• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasol Husbilsdoktorn

Jalle Hedberg

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
31065
Medlemskap
2024
Får inte ingång min truma varken värme eller varmvatten inget händer inget som lyser.Har satt in nytt batteri, trodde det var det som var felet. Fungerade perfekt för tre veckor sedan med dåligt batteri.Har kollat alla säkringar men inget händer varken på gas eller el. Vad gör man? 00C519DA-F48C-43E0-82FF-F637FE67B15A.jpeg
 

Leffe M

HBK Medlem
Inlägg
487
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15414
Medlemskap
2024
Kan vara överhättningsskyddet som slagit till Bilder 5-6-7
Leffe
 

Bilagor

  • truma-heating-combi-e-operating-se (2) (1).pdf
    1 MB · Visningar: 103
Senast ändrad:

gorols60

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2024
På min gamla husbil där jag hade en likadan värmare fick jag då och då samma problem. Löste det med att ta bort luckan på värmaren och lyfta på glasrörssäkringen några sekunder. Sedan fungerade den igen.
 

Jalle Hedberg

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
31065
Medlemskap
2024
Får ingen felkod resetknappen har jag tryckt på ett antal gånger. Har kollat allt känns det som. Har nu stängt sv huvudbrytaren och får stå så över natten , så får se om det blir nån skillnad imorgon
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Får inte ingång min truma varken värme eller varmvatten inget händer inget som lyser.Har satt in nytt batteri, trodde det var det som var felet. Fungerade perfekt för tre veckor sedan med dåligt batteri.Har kollat alla säkringar men inget händer varken på gas eller el. Vad gör man? Visa bilaga 224345
Ta loss säkringen i EBL och mät om det är 12V i säkringshållaren. Sätt tillbaka säkringen. Nästa steg är att ta bort luckan på Truman. Mät om det är 12V på kopplingsplinten för inkommande matningskablar. Om det inte är någon spänningen får du mäta om det är plus eller minus som saknas. Det är ett antal kontakter som är anslutna till EBL. Det kan vara glappt i kontakten där Trumans kablar ingår.
Återstart/ Norsk reset brukar göra fungera inbland.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag är ganska säker på att du behöver göra Truman strömlös några sekunder. Lossa säkringen bakom locket som det skrivit som redan är kanske enklast. Om du har tur har EBL en särskild säkring för Truman och då kan du dra ur den några sekunder. Därefter skulle jag tro att den startar som vanligt. Just detta har hänt vår och även en bekants och avhjälptes just på detta sätt.

//Michael, medlem.
 

Jalle Hedberg

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
31065
Medlemskap
2024
Har nu stängt av huvudbrytaren, och tänkte att den får stå så till imorgon och testa då, blir väl samma som att lossa glassäkringen kanske. Fast den var ju strömlös när jag var iväg och köpte nytt batteri så jag vet inte.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.745
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ibland kan de vara lättare att ta bort en pol på bodelsbatteriet om den bra till
Jag är ganska säker på att du behöver göra Truman strömlös några sekunder. Lossa säkringen bakom locket som det skrivit som redan är kanske enklast. Om du har tur har EBL en särskild säkring för Truman och då kan du dra ur den några sekunder. Därefter skulle jag tro att den startar som vanligt. Just detta har hänt vår och även en bekants och avhjälptes just på detta sätt.

//Michael, medlem.
 

Dalb

HBK Intresserad
Inlägg
5
Kommun
Skellefteå
Jag har problem med att få igång pannan Truma 2014 års modell. Har kollat säkring =hel. Har mätt antal volt in till Pannan =13V. Har fått tips att nollställa pannan mha ta bort minuspol på bodelsbatteri. Trots att batteripol är borta i ca 10 min finns fortfarande ca 1-4 V kvar när jag mäter vid ingående ledning. Misstänker att något inte är bortkopplat. Trycker jag på huvudströmbrytaren lyser det och blinkar vid manöverpanelen
 
Toppen