• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsförsäkring

Åke o Maria

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
19597
Medlemskap
2024
Har haft Folksam i många år men bytt till Caravan Clubs försäkring förra året
Vår försäkring landade på 9006 kr med alla rabatter avräknade hos Folksam
Medlemsrabatt 1125 kr
Samlingsrabatt 1125
Folksam utan rabatter 11250 kr
Caravan Club Water Circels slutade på 6815 kr/år villkor lika bra om inte lite bättre tyckte jag.
En besparing på 2191 kr med rabatter utan rabatter 4434 kr hur kan det vara möjligt.
Är medlem sen många år i Carvan Club 495 kr.
Försäkringen gäller en Adria Sonic 2013
 
F

F.d. 52548

Guest
Det är ju som någon skrev beroende på flera faktorer, Var man bor- hur många försäkringar man har etc.
Personligen så har jag ett samarbete med Watercircles..Ock det går bra.
Blir belönad för min insats.Så visst skulle jag kunna förhandla. Men jag är ju inte medlem här ännu.
Annars är det inspirerande att se möjligheter. Att skapa bra förutsättningar för det man har nytta ock intresse utav.
Dieselrabatten är ett steg bättre hos CC än om man bara har Såifakortet utan medlemskap.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Försäkringsvillkoren är ett ämne som kan skrivas om hur mycket som helst, men ett av de större problemen med villkoren är att vi betalar en premie för tex. maskinskadeförsäkring som bolagen inte ersätter för skador efter 8 år alt 12000 mil, hur många av oss kör 12000 mil på 8 år, gissar på max 10% av husbilarna. Har fört diskussioner med bl.a Lf som till en början påstod att maskinförsäkringen var ett extra bonus man erhöll som kund. Till slut erkänner man att den, vilket är naturligt, är kalkylerad och riskbedömd till en viss kostnad. Alltså borde premien reduceras efter 8 år/12000 mil, men de vägrar man. Samma villkor gäller i alla bolag något som borde ändras. Fristående mäklare håller med om att kostnaden ska reduceras då försäkringen inte täcker event skada.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Vi har förmånen att ha tillgång till en föreningscamping med humana priser nära hemmet där vi har husbilen stående april-oktober då vi inte är ute och åker med den. Bor ofta i den där och då är det CC-försäkring som gäller eftersom den är avställd då. Vi har haft husbil sedan 1996 så vi har flackat runt både i Sverige och resten av Europa så vi tycker det är rätt skönt att kunna snabbt åka till husbilen och bo där när inte reslusten infinner sig. Med "stand by"-tält är det ganska lätt att haka loss och åka iväg om vi vill. Det är så lätt och smidigt att använda appen för på- och avställning.
 
F

F.d. 52548

Guest
Lite märkligt är det att en del bolag kräver påställning av husbil för att övernatta i den.
En uppställd husvagn på en åretruntcamping har väl inga sådana krav?
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vi har förmånen att ha tillgång till en föreningscamping med humana priser nära hemmet där vi har husbilen stående april-oktober då vi inte är ute och åker med den. Bor ofta i den där och då är det CC-försäkring som gäller eftersom den är avställd då. Vi har haft husbil sedan 1996 så vi har flackat runt både i Sverige och resten av Europa så vi tycker det är rätt skönt att kunna snabbt åka till husbilen och bo där när inte reslusten infinner sig. Med "stand by"-tält är det ganska lätt att haka loss och åka iväg om vi vill. Det är så lätt och smidigt att använda appen för på- och avställning.
Då har ni tur som får använda ert standbytält när ni står på er CC camping. Jag tänkte stått över sommaren på CCs Timmernabben men de godkänner inte standbytält så jag skulle behöva ta ner tältet varje gång jag körde iväg.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Lite märkligt är det att en del bolag kräver påställning av husbil för att övernatta i den.
En uppställd husvagn på en åretruntcamping har väl inga sådana krav?
Det är så att de flesta bolag kräver påställd bil för att övernatta i den. En del, Folksam t ex, godkänner inte alls avställning utomlands. Detta är givetvis ett sätt att tjäna mer pengar.
 
F

F.d. 52548

Guest
Visst är det så. Just därför har dom båda samma förutsättningar när man ställer av.
Man har väl bara trafikförsäkringen på vagnen ihop med bilen tror jag.
Om vagnen är frånkopplad är den oförsäkrad.
Om husbilen är avställd är den också oförsäkrad.
Men man får bara sova i husvagnen.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Husbilen är inte oförsäkrad när den är avställd såvida du inte bara har trafikförsäkring i vanliga fall. När du ställer av faller trafikförsäkringen bort medan övriga delar som du normalt sett har kvarstår. Givetvis får du bo i bilen även när den är avställd. Vill du däremot att ditt reseskydd som du har i din hemförsäkring ska gälla måste du följa de villkor som just ditt bolag har. Det är dessa villkor som skiljer mellan varje bolag. Även längden på reseskyddet utomlands skiljer precis som villkoren kring eventuella hemresor under en längre utlandsvistelse. Det gäller alltså att tänka till inte bara kring pris på försäkringen utan kring helheten utifrån hur man själv tänker sig sitt liv kommande år.
 
F

F.d. 52548

Guest
Du har helt rätt. Därför bytte jag bort Folksam.
Å andra sida behövs ingen försäkring alls. Om den är avställd. Det avgör man själv.
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Hej.Min H-bil Burstner 710i vikt 5 ton Folksam med rabat å assisans 4662kr caravan club 5512kr, med samma innehåll.är nöjd med det priset.
 
F

F.d. 54623

Guest
Jag ringde Folksam i förrgår och blev konfunderad. Man skulle få rabatt om man tecknade husbil och hemförsäkring. Och iomed jag har ett litet hus blev det ju en villahemförsäkring.
Sen undrade han om jag hade personbil och då la han upp prisförslag på den. Och jag sa att troligen ska jag inte behålla bilen. Näää då sa han att då blev husbilen 10 % dyrare. Sen skickade han allt. Då ser man att alla 3 baseras på varandra. Jag tror att hade jag inte sagt ja till perosnbilen hade det inte blivit så.

Tycker också att husbilen är jäkligt dyr att försäkra. LF gjorde en snabb koll i telefonen och nämnde en siffra på 4000 tusen något. Jag ifrågasatte summan på Folksam... Och han sa hela tiden att jag tjänade på det iomed att jag fick 185 dagar i Europa.

Sen behövde jag flytta min villahemförsäkring för att teckna en hemförsäkring?

Sen räknade han på vad en reseförsäkring skulle kosta på 2 månader om jag ville vara iväg längre än 185 dagar och det blev nära 2000:-. Så typ 1000:- för en månad. Undrar om det är dom summorna i
LF tex.

Hmmmm..........

—————-

Villaförsäkring Bas + hemförsäkring Mellan med Allrisk 3807:-/år. Detta pris är räknat inklusive rabatt för att du har en personbil försäkrad hos oss.

Läs mer om vår försäkring via länken nedan:

Villaförsäkring - Teckna försäkring för din villa - Folksam


Pris för helförsäkring Stor på FNA625 4574:-/år. Detta pris är räknat inklusive rabatt för att du har tecknat villahemförsäkring hos Folksam.

Läs mer om våra bilförsäkringar via länken nedan:

Bilförsäkring - topprankad i jämförelse - få pris direkt - Folksam


Helförsäkring med assistans för YHN795 8207:-. Detta pris är räknat med rabatt för att du har tecknat villahemförsäkring samt att du är medlem hos husbilsklubben.se.

Husbilsförsäkring - En trygg försäkring för din husbil - Folksam

Husbilsförsäkring för husbilsklubben - Folksam
——————
 
F

F.d. 52548

Guest
Vi kan inte jämföra med varandra. Bara för oss själva. Det finns för mycket som spelar in.
T ex Var du bor. Bara detta är ju nästan diskriminerande.
Men det är vaje fall individuellt
På den vägen blir det tror jag. Mer individuella försäkringar.
Så för min del blev det CC. Ock jag var på väg att byta bank efter över 50 år.
Dom gav efter.
 
F

F.d. 54623

Guest
Har fått priser från LF idag och de tar 4372:- för husbilen jämfört med Folksam 8207:- och för 4,5 månad + de 45 dagarna på Reseförsäkring tar de 1952:- där Folksam tog samma summa för 2 månader. Och då bor jag på samma adress fortfarande................................ nu är det bara det finstilta att jämföra....

husbilsförsäkringen gällde inte Schweiz då kostade det några hundralappar till...

Detta gäller för en person...Mig
 
F

F.d. 52548

Guest
HBK s försäkring är jättebra. Mest bra bara för dom som drar nytta av ett halvår nere i värmen.
Men då får man vara medlem.
Likadant med CC. Där måste man också vara medlem.Där får man 90 dagar.Bara hälften av HBK.
Men 45 dagar mer än det generella.Det kostar 495 kronor att vara medlem.
Vi har alla olika förutsättningar.Man får ge sej tid att se sej om.
Ps..Fin vovve.:)
 

leif46

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2024
Jag har kollat med CC man behöver inte vara medlem i CC för att försäkra hos dom.
 
F

F.d. 52548

Guest
Du har helt rätt. Man behöver heller inte vara medlem i hbk för att försäkra sej hos Folksam.
 
Toppen