• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HusbilsFonden - Börsåret 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
En graf som visar mitt Livbojs perspektiv ur ett dagsperspektiv, lite mera brus.
Tankar och idéer på hur ett agerande skulle ske sett från ett tekniskt perspektiv, i rent utbildningssyfte.
Som någon har sagt, följ inte mina tips och funderingar. Jag har oftast fel.
Livbojen Dagsperspektiv.PNG


Lycka till.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vart är vi på väg, känns frågan bekant?

Börsen tuffar på uppåt. Tänkte vi skulle titta på läget sett ur mitt Livbojs perspektiv.
Först tittar vi på en helhetsbild sett ur ett veckomönster.
Visa bilaga 220090

Sedan kikar vi på en zoomad bild.
Visa bilaga 220092

Vad drar jag för slutsatser kring dessa bilder?
Jag är fortsatt positiv till börsen som helhet när vi har detta utseende. Tittar vi på var vi är idag och kastar blicken lite till vänster i diagrammet kan vi se att vi har en tidigare topp som vi idag slår runt. Rent generellt kan sägas det kan kännas lite trögt här runt ikring då det är brukligt med lite tveksamheter runt tidigare toppar.
Men så länge inga viktiga stödnivåer punkteras är det positiv syn på börsen idag, i morgon är en annan dag men då är börsen stängd. Sammanfattningsvis har vi en positiv syn åtminstone tills fredag, skämt åsido. Detta diagram visar i nuläget att vi med all sannolikhet kommer nå nya ATH vare sig vi vill eller ej. Enligt mitt sätt att tolka dagsläget, tills motsatsen är bevisad.

Lycka till.
Får inte upp din ”zoomade bild” på min Ipad.

Kjell
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Får inte upp din ”zoomade bild” på min Ipad.

Kjell
Funkar faktiskt på alla mina enheter. Du får ge dig till tåls tills du kan öppna i datorn. Eller så kör vi:
1. Har du provat att starta om?
2. Är du inne på rätt sida och klickat på rätt länk?
3. Funkar det fortfarande inte, tyvärr då kan jag inte hjälpa dig. Kanske skulle köpa nytt eller gå en kurs.
Ungefär så kan det låta och ibland mycket värre när man behöver hjälp.
;)
Hälsar
Christer
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Funkar faktiskt på alla mina enheter. Du får ge dig till tåls tills du kan öppna i datorn. Eller så kör vi:
1. Har du provat att starta om?
2. Är du inne på rätt sida och klickat på rätt länk?
3. Funkar det fortfarande inte, tyvärr då kan jag inte hjälpa dig. Kanske skulle köpa nytt eller gå en kurs.
Ungefär så kan det låta och ibland mycket värre när man behöver hjälp.
;)
Hälsar
Christer
Tack! Nu funkar det. Kanske bara var lite tid som behövdes.

Kjell
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Tack! Nu funkar det. Kanske bara var lite tid som behövdes.

Kjell
När det gäller börsen så måste man ge det lite mer tid.. ;)


Christer, vet du något bra program som man kan leka i och som inte kostar en förmögenhet varje månad?

Tycker 1000kr i månaden för Avanza Infront är för dyrt för det lilla jag behöver använda programmet. Har inte ens känt mig redo för gratisversionen på 14 dagar, känner att jag vill spara testversionen tills jag verkligen är redo att betala så mycket varje månad.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Tack!

I grund och botten var inte HusbilsFondens innehav tänkt att ligga till grund för era investeringar. Utan det skulle spegla vad man själv kan sätta ihop med de tankar & teorier som jag framförde i tidigare avslutad tråd. Men självklart kul för dem som lyckades, mindre kul för dem som kanske slumpade fram att de skulle satsa på 4 aktier och lyckades med konststycket att bara plocka förlorarna.

