• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HusbilsFonden - Börsåret 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Vår Pension PPM eller Privat – HusbilsFonden!

Hej och god fortsättning på er alla.

Många har säkert glömt att jag startade en tråd i slutet av 2020 där vi alla kunde ventilera tankar & teorier kring aktier och fonder. Mitt primära syfte var att väcka alla sömngångare och inse vikten och hur värdefullt det kan vara att ha ett sparande, oavsett om det gäller aktier eller fonder, privat eller PPM.
Jag tänkte då bjuda på mitt intresse, kunskap och erfarenhet kring området. Det skapades en fond som jag valde att kalla HusbilsFonden. För de som fortfarande har ett litet minne kvar längst bak kommer här en liten resumé om hur det sedan gick för fonden och dess innehav.

Utgångspunkten var att likna en fondförvaltare vilken som helst och sätta ihop en fond bestående av minst sexton (16) aktier eller fonder. Det blev totalt 20st, sjutton aktier och tre fonder. Målsättningen var att skapa en slagfärdig diversifierad fond, likaviktad och hämtat från många branscher. Balansering skulle ske varje kvartal och möjlighet att utesluta, dvs sälja av aktier eller fonder som jag tyckte presterade dåligt till förmån från andra som presterade bättre inom samma bransch. Detta gjordes inte utan alla som var med från början var också med till ”the bitter end”. Dock balanserade jag om till varje kvartals början, så alla aktier höll samma vikt när de gick in i nytt kvartal. Dvs alla aktier startade med samma mängd slantar varje kvartal. Detta koncept har varit vinnande sett ur ett historiskt perspektiv. Jag kan här och nu avslöja att så blev även fallet i HusbilsFonden. Inte värst mycket men dock. Jag stack även ut hakan och satte ribban högt.

HusbilsFonden skulle nå Topp 20 av alla valbara och tillgängliga fonder hos Avanza och Nordnet.

En övermäktig uppgift och en väl optimistisk syn kunde tyckas men det var ju lite av denna självsäkerhet och tuffhet från min sida som skulle väcka alla björnar som sov eller inte hade någon tid eller intresse att själv ta tag i sitt sparande. Det gäller som bekant att sparka alla sovande björnar hårt för att de skall vakna.

Utfallet presenteras i en separat tabell. I resultatet har utdelningar genom årets lopp sparats och adderats till en kassa vid årets slut. Även de tre fondernas förvaltningsavgifter har betalats. Alla belopp som redovisas har varit fiktiva och Husbilsfondens syfte var lära & utbildning.

2021 års resultat blev +49,61%. Vilket resulterade i att ”Ribban” nåddes.

Självklart är jag nöjd och stolt med det totala resultatet. Det blev Topp 20.
Vissa av innehaven överraskade mycket positivt andra mycket negativt. ”Glömde” en del som gick mycket över vad jag kunde tänka mig var möjligt.

HusbilsFonden 2021 Resultat.PNG

Husbilsfondens innehav köptes in vid ett och samma tillfälle, till 2020 års slutkurser. Således allt på ett bräde.
Nytt börsår startar imorgon. Lycka till alla.
Hälsningar
Christer
 
Senast ändrad:

zakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7768
Medlemskap
2024
Vår Pension PPM eller Privat – HusbilsFonden!

Hej och god fortsättning på er alla.

Många har säkert glömt att jag startade en tråd i slutet av 2020 där vi alla kunde ventilera tankar & teorier kring aktier och fonder. Mitt primära syfte var att väcka alla sömngångare och inse vikten och hur värdefullt det kan vara att ha ett sparande, oavsett om det gäller aktier eller fonder, privat eller PPM.
Jag tänkte då bjuda på mitt intresse, kunskap och erfarenhet kring området. Det skapades en fond som jag valde att kalla HusbilsFonden. För de som fortfarande har ett litet minne kvar längst bak kommer här en liten resumé om hur det sedan gick för fonden och dess innehav.

Utgångspunkten var att likna en fondförvaltare vilken som helst och sätta ihop en fond bestående av minst sexton (16) aktier eller fonder. Det blev totalt 20st, sjutton aktier och tre fonder. Målsättningen var att skapa en slagfärdig diversifierad fond, likaviktad och hämtat från många branscher. Balansering skulle ske varje kvartal och möjlighet att utesluta, dvs sälja av aktier eller fonder som jag tyckte presterade dåligt till förmån från andra som presterade bättre inom samma bransch. Detta gjordes inte utan alla som var med från början var också med till ”the bitter end”. Dock balanserade jag om till varje kvartals början, så alla aktier höll samma vikt när de gick in i nytt kvartal. Dvs alla aktier startade med samma mängd slantar varje kvartal. Detta koncept har varit vinnande sett ur ett historiskt perspektiv. Jag kan här och nu avslöja att så blev även fallet i HusbilsFonden. Inte värst mycket men dock. Jag stack även ut hakan och satte ribban högt.

HusbilsFonden skulle nå Topp 20 av alla valbara och tillgängliga fonder hos Avanza och Nordnet.

En övermäktig uppgift och en väl optimistisk syn kunde tyckas men det var ju lite av denna självsäkerhet och tuffhet från min sida som skulle väcka alla björnar som sov eller inte hade någon tid eller intresse att själv ta tag i sitt sparande. Det gäller som bekant att sparka alla sovande björnar hårt för att de skall vakna.

Utfallet presenteras i en separat tabell. I resultatet har utdelningar genom årets lopp sparats och adderats till en kassa vid årets slut. Även de tre fondernas förvaltningsavgifter har betalats. Alla belopp som redovisas har varit fiktiva och Husbilsfondens syfte var lära & utbildning.

2021 års resultat blev +49,61%. Vilket resulterade i att ”Ribban” nåddes.

Självklart är jag nöjd och stolt med det totala resultatet. Det blev Topp 20.
Vissa av innehaven överraskade mycket positivt andra mycket negativt. ”Glömde” en del som gick mycket över vad jag kunde tänka mig var möjligt.

Visa bilaga 219995

Husbilsfondens innehav köptes in vid ett och samma tillfälle, till 2020 års slutkurser. Således allt på ett bräde.
Nytt börsår startar imorgon. Lycka till alla.
Hälsningar
Christer
Imponerande, köpte själv några av dina förslag och dom gick kanon, hoppas att du sätter ihop ett nytt paket
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vore väldigt kul om du ville återuppliva Husbilsfonden igen. Köpte enligt ditt förslag, med några dagars fördröjning, och aktierna exkl. fonder har gått upp med 54,29% exkl. utdelningar.

Jag vet att du fick mycket kritik/stryk för ditt initiativ men det finns alltid en massa trångsynta människor som vill missförstå nya initiativ.

För min del får du gärna ta tag i rodret igen och komma med nya råd till oss som inte har din kunskap och kompetens.

Hälsar Kjell
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Precis som jag tror att flera andra gjorde här så lade jag in aktierna i en bevakningslista så att man under året kunde följa utfallet. Var tveksam till en del aktieval men du gjorde ju det mesta rätt, starkt jobbat!
Hoppas du kommer igen med en ny lista i år!
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Precis som jag tror att flera andra gjorde här så lade jag in aktierna i en bevakningslista så att man under året kunde följa utfallet. Var tveksam till en del aktieval men du gjorde ju det mesta rätt, starkt jobbat!
Hoppas du kommer igen med en ny lista i år!
Då skall man ju också väga in att detta resultat uppnåddes utan någon aktiv förvaltning under året. Man kan ju bara fundera på vad resultatet hade blivit med Christers aktiva förvaltning under året.

Kjell
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Husbilsfonden. Ett av de bästa och intressantaste inläggen 2021, som av någon anledning inte fick vara kvar här på HBK.
Vill passa på och tacka TS för ett tips i den utrensade tråden: att satsa på de/det papper som gått bäst senaste 3 månader. I mitt fall blev det ett enkelt excelark med en faktor 1,0 - 2,0 i ett antal steg. Funkar riktigt bra för mej eftersom jag har ägnat de senaste 2 åren till att gå över från aktier till fonder, och då kan man ju sätta in vilka udda belopp som helst. (Fonder är bättre än aktier för ekonomiska amatörer som jag :msn_embarrassed:).
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Tack!

I grund och botten var inte HusbilsFondens innehav tänkt att ligga till grund för era investeringar. Utan det skulle spegla vad man själv kan sätta ihop med de tankar & teorier som jag framförde i tidigare avslutad tråd. Men självklart kul för dem som lyckades, mindre kul för dem som kanske slumpade fram att de skulle satsa på 4 aktier och lyckades med konststycket att bara plocka förlorarna.

De fyra största besvikelserna blev Stillfront, Eolus Vind, Lime Technologies och Sinch. Jag tänkte vi skulle titta närmare på vad Ingbe är inne på.
Nämligen att bli av med förlorarna på ett tidigt stadium. Kjell1351 har också en poäng här, fonden blir då också lite mera aktiv och sannolikt hade resultatet lyfts ytterliggare. Allt detta genom att ta bort de som underpresterar på ett tidigt stadium. Självklart skulle de vara välkomna in igen när de visar styrka. Det finns säkert lika många sätt som vad det finns investerare. Jag tänkte här visa på 2 sätt som skulle kunna vara aktuella.

Av alla innehaven bortsett från två fonder som inte finns med i mitt aktieprogram, då de inte finns representerade på PPM:s plattform. Dessa är BGF Next Generation och MS INVF US Growt. De återstående 18 har jag valt att skapa ett Index av, detta kan göras då alla har lika vikt i sitt förhållande till varandra. Tittar vi bilden så är Index den svarta linjen. Här syns klart och tydligt när dessa 4 sämst presterade skulle lyfts ur.
Det visade sig att när innehav presterade 12% eller sämre mot index så skulle de helt sonika sålts. Visar ju också med klar tydlighet att kurserna blev klart lägre när vi summerade börsåret 2021.

Husbilsfonden - största förlorare.PNG

Det andra sättet kan vara att använda sig av glidande medelvärden, s.k moving averages.
Då blir Kungen av dem alla MA200 och EMA200 våra vägledare. MA200 är ett glidande 200 dagars medelvärde. Och EMA200 är detsmma fast med lite annorlunda beräkningar, fäster större vikt vid de senaste kurserna, exponentiellt glidande medelvärde.
Allt detta finns ypperligt beskrivits på nätet för de som vill fördjupa sig mera. Men visst det måste finnas tid och intresse för detta för oftast är det inte gjort i en "hannavändning". Som sagt dett finns många sätt. Det gäller att göra sig av med förlorarna fortare än en avlöning :).

Igår satte jag ihop en bevakningslista för 2022 års aktier som kan bli aktuella för en ev. fondsammansättning., fyrtio till antalet. Och då finns inte den aktie med som jag skulle valt om jag bara skulle ha en aktie. Tar jag kanske vid ett senare tillfälle. Det är fritt fram för spekulationer tills dess.
Lycka Till.

2022 års aktier.PNG
 

zakke

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7768
Medlemskap
2024
Tack!

I grund och botten var inte HusbilsFondens innehav tänkt att ligga till grund för era investeringar. Utan det skulle spegla vad man själv kan sätta ihop med de tankar & teorier som jag framförde i tidigare avslutad tråd. Men självklart kul för dem som lyckades, mindre kul för dem som kanske slumpade fram att de skulle satsa på 4 aktier och lyckades med konststycket att bara plocka förlorarna.

De fyra största besvikelserna blev Stillfront, Eolus Vind, Lime Technologies och Sinch. Jag tänkte vi skulle titta närmare på vad Ingbe är inne på.
Nämligen att bli av med förlorarna på ett tidigt stadium. Kjell1351 har också en poäng här, fonden blir då också lite mera aktiv och sannolikt hade resultatet lyfts ytterliggare. Allt detta genom att ta bort de som underpresterar på ett tidigt stadium. Självklart skulle de vara välkomna in igen när de visar styrka. Det finns säkert lika många sätt som vad det finns investerare. Jag tänkte här visa på 2 sätt som skulle kunna vara aktuella.

Av alla innehaven bortsett från två fonder som inte finns med i mitt aktieprogram, då de inte finns representerade på PPM:s plattform. Dessa är BGF Next Generation och MS INVF US Growt. De återstående 18 har jag valt att skapa ett Index av, detta kan göras då alla har lika vikt i sitt förhållande till varandra. Tittar vi bilden så är Index den svarta linjen. Här syns klart och tydligt när dessa 4 sämst presterade skulle lyfts ur.
Det visade sig att när innehav presterade 12% eller sämre mot index så skulle de helt sonika sålts. Visar ju också med klar tydlighet att kurserna blev klart lägre när vi summerade börsåret 2021.

Visa bilaga 220043

Det andra sättet kan vara att använda sig av glidande medelvärden, s.k moving averages.
Då blir Kungen av dem alla MA200 och EMA200 våra vägledare. MA200 är ett glidande 200 dagars medelvärde. Och EMA200 är detsmma fast med lite annorlunda beräkningar, fäster större vikt vid de senaste kurserna, exponentiellt glidande medelvärde.
Allt detta finns ypperligt beskrivits på nätet för de som vill fördjupa sig mera. Men visst det måste finnas tid och intresse för detta för oftast är det inte gjort i en "hannavändning". Som sagt dett finns många sätt. Det gäller att göra sig av med förlorarna fortare än en avlöning :).

Igår satte jag ihop en bevakningslista för 2022 års aktier som kan bli aktuella för en ev. fondsammansättning., fyrtio till antalet. Och då finns inte den aktie med som jag skulle valt om jag bara skulle ha en aktie. Tar jag kanske vid ett senare tillfälle. Det är fritt fram för spekulationer tills dess.
Lycka Till.

Visa bilaga 220044
Hoppas på att fortsättning följer
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Jag skulle kanske passa mig för Nibe, dom får inte fram komponenter för att kunna sälja sina produkter.

Men jag har säkert fel, den kommer förmodligen gå superbra i år bara för att jag har sagt någonting annat.
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
JonasS, Mitt i prick, behövdes inte många försök där inte.

Japp så är det men det krävs kanske lite utveckling av varför just Investor skulle bli "the one and only".
Investor får betraktas som lite av en "gubbaktie". Tuffar på i maklig takt år ut och år in. Kanske inte en aktie som platsar i en tillväxtportfölj i sitt uppbyggnadsskede. Har man lång tid för sitt aktiesparande kan det te sig lämpligare att söka sig till just tillväxtmarknaderna för att på så sätt kunna ta del av högre tillväxttakt. När så dagen kommer då man vill dra ner på risk och bli mer rädd om sitt kapital så anser jag Investor vara ett mycket bra val ifall det bara skall väljas något enstaka bolag. Samtidigt frigörs mycket tid för att göra annat.

Men som sagt det gäller att ha lite slantar att falla tillbaks på. Ponera du skulle vara "snuskigt" rik och ha 10 millar.
Investor B aktien har sedan 1988 avkastat i snitt 12,9% årligen. Alltså under 34 år har du fått i snitt 12,9% årligen, i mina ögon fantastiskt.
Men ännu mera fantastiskt ifall du återinvesterade mottagna utdelningar. Ifall dessa återinvesterades x-day så hade utvecklingen varit 16,42% årligen. Total värdeökning i procent 4755,79% med återinvesterade utdelningar hade det blivit totalt 17506,77% under 34 års tid.Tål att sugas på...

Källa Investors hemsida: Aktiekalkylator

10 millar exemplet: Idag hade du i skrivande stund kunnat köpa 42.942st. Dessa ger dig150.409kr i utdelningar varje år samtidigt sett från historiken kan du ta del av 1.290.000sek. Alltså en sammanlagd "årslön" motsvarande 1.440.409kr. Vilket betyder drygt 120k i månaden. Skatter och andra avgifter ej medtagit. Tänk vad matematik kan vara intressant, fattas bara man är snuskigt rik.

Avslutar med ett tips till dig som händelsevis skulle sitta på 42.942 Investor A. Byt dessa till Investor B nu och kamma hem extra 298.669sek i en sk. arbitrageaffär med bibehållna förutsättningar. Vill du inte ta hem arbitraget så får du lite fler aktier närmare bestämt 1283st till dina redan 42,942st... Nu förstår ni varför jag skulle kunna älska Investor ifall man hade rätt förutsättningar.

Lycka Till.
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Vem minns inte ”Börsapan Ola” 1993!

” Det var 1993 som tidningen Expressen drog igång en aktietävling där kändisschimpansen Ola, som medverkat i flera teaterpjäser och filmer, ställdes mot fem börsexperter. Ola fick fem pilar i näven och placerades bredvid några börslistor – sedan högg han och valde därigenom sina bolag. Börsexperterna, som gissningsvis använde något mer sofistikerade metoder, fick likaledes välja ut fem aktier var. Efter en månad utvärderades portföljerna och resultatet stod klart: apan hade brädat börsexperterna.”

Nu är ju en månad alldeles för kort tid för att dra några slutsatser huruvida slumpen vinner över experterna.

Men artikeln fick många klick och väckte stort intresse hos initierade.

Nu ser jag DI (dagens industri) har kommit med en ny tävling som kallas DI:s elektroniska apa.

”Den fick välja på samtliga 360 bolag som är noterad på Sthlm: börsens huvudlista. Endast ett aktieslag per bolag och fick inte dra samma bolag ur den digitala urnan. Av resultatet framgår att apan tycks föredra mellanstora bolag: 13 av innehaven är listade på Stockholmbörsens mid cap-lista, medan 10 respektive 7 bolag återfinns på large cap- och small cap-listan. Sektormässigt har apan lagt tyngdpunkten vid hälsovård – sex av portföljbolagen faller inom kategorin.”

Vidare går att läsa:

”Apan ställs mot de fem Sverigefonder som presterat bäst under 2021: Enter Sverige Pro, Humle Sverigefond, Öhman Sverige Hållbar, Öhman Sverige Fokus och Cliens Sverige. Fonderna levererade en avkastning på mellan 41,8 och 46,3 procent under fjolåret.”

Tävlingen väntas pågå hela 2022.
Detta känns som en tävling där jag skulle vilja vara med och deltaga med en nystartad HusbilsFond.
Jag skulle kunna sätta ihop en portfölj med motsvarande antal och hämtad från samma listor.
Denna portfölj skulle ha samma spelregler. Dessutom skulle jag köra en likadan portfölj parallellt men med en s.k. aktiv förvaltning. Mina spelregler och sammansättning och tid för startdatum återkommer jag til. Kanske i ny tråd och endast för betalande medlemmer, vi får se.

Men först vill jag låta kritiker komma till tals. Nya såväl som gamla. Jag vore tacksam ifall du/ni riktade kritiken direkt till mig. Antingen via mejl eller meddelande. På så sätt belastar vi inte den hårt arbetande redaktionen. Givetvis får även ni framföra kritik på vad det än må vara. Ni som ev. framför klagomål till mig där vill jag att du/ni är betalande medlem och således är en i familjen.

Som de tre musketörerna skulle ha sagt ”en för alla, alla för en”.
Alla kritiker garanteras fullständig anonymitet från min sida.

Vi ger det väl några dagar eller veckor så får vi se vad som sker.

Hälsningar
Christer
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.920
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vem minns inte ”Börsapan Ola” 1993!

” Det var 1993 som tidningen Expressen drog igång en aktietävling där kändisschimpansen Ola, som medverkat i flera teaterpjäser och filmer, ställdes mot fem börsexperter. Ola fick fem pilar i näven och placerades bredvid några börslistor – sedan högg han och valde därigenom sina bolag. Börsexperterna, som gissningsvis använde något mer sofistikerade metoder, fick likaledes välja ut fem aktier var. Efter en månad utvärderades portföljerna och resultatet stod klart: apan hade brädat börsexperterna.”

Nu är ju en månad alldeles för kort tid för att dra några slutsatser huruvida slumpen vinner över experterna.

Men artikeln fick många klick och väckte stort intresse hos initierade.

Nu ser jag DI (dagens industri) har kommit med en ny tävling som kallas DI:s elektroniska apa.

”Den fick välja på samtliga 360 bolag som är noterad på Sthlm: börsens huvudlista. Endast ett aktieslag per bolag och fick inte dra samma bolag ur den digitala urnan. Av resultatet framgår att apan tycks föredra mellanstora bolag: 13 av innehaven är listade på Stockholmbörsens mid cap-lista, medan 10 respektive 7 bolag återfinns på large cap- och small cap-listan. Sektormässigt har apan lagt tyngdpunkten vid hälsovård – sex av portföljbolagen faller inom kategorin.”

