att det bra att ha?
Om den som gör inbrott är ute efter värdesaker och inte för att skada Dig fysisk (inbrott följs ju nästan alltid av viss mental skada för den drabbade) blir det inte större risk att händelsen mynnar ut i en fysisk skada (oavsett för vem)?
Vem har sagt att jag tycker det är bra att ha?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Om vi står på något skumt ställe så tar jag fram min elektroniska vakthund.
Ställer in känsligheten på radarn.
När någon närmar sig så får de ett antal hundskall som välkomsthälsning.
Finns att köpa på Conrads.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.333
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Vi plockar undan alla värdesaker förutom en gammal laptop som jag plockat ur det mesta av innanmätet, den låter jag ligga på bordet. Jag har också en gammal plånbok innehållande några tio euro samt några gamla sönderklippta kort liggande på instrumentbräda.
Obs! Ingen kritik. I det här ämnet är det så att var och en har idéer dom själva tror på, och då skall man göra det som man tycker är bäst.
-Men jag blir väldigt nyfiken på vad man har en funktionsoduglig laptopl och odugliga kort till? Och varför man inte lägger undan dom samtidigt som allt annat, det behöver ju kanske inte ligga i ett kassaskåp, utan ett vanligt skåp räcker.
Bara nyfiken på användningsområdet.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
02.00 knackade det på dörren till hb, och så sa de att det är från polisen...
Han öppnade dörren och möttes av en gevärspipa istället för polisen :eek:.
Money money... Sa personen med geväret..... Kompisen sa stick jag ringer polisen och drog igen dörren.o_O
Sen ringde han polisen.... .men än har de inte hittat förövaren
Så nu kan man inte ens lita på polisen :eek::twitcy:
Ja det måste ju vara enkelt för Grekisk polis att hämta första bästa person som bär ett skjutvapen kl 02.00 på natten. Om gevärspipan var det det enda signalementet så hade ju polisen massor att gå på.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Tråkigt att det har hänt er gode vän men har man gjort någon analys av hur branden startat och utvecklats samt orsak till branden? Jag har hört talas om en del bränder i husbilar/husvagnar men aldrig sett resultatet av någon utredning efter brand och hur man förebygger bränder( sannolikhet) samt hur konsekvenserna kan reduceras.
Vi har för vår del en plan för hur man utrymmer vid ev snabbt brandförlopp och det är via fönstret bredvid sängen och inte via några dörrar eftersom man då troligen måste passera brandhärden. Därför har vi då och då spännband mellan dörrarna. Vore intressant att få lite statistik/underlag om bränder i husbilar så att vi alla kan få bra information och kunna vidta lämpliga åtgärder. Jag är beredd på att ändra våra utrymningsplaner om statistiken visar annorlunda men saknar underlag för detta.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Jag har en fundering. Trots att muskatten har mycket övervakning med kameror så fick han inbrott i husbilen. Det verkar som att kameror inte ger så mycket skydd som man vill tro.
 
Toppen