De fyra största besvikelserna blev Stillfront, Eolus Vind, Lime Technologies och Sinch. Jag tänkte vi skulle titta närmare på vad Ingbe är inne på.
Nämligen att bli av med förlorarna på ett tidigt stadium. Kjell1351 har också en poäng här, fonden blir då också lite mera aktiv och sannolikt hade resultatet lyfts ytterliggare. Allt detta genom att ta bort de som underpresterar på ett tidigt stadium. Självklart skulle de vara välkomna in igen när de visar styrka. Det finns säkert lika många sätt som vad det finns investerare. Jag tänkte här visa på 2 sätt som skulle kunna vara aktuella.

Av alla innehaven bortsett från två fonder som inte finns med i mitt aktieprogram, då de inte finns representerade på PPM:s plattform. Dessa är BGF Next Generation och MS INVF US Growt. De återstående 18 har jag valt att skapa ett Index av, detta kan göras då alla har lika vikt i sitt förhållande till varandra. Tittar vi bilden så är Index den svarta linjen. Här syns klart och tydligt när dessa 4 sämst presterade skulle lyfts ur.
Det visade sig att när innehav presterade 12% eller sämre mot index så skulle de helt sonika sålts. Visar ju också med klar tydlighet att kurserna blev klart lägre när vi summerade börsåret 2021.

Visa bilaga 220043

Det andra sättet kan vara att använda sig av glidande medelvärden, s.k moving averages.
Då blir Kungen av dem alla MA200 och EMA200 våra vägledare. MA200 är ett glidande 200 dagars medelvärde. Och EMA200 är detsmma fast med lite annorlunda beräkningar, fäster större vikt vid de senaste kurserna, exponentiellt glidande medelvärde.
Allt detta finns ypperligt beskrivits på nätet för de som vill fördjupa sig mera. Men visst det måste finnas tid och intresse för detta för oftast är det inte gjort i en "hannavändning". Som sagt dett finns många sätt. Det gäller att göra sig av med förlorarna fortare än en avlöning :).

Igår satte jag ihop en bevakningslista för 2022 års aktier som kan bli aktuella för en ev. fondsammansättning., fyrtio till antalet. Och då finns inte den aktie med som jag skulle valt om jag bara skulle ha en aktie. Tar jag kanske vid ett senare tillfälle. Det är fritt fram för spekulationer tills dess.
Lycka Till.

Visa bilaga 220044
Bara för att kolla om jag förstått/inte förstått. Om MA200 är större än EMA200 så har kursen varit fallande på slutet och tvärt om.

Kjell
 

Oboyen

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Sollefteå
HBK-Nr
25684
Medlemskap
2024
När det gäller börsen så måste man ge det lite mer tid.. ;)


Christer, vet du något bra program som man kan leka i och som inte kostar en förmögenhet varje månad?

Tycker 1000kr i månaden för Avanza Infront är för dyrt för det lilla jag behöver använda programmet. Har inte ens känt mig redo för gratisversionen på 14 dagar, känner att jag vill spara testversionen tills jag verkligen är redo att betala så mycket varje månad.
kanske ett alternativ Terminal | Börsdata ?
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
När det gäller börsen så måste man ge det lite mer tid.. ;)


Christer, vet du något bra program som man kan leka i och som inte kostar en förmögenhet varje månad?

Tycker 1000kr i månaden för Avanza Infront är för dyrt för det lilla jag behöver använda programmet. Har inte ens känt mig redo för gratisversionen på 14 dagar, känner att jag vill spara testversionen tills jag verkligen är redo att betala så mycket varje månad.
Hej!
Jag använder idag HittaKursvinnare och IG:s plattform för navigation.
HittaKursvinnare var förr kopplat till medlemskap i i Aktiespararna, numera frikopplat. Men dock erhålls rabatt vid medlemsskap.

Jag använder Pro versionen och där vill jag minnas den totala kostnaden ligger på ca 4000Kr inkl medlemsskap men då gäller det på årsbasis. Efter ha jobbat med lite mer "avancerade" program under något tiotals år såsom ex. Advanced Get, Metastock och Tradestation så kändes det lite torftigt till en början. Rätt mycket strul för några år sedan men får faktiskt erkänna de jobbat upp sig rejält till ett väl fungerande program. Betyget blir en 8 på en 10-gradig skala. Skulle jag ge betyg för prisvänlighet sett till vad du får så ligger den på 15 på samma skala :). Med det vill jag säga du får mycket för pengarna.
Sedan kan du köpa till lite olika moduler bl.a. WT versionen som är skapat av Tobbe Rosén, Trendlogic och Calle Ekberg.
Den vill jag minnas ligger på runt 1500/År.

Länk HittaKursvinnare: Hitta kursvinnare | Sveriges ledande mjukvara för fundamental och teknisk aktieanalys
Länk WT-versionen: WT-Versionen – Analysverktyg för bättre aktieaffärer

Slutsatsen får då bli en liten sångsnutt - Här får du mycket för pengarna.

IG:s Plattform, den använder jag i första hand för terminshandel oftast Turbo 24. Också en väl fungerande plattform.
Har för mig gratis vid handel, var ett tag sedan jag kände för terminer.

Länk IG: Tradingplattformar (PSO)

Hoppas detta kan vara något.
Lycka Till
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Bara för att kolla om jag förstått/inte förstått. Om MA200 är större än EMA200 så har kursen varit fallande på slutet och tvärt om.

Kjell
Kjell!
Ja så kan man uttrycka sig. Men fallande låter alltid lite drastiskt i mina öron när kurserna fortvarande ligger över eller slår runt sina medelvärden, men visst du har rätt det har gått ner en del från toppen annars hade det inte sett ut som det gör.

Att vända på MA/EMA tar lite tid ungefär som en tanks. Men det speglar Primärtrenden. Många använder idag sig av speciellt MA200 för positionering. Över=fullinvesterad. Under=Går ur marknaden. Gäller då inte bara index utan även i högsta grad aktier. Lite av köp styrka, sälj svaghet.

Bifogar en bild på OMXS30 med barchart där varje stapel motsvarar en dags handel. Där ser du ATH nivåer på index. EMA på 2262,72 MA200 på 2303,75. Således en bra bit under men kursen ändå uppe på alla tiders högsta. Den bild från min Livboj som du förut tittade på var en så kallad close line. Tar bara hänsyn till stängningskurserna.


OMXS30 Barchart.PNG
När man ser senaste tidens utveckling för detta index så ligger det faktisk i sakens natur att rekyl ligger om hörnet. Lite av en parabolisk uppgång. Brukar säga några dagar till med samma uppgångsfrenesi och vi går bak i tiden. Som alla vet är ju detta inte möjligt. Min Livboj är sammansatt av en rad olika parametrar som jag oftast navigerar efter. Den speglar hälsotillståndet på börserna i världen, såsom den visade kan jag inte vara annat än positiv till helheten.
Hoppas det hjälpte lite i dina funderingar.
Lycka Till.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Kjell!
Ja så kan man uttrycka sig. Men fallande låter alltid lite drastiskt i mina öron när kurserna fortvarande ligger över eller slår runt sina medelvärden, men visst du har rätt det har gått ner en del från toppen annars hade det inte sett ut som det gör.

Att vända på MA/EMA tar lite tid ungefär som en tanks. Men det speglar Primärtrenden. Många använder idag sig av speciellt MA200 för positionering. Över=fullinvesterad. Under=Går ur marknaden. Gäller då inte bara index utan även i högsta grad aktier. Lite av köp styrka, sälj svaghet.

Bifogar en bild på OMXS30 med barchart där varje stapel motsvarar en dags handel. Där ser du ATH nivåer på index. EMA på 2262,72 MA200 på 2303,75. Således en bra bit under men kursen ändå uppe på alla tiders högsta. Den bild från min Livboj som du förut tittade på var en så kallad close line. Tar bara hänsyn till stängningskurserna.