Vidare går att läsa:

”Apan ställs mot de fem Sverigefonder som presterat bäst under 2021: Enter Sverige Pro, Humle Sverigefond, Öhman Sverige Hållbar, Öhman Sverige Fokus och Cliens Sverige. Fonderna levererade en avkastning på mellan 41,8 och 46,3 procent under fjolåret.”

Tävlingen väntas pågå hela 2022.
Detta känns som en tävling där jag skulle vilja vara med och deltaga med en nystartad HusbilsFond.
Jag skulle kunna sätta ihop en portfölj med motsvarande antal och hämtad från samma listor.
Denna portfölj skulle ha samma spelregler. Dessutom skulle jag köra en likadan portfölj parallellt men med en s.k. aktiv förvaltning. Mina spelregler och sammansättning och tid för startdatum återkommer jag til. Kanske i ny tråd och endast för betalande medlemmer, vi får se.

Men först vill jag låta kritiker komma till tals. Nya såväl som gamla. Jag vore tacksam ifall du/ni riktade kritiken direkt till mig. Antingen via mejl eller meddelande. På så sätt belastar vi inte den hårt arbetande redaktionen. Givetvis får även ni framföra kritik på vad det än må vara. Ni som ev. framför klagomål till mig där vill jag att du/ni är betalande medlem och således är en i familjen.

Som de tre musketörerna skulle ha sagt ”en för alla, alla för en”.
Alla kritiker garanteras fullständig anonymitet från min sida.

Vi ger det väl några dagar eller veckor så får vi se vad som sker.

Hälsningar
Christer
Jag hoppas att du, trots eventuella kritiker, har orken och lusten att komma tillbaka med en ny Husbilsfond för 2022. Tror vi är ett antal som längtar efter den nya fonden och den spänning det innebär att följa utvecklingen av densamma under resten av året.

Kjell
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vem minns inte ”Börsapan Ola” 1993!

” Det var 1993 som tidningen Expressen drog igång en aktietävling där kändisschimpansen Ola, som medverkat i flera teaterpjäser och filmer, ställdes mot fem börsexperter. Ola fick fem pilar i näven och placerades bredvid några börslistor – sedan högg han och valde därigenom sina bolag. Börsexperterna, som gissningsvis använde något mer sofistikerade metoder, fick likaledes välja ut fem aktier var. Efter en månad utvärderades portföljerna och resultatet stod klart: apan hade brädat börsexperterna.”

Nu är ju en månad alldeles för kort tid för att dra några slutsatser huruvida slumpen vinner över experterna.

Men artikeln fick många klick och väckte stort intresse hos initierade.

Nu ser jag DI (dagens industri) har kommit med en ny tävling som kallas DI:s elektroniska apa.

”Den fick välja på samtliga 360 bolag som är noterad på Sthlm: börsens huvudlista. Endast ett aktieslag per bolag och fick inte dra samma bolag ur den digitala urnan. Av resultatet framgår att apan tycks föredra mellanstora bolag: 13 av innehaven är listade på Stockholmbörsens mid cap-lista, medan 10 respektive 7 bolag återfinns på large cap- och small cap-listan. Sektormässigt har apan lagt tyngdpunkten vid hälsovård – sex av portföljbolagen faller inom kategorin.”

Vidare går att läsa:

”Apan ställs mot de fem Sverigefonder som presterat bäst under 2021: Enter Sverige Pro, Humle Sverigefond, Öhman Sverige Hållbar, Öhman Sverige Fokus och Cliens Sverige. Fonderna levererade en avkastning på mellan 41,8 och 46,3 procent under fjolåret.”

Tävlingen väntas pågå hela 2022.
Detta känns som en tävling där jag skulle vilja vara med och deltaga med en nystartad HusbilsFond.
Jag skulle kunna sätta ihop en portfölj med motsvarande antal och hämtad från samma listor.
Denna portfölj skulle ha samma spelregler. Dessutom skulle jag köra en likadan portfölj parallellt men med en s.k. aktiv förvaltning. Mina spelregler och sammansättning och tid för startdatum återkommer jag til. Kanske i ny tråd och endast för betalande medlemmer, vi får se.

Men först vill jag låta kritiker komma till tals. Nya såväl som gamla. Jag vore tacksam ifall du/ni riktade kritiken direkt till mig. Antingen via mejl eller meddelande. På så sätt belastar vi inte den hårt arbetande redaktionen. Givetvis får även ni framföra kritik på vad det än må vara. Ni som ev. framför klagomål till mig där vill jag att du/ni är betalande medlem och således är en i familjen.

Som de tre musketörerna skulle ha sagt ”en för alla, alla för en”.
Alla kritiker garanteras fullständig anonymitet från min sida.

Vi ger det väl några dagar eller veckor så får vi se vad som sker.

Hälsningar
Christer

Läste artikeln på DI idag om deras "ap-generator", alla kan lyckas med tillräckligt stor spridning i sin portfölj skulle man väl kunna säga :)

Tyvärr endast bara för prenumeranter.
Denna kanske funkar Kursraketer och kraschade aktier – här är börsapans portfölj
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag hann inte med riktigt att sälja i höstens ras, låg nästan +300% på evolution hann sälja på +100%
Vill sitta med lite "tryggare" aktier ett tag då jag inte hinner med att vara tillräckligt aktiv just nu.
Någon som har nåt tips?
Köpte Atlas Copco, Swedish match, Tele2, vet inte ifall de håller sig stabila, blev mer ett impulsköp.
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
PeterK!

Förmodar det var då Evo anonymt blev anklagade för att verka på illegala marknader och av USA sanktionerade länder.
Men med dagens teknik & möjligheter finns det några olika sätt att försöka förhindra ifall det skulle gå alltför fort utför.
Använder du exempelvis Avanza eller Nordnet erbjuder de en rad olika alternativ som du kan läsa om här:

Avanza: Så går aktieköpet till: Stop loss, fill or kill och dold order | Placera

Nordnet: Hur fungerar stop loss-order?

Dock måste man komma ihåg att när det gäller stopp-loss så kan kursen hoppa över den satta kursen och på så sätt inte effektueras. Har hänt mig en och annan gång genom åren. Kan bli så vid en s.k gap öppning, åtminstone gjorde det då.
Numera håller jag i princip alltid ögon och öron öppna under börsens öppettider ifall jag är positionerad och inte har några aktier för byrålådan.
Ett annat tips kan vara att lägga ett "smatterband" runt angivna stopp med x antal kronors marginal nedåt och på så sätt få relativt snabba kurslarm i exempelvis mobilen. Sedan finns det säkert fler tips, detta var några.

Men vet man med sig att en bryter kontakten med omvärlden för ett tag, ja då finns bara ett säkert tips, gå ur marknaden innan kontakten bryts.

Lycka till
 

Christer. L

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
16098
Medlemskap
2025
Vart är vi på väg, känns frågan bekant?

Börsen tuffar på uppåt. Tänkte vi skulle titta på läget sett ur mitt Livbojs perspektiv.
Först tittar vi på en helhetsbild sett ur ett veckomönster.
Livbojen veckoperspektiv.PNG

Sedan kikar vi på en zoomad bild.
Livbojen veckoperspektiv zoomad.PNG

Vad drar jag för slutsatser kring dessa bilder?
Jag är fortsatt positiv till börsen som helhet när vi har detta utseende. Tittar vi på var vi är idag och kastar blicken lite till vänster i diagrammet kan vi se att vi har en tidigare topp som vi idag slår runt. Rent generellt kan sägas det kan kännas lite trögt här runt ikring då det är brukligt med lite tveksamheter runt tidigare toppar.
Men så länge inga viktiga stödnivåer punkteras är det positiv syn på börsen idag, i morgon är en annan dag men då är börsen stängd. Sammanfattningsvis har vi en positiv syn åtminstone tills fredag, skämt åsido. Detta diagram visar i nuläget att vi med all sannolikhet kommer nå nya ATH vare sig vi vill eller ej. Enligt mitt sätt att tolka dagsläget, tills motsatsen är bevisad.

Lycka till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen