• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilens vikt

L

Leif300

Guest
Hej alla husbilsvänner,
har ni i Sverige nån blogg om s.a.s. bilens riktiga vikt, inte den där rappakaljan som står i registerboken. Jag har läst många inlägg här i Finland om husbilsägare som har problem med viktbegränsningarna och många som blivit bötfällda i Syd-Sverige för övervikt. Vet ni vad Er bil väger? Jag visste inte min bils vikt innan jag igår körde upp på våg. Kör en Fiat Gigant 300 (SEA) 2,8JTD 2005 årsmodell med alkov, 6,42m lång. Pappren ger 2990kg vikt och totalvikt 3400kg. Med normal utrustning, 65liter färskt vatten, bränsletanken halv, med mej bakom ratten så blev vikten 3380kg. Detta ska då räcka för 5pers som den är godkänd för. Ska frugan med så får vi glömma vattnet och käket, annars åker vi på dryga böter.
Är dom och granskar husbilar runt hela Sverige eller är det främst storstadsregionerna som drabbas? Man får ju börja tänka på att byta körkort och husbil. Allt detta för att man litar på vad som uppges i papprena. Det suger, och rejält.
Hör av er om er situation.
Här i Finland så har vi det, än så länge, flexiblare tolkning av vikten. Vore det lika tufft överallt i Europa så blir väl miljoner husbilar stående????
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Husbilens vikt

Hej! Totalvikt och axeltryck får väl inte överskridas var du än befinner dig i Europa..
Oftast dom som åker fast på överlast i södra Sverige har fyllt bilen med tysk dricka.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Husbilens vikt

De svenska reglerna och straffen är dock mest extrema i hela Europa.

I Tyskland t.ex räknas överskridandet i % av totalvikten, dvs. 10% för 3500 kg
= 350 kg...., inte av lastbilen som i Sverige som ofta är 40 kg....

Jyrki
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Husbilens vikt

Jag sitter just läser "Husbil & Camping" o just övervikt & det är ingen rolig läsning.
Övervikten beräknas i % på fordonets lastvikt.
1-10 % - 1500 i böter.
11-20 % - 2000 i böter.
21-30 % - 2500 i böter.
31-40 % - 3000 i böter.
41-50 % - 4000 i böter.
Vid 51% & däröver rapporteras ärendet till åklagare.

Hur många husbilar har inte 300 - 400kg i lastvikt? Från denna skall man räkna bort färskvatten, extra bodelsbatteri, ev. extrautrustning som markis, solceller mm, svart-& gråvatten & naturligtvis passagerare. Då blir det inte mycket kvar av lastvikten som kan utnyttjas (om den inte redan överskridits vid det här laget). Om en lastvikt på 400kg skulle överskridas med 40kg vilket är väldigt lätt med tanke på det jag beskrivit ovan så är böterna 1500:-.

Bennie
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilens vikt

Tyvärr rullar det massor av bilar som i princip är rullande sommarstugor men totalt oanvändbara som husbilar. Dessa bilar är värdelösa och borde aldrig ha byggts. Har sett bilar hos handlare med mindre än 150 kg verklig lastvikt. De borde skrotas om de inte går att väga upp. Att sälja en sådan är bedrägeri men det sker hela tiden. Något att verkligen se upp med när man köper husbil.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Husbilens vikt

Jan:)

Det är inte lätt med allt som en nyköpare av husbil skall tänka på! En bra sak är ju vårat forum som kan stötta och vägleda!
Vi har haft fjorton husbilar och det är bara de fyra senaste som jag ens har funderat på lastvikt:oops:
Den första husbil som fick upp våra ögon med en smäll:wink: var en skitfin helintregerad maxutrustad bil med femtotumshjul (Fiatchassie), och då en totallvikt på 3500 kg och en på pappret lastvikt på ett par hundra kilo:mad:
Bilen vägde knappt lastad 3900kg......OPSS...
Vi ville inte sälja bilen privat och vad gör man? Jo, det blev ett inbyte på en firma!

Sen borde en seriös försäljare leda en ny husbilsköpare rätt, men....:cool:!
 
Senast redigerad av en moderator:
L

Leif300

Guest
Sv: Husbilens vikt

Jag la också märke till att från tillverkarens hemsida, likadan bil med samma utrustning så har 100kg strypt bort. Tillverkaren har max.totalvikt på 3500kg men i registerboken bara 3400kg. Kan man ändra på det på nåt sätt?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Husbilens vikt

Vägde min på vägen hem idag. Vi har i princip allt med för semester med elcyklar och 250 liter vatten. Vi har ändå 240 kg kvar till maxvikten och axelvikterna var 100 kvar fram och 440 kg bak. Skönt nu finns det marginal för 480 burkar tysk pils. Tjugo lådor räcker en stund och offrar jag halva vattentanken räcker det till vin och annat också. Skönt att kunna åka lagligt och få med en euranson både för mig och frugan. Det fixar nog inte alla utan överlast
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Husbilens vikt

760kg i lastvikt är inte helt fel Bestliner, rena drömmen för oss med plåtisar upp till 3,5t. Hamnar vi på 300 - 400 kg i lastvikt så ska vi vara glada.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Husbilens vikt

Hej alla husbilsvänner,
har ni i Sverige nån blogg om s.a.s. bilens riktiga vikt, inte den där rappakaljan som står i registerboken. Jag har läst många inlägg här i Finland om husbilsägare som har problem med viktbegränsningarna och många som blivit bötfällda i Syd-Sverige för övervikt. Vet ni vad Er bil väger? Jag visste inte min bils vikt innan jag igår körde upp på våg. Kör en Fiat Gigant 300 (SEA) 2,8JTD 2005 årsmodell med alkov, 6,42m lång. Pappren ger 2990kg vikt och totalvikt 3400kg. Med normal utrustning, 65liter färskt vatten, bränsletanken halv, med mej bakom ratten så blev vikten 3380kg. Detta ska då räcka för 5pers som den är godkänd för. Ska frugan med så får vi glömma vattnet och käket, annars åker vi på dryga böter.
Är dom och granskar husbilar runt hela Sverige eller är det främst storstadsregionerna som drabbas? Man får ju börja tänka på att byta körkort och husbil. Allt detta för att man litar på vad som uppges i papprena. Det suger, och rejält.
Hör av er om er situation.
Här i Finland så har vi det, än så länge, flexiblare tolkning av vikten. Vore det lika tufft överallt i Europa så blir väl miljoner husbilar stående????

Blir du betalande medlem så kommer du åt all fantastisk kunskap som finns på denna site.
Söker du på t.ex. vikt, lastvikt, tjänstevikt, totalvikt m.m. här på HBK, så kommer du att finna "massor" med trådar som behandlar "vikt-ämnen"

Många timmars läsning, och viktig kunskap :)
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Husbilens vikt

Detta inlägg med en kopierad text från ett annat forum är raderat.

Upphovsmannen Anders Waldman har kontaktat HBK-styrelse /HBK-web
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilens vikt

De självutnämnda Husbilsombudsmännen är till 2/3 medlemmar i Husbilklubben.se och tyvärr representerar den endast sig själva! :)

Att dessa valt att agera under en annan symbol än HBK gör tyvärr att deras genomslagskraft blir betydligt mindre än om de haft HBK's 12.000 medlemmar bakom ryggen.

Men, alla krafter som vill förbättra husbilslivet tycker jag skall främjas.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Husbilens vikt

Några korta kommentarer till inlägg # 12:

"Det är uppenbarligen den europeiska organisationen för tillverkare av husbilar och husvagnar som genom aktiv lobbyverksamhet fått igenom beslutet i Bryssel."

5-procentsregeln fanns även i de gamla mått- och viktdirektiven, så någon lobbyverksamhet förekom inte.

"Vi har från Husbilsombudsmannens sida varit i kontakt med..."

Husvagnsbranschens Riksförbund var första gången i kontakt med Riksdagens Trafikutskott i denna fråga för mer än 3 år sedan.

"När det gäller färskvatten och gasol i tjänstevikten..."

Definitionerna på vikter framgår av bifogade förordning. I de flesta andra länder tolkar man textens så, att gasol och vatten skall ingå. Detta är den enda anledningen till att allt fler husbilstillverkare använder färskvattentanker med "dubbla" volymangivelser (t.ex. 20/120 liter), där den lägre volymen då räknas in i "vikt i körklart skick".
 

Bilagor

  • Mått o vikt.pdf
    1,6 MB · Visningar: 127

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Husbilens vikt

De självutnämnda Husbilsombudsmännen är till 2/3 medlemmar i Husbilklubben.se och tyvärr representerar den endast sig själva! :)

Att dessa valt att agera under en annan symbol än HBK gör tyvärr att deras genomslagskraft blir betydligt mindre än om de haft HBK's 12.000 medlemmar bakom ryggen.

Men, alla krafter som vill förbättra husbilslivet tycker jag skall främjas.

Jag tycker nog att dom representerar en majoritet av oss husbilsåkare i Sverige. Många fler än vad vi är i HBK.

Visserligen är HBK den största klubben sett till antalet medlemmar men det innebär inte per automatik att vi får är tyngst, påverkar mest och får mest gjort.
Bättre stor i handlingen än stor i orden.

Bra initiativ och bra jobbat !
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Husbilens vikt

Vi kan väl bara konstatera att köra med överlast är förbjudet. Om man nu gör det och blir tagen så kommer den stora skillnaden mellan Sverige och vad jag förstår övriga EU-länder fram. Bötesbeloppet beräknas på olika grunder. Förhoppningsvis ändras regeln i Sverige och harmoniseras med resten av EU. När så har skett så kommer tjänstevikten eller "Vikt i körklart skick" inte att ha någon betydelse vad gäller bötesbeloppets storlek. Däremot har den betydelse när det gäller att komma upp i max. totalvikt efter lastning så där kommer diskussionen om hur den beräknas fortfarande att finnas kvar. Klart är att man måste såväl då som nu titta på relationen "vikt i körklart skick" och totalvikt och utifrån det bedöma om tillåten lastvikt är tillräckligt stor för det man har tänkt att ha med sig under färden. I praktiken är det dessutom så att polisen har inga som helst synpunkter på vad som ingår i lasten när du blir vägd, du kan alltså ha tomma vattentankar, lite bränsle i bränsletanken, låg gasolnivå i gasolflaskan etc. Det finns inget krav på att volymerna i tankarna ska vara de som stipulerats i beräkningen av "Vikt i körklart skick".

Mvh / Roland
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.568
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Husbilens vikt

Jag tycker nog att dom representerar en majoritet av oss husbilsåkare i Sverige. Många fler än vad vi är i HBK.

Visserligen är HBK den största klubben..............

Även om jag delar deras åsikter i denna fråga så kan de inte påstå att de representerar mig eller ens någon annan som gör detsamma. ;)
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Husbilens vikt

Man kan välja att hänga upp sig på att dom inte har frågat alla husbilsägare (HBK?) om lov för att driva saker som främjar oss alla eller man kan välja att istället uppskatta och ställa sig bakom att någon gör något för oss.

Fritt val för alla givetvis men Jag väljer det senare.
 
Toppen