Visa bilaga 220113
När man ser senaste tidens utveckling för detta index så ligger det faktisk i sakens natur att rekyl ligger om hörnet. Lite av en parabolisk uppgång. Brukar säga några dagar till med samma uppgångsfrenesi och vi går bak i tiden. Som alla vet är ju detta inte möjligt. Min Livboj är sammansatt av en rad olika parametrar som jag oftast navigerar efter. Den speglar hälsotillståndet på börserna i världen, såsom den visade kan jag inte vara annat än positiv till helheten.
Hoppas det hjälpte lite i dina funderingar.
Lycka Till.
Tack! Kanske dags att läsa på lite om teknisk analys.

Kjell
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
När vi nu har tittat på OMXS30 grafen som kanske gav många skrämselhicka så gör jag en fundering på vilka nivåer som kan vara aktuella för naturliga tester sett till uppgången från lågpunkten 20 dec och indexnotering på 2257,79. Då görs följande antagande om att toppen nåddes 4 jan på 2466,93. Då vänder vi oss till Mr Fibonacci och dennes teorier och nivåer som fortfarande är gällande i allra högsta grad. Förträfflig matematiker som gav oss mycket användbart.

Naturliga rekyler brukar mätas med korrigering av de tre mest förekommande nivåerna 38,2%, 50% samt 61,8%. Dessa framgår i bifogat chart. Jag tog bort färgerna på staplarna som brusar till det lite, stör alltid ögat.
Skulle vi däremot stiga ytterligare till nya högsta innan korrigering, ja då får vi helt sonika rita om kartan.

OMXS30 Fibonacci.PNG
Lycka till.
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Nöj dig inte med lagom.

Oavsett om du nyss börjat spara eller är erfaren börshaj vill vi ge dig och dina pengar rätt förutsättningar för att lyckas växa. Det är aldrig för sent att ta ditt sparande till nästa nivå.

Ovanstående text är hämtat direkt från nätmäklaren Nordnets hemsida. Du har kanske läst liknande på andra sidor men aldrig nappat.

Jag skulle även vilja komplettera texten med för oss som ”inget vet”. Hur gör man då ifall man absolut inte kan något om vare sig aktier eller fonder. Helt sonika har noll koll. Är du börshaj ja då kommer mina tips och idéer inte ge dig något av värde. Att fortsätta läsa ”inget vet” kommer då kanske bara att kännas som typ ”herregud” vilken smörja eller trams.

Jag kommer i första hand vända mig till dem som ”inget vet” men som är intresserade att komma igång med något som kanske på sikt är intressant och kanske kan ge dig mer än bara dagens ränta på dina bankmedel eller annat sparande. Du eller ni som känner igen sig i ”inget vet” kan ju hålla utkik framöver så drar vi igång när jag slipat och funderat lite.
Givetvis är inläggen öppna för alla.

Med tråden ”inget vet” har jag inga målsättningar att nå Topp 20 bland alla tillgängliga fonder som finns.
Utan min målsättning får bli - lite bättre än bankräntan. Når jag det får det bli min seger.

Hälsningar
Christer
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Innan jag ev.startar "Inget vet" i en annan tråd så tänkte jag bjuda på lite fredagsmys.
Myset består i en graf som speglar börsens utveckling från IT-botten 2003 fram till hittills kända topp 4 jan-22.
Börsvägen är väl som verkligeten, det går upp sen går det ner. Ja och så håller det på.

För kännedom: Hittills inga inrapporterade klagomål.

OMX Stockholm GI index 2003-2022.PNG

Lycka till.
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Hej!

Jag har nu valt att starta en specifik ämnestråd för oss som "inget vet".

Aktier & Fonder - vi som "inget vet".

För medlemmar under HBK diskussion.

Här kan vi fortsätta ett tag till innan jag går över till mera specifika trådar om Aktier & Fonder.

Hälsningar
Christer
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Hej!

Jag avslutar nu denna tråd då den börjar kännas lite förlegad med tanke på rubriken.

F.n. har jag en tråd öppen för medlemmar - Aktier & Fonder - vi som "inget vet".

Möjligt att jag framöver startar ny tråd.

Jag tackar dig som läst.

Lycka Till.

Hälsningar
Christer

 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen