• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsförsäkring

F

F.d. 52548

Guest
Det får du inte där heller. Dom som alla bolag försäkrar allt ock alla. Under olika förutsättningar.
 
F

F.d. 52548

Guest
Hej..Nej det får jag inte. Jag är inte medlem..Men jag får 90 dagar på CC.Ock då kan jag ta flyget istället.Eller resa med vad som helst.
Men jag har inget behov av detta.Jag tjänar bra pengar på sakförsäkringarna.Innan på Folksam hade jag bara 45 dagar,,Men på ålderns höst kör vi halva året. ock ställer av resten.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
HBK s försäkring är jättebra. Mest bra bara för dom som drar nytta av ett halvår nere i värmen.
Men då får man vara medlem.
Likadant med CC. Där måste man också vara medlem.Där får man 90 dagar.Bara hälften av HBK.
Men 45 dagar mer än det generella.Det kostar 495 kronor att vara medlem.
Vi har alla olika förutsättningar.Man får ge sej tid att se sej om.
Ps..Fin vovve.:)
Hos CC får du ytterligare 90 dagar sen du varit hemma i Sverige minst 15 dagar. För oss som vill åka hem några veckor över jul/nyår passar det bra. Med Folksam får man i te avbryta resan mer än max 2 gånger om vardera max 7 dagar. Dessutom får du inte ställa av bilen även om du kanske står på samma camping 5-6 månader med Folksam.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
jag troddde man skulle använda hbn ? vits med att ställa av 5-6 mån i södern ? billigare utan hb och flyga !
Vi njuter av resan ner under 4-6 veckor och sedan är det skönt att slå läger. Under de månader vi står stilla passar vi på att åka hem för att träffa familjen under helgerna och kanske göra någon längre resa på annat sätt. Då ställer vi husbilen på bevakad långtidsparkering. Därefter återvänder vi för ytterligare lite lugn tid på campingen innan vi kör hemåt så sakteliga. Jag tror knappast vi kan bo billigare och trevligare än de ca €10 vi betalar per natt på campingen. Dessutom är det betydligt billigare än att fixa vinterförvaring hemmavid.
 

Jorma

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Härryda
HBK-Nr
2263
Medlemskap
2024
Jag tecknade ett förmånlig försäkring hos Folksam via HBK , men efter 2 år höjdes priset enormt mycket , jag hade aldrig behövt använda försäkringen , trots detta höjde Folksam, då fick de bli via Caravan Club, så HBK,s försäkringsförhandlade bör ta upp prisnivån efter 2 eller flera år!
 

Rapido9065

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
5135
Medlemskap
2024
Jag kollade idag på Folksams hemsida och fick priset 933 kr per månad, alltså 11 196 kr per år inkl assistans. Vet inte hur mycket vi får i rabatt via Husbilsklubben men det är väldigt mycket mer än vad jag idag betalar.
Har haft Dina och har precis tecknat nytt med Motormännen, båda ligger en bra bit under 4 000 kr per år inkl assistans. För att nå detta måste Folksam lämna ca 70% rabatt. Någon som har ett bra svar?
 

Lasse R

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Gävle
HBK-Nr
2888
Medlemskap
2024
Vi har haft Folksam under 15år på husbilarna som vi haft fram till dagens förnyelse.
Fick en ny kostnad på 12082:- och sedan rabatt på 2416:- men en kostnad på 9666:- på året.
Förra gången vi förlängde så blev premien på 5480:- helt ok tyckte jag.
Nu byter vi till Caravan Club och fick ett pris på 6652:- helt ok tycker jag.
Vill Folksam inte försäkra husbilar mer den frågan ställer jag mig inte en skada på alla dessa år.
 

kråkekull

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
9462
Medlemskap
2024
Fick idag offert från LF och Motormännen (M). LF helfösäkring 6 498:- (inkl rabatt) och M 3 415:-
Hos M måste man vara medlem och får lägga till 540:- samt M assistans 288:-.
Då slutar M försäkring på 4 243:-
Dock har M högra självrisker jämfört med LF, förutom Trafik och väghjälpen som är 0:- hos M.
Kollade Dina försäkringar på webben och där hamnade det på 9 120:-
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Var ner på Elmia mässan i september och fick en offert från CC på vår plåtis 8096/år.
Den det räknade på är en sk SuperHusbilsförsäkring- Helförsäkring.
Då gäller det att läsa vad är Superhusbilsförsäkringen för något.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Var ner på Elmia mässan i september och fick en offert från CC på vår plåtis 8096/år.
Den det räknade på är en sk SuperHusbilsförsäkring- Helförsäkring.
Då gäller det att läsa vad är Superhusbilsförsäkringen för något.
CCs Superhusbilsförsäkring är den mest omfattande husbilsförsäkringen som är bäst anpassad för husbilar. Har du även hemförsäkringen där får du 90 dagars reseskydd. Står du still längre tid tillåter de att du ställer av och bor i husbilen, även utomlands. För övrigt är de väldigt trevliga och snabba att ha att göra med vid skador.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
CCs Superhusbilsförsäkring är betydligt dyrare vid avställning än dom flesta andra bolag,har ni bilen avställd halva året och in inte bor i den ,så kan något annat bolag vara bättre.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
CCs Superhusbilsförsäkring är betydligt dyrare vid avställning än dom flesta andra bolag,har ni bilen avställd halva året och in inte bor i den ,så kan något annat bolag vara bättre.
Givetvis måste man välja utifrån sina egna förutsättningar. De som får den nya jättehöga skatten tjänar snabbt stora pengar om man ställer av och bor i bilen även om deras avställningsförsäkring är lite mera omfattande och därmed dyrare.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Var ner på Elmia mässan i september och fick en offert från CC på vår plåtis 8096/år.
Den det räknade på är en sk SuperHusbilsförsäkring- Helförsäkring.
Då gäller det att läsa vad är Superhusbilsförsäkringen för något.

Förvånad att priset blev så högt, vi betalar 5653 kr/år för vår SuperHusbilsförsäkring tecknat 01 juli 2019.

Vi har en Knaus plåtis 2018 och skrivna i Gävle.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
CCs Superhusbilsförsäkring är betydligt dyrare vid avställning än dom flesta andra bolag,har ni bilen avställd halva året och in inte bor i den ,så kan något annat bolag vara bättre.

Det där har jag missat. Vi har vad de kallar ”Husbilsextra” för att kunna ställa av bilen utomlands, men aldrig kollat vad det kostar, tagit för givet att det är ungefär som övriga bolag.

Eftersom vi ställer av bilen 6-7 månader utomlands varje vinter och inte använder den som bostad, så kanske det inte är så fördelaktigt för oss som vi trott.

Olof G, vet du vad vi pratar om i kronor och ören?

TommyD
 
Toppen