• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilar som inte har kassett toalett?

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Finns det mindre husbilar som har en toa tank som många större husbilar har, som Concord och Morello osv..
Nu tänker jag på husbilar runt 7 till 9 meter med vikt max 5000 kg
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Inte ovanligt är att det i så fall är en tank plus en kassett där man pumpar över från kassett till tank.
Har för mig att bl.a. Carthago har en så'n lösning. Fast jag tror det är på deras bilar med 5.5 tons totalvikt.

MVH
Hans
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Troligen efter era svar så kanske mindre husbilar inte har denna funktion.
Själv har jag inga problem med tömma toa kassett/vagnen 2-3 e dag, men har en vän som har väldig ont av detta och kollar på en husbil med fast latrin tank så att han kan tömma allt med en kran typ hos nån camping eller reningsverk. Men är inte lätt att hitta bilar med denna funktion om man inte vill lägga 2-3 miljoner på en hyfsat ny 10-13 m bil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Troligen efter era svar så kanske mindre husbilar inte har denna funktion.
Själv har jag inga problem med tömma toa kassett/vagnen 2-3 e dag, men har en vän som har väldig ont av detta och kollar på en husbil med fast latrin tank så att han kan tömma allt med en kran typ hos nån camping eller reningsverk. Men är inte lätt att hitta bilar med denna funktion om man inte vill lägga 2-3 miljoner på en hyfsat ny 10-13 m bil.

Det finns system för att komplettera en kassettoa med pump och svartvattentank.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det var veldig vanlig på italienske biler under 3500 kg før rundt år 2000 - relativt liten tank under bilen tilpasset til den tids tømmeplasser i Italia. Den tid var det normale enten å ha tanktoa eller portapotti for biler bygget for det italienske innelands marked.

Jag har en sådan bil, 70 liter toatank med löstagbar kassett om det blir kris, men den är från -96 :)
Fantastiskt skönt att slippa tömma på 1-2 veckor, vi har faktiskt aldrig behövt pröva hur länge den räcker. :)
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu med facit i hand med vad andra har berättat, förbrännings toa, NEJ tack!

Vi har också porslin-toa med ordinarie Thetford 17 liter toakasett med påmonterad kvarn (från båtvärlden) som maler allt och levererar till 90 l tank under husbilen (lagrar ca 4 kassetter). Fungerar kanon men kräver markbrunn för tömning vilket är vanligt i EU och Norge, dock lite glest med i Sverige. Skulle motorn/kvarn paja, då går det att tömma helt manuellt, men vi har en x-tra motor/kvarn/macerator med oss så någon manuell tömning har det aldrig varit tal om under 6 års tid. Vi spolar kassetten och tanken ren minst en gång i veckan och slipper kemikalier, mycket behändigt!

Vi övervintrar på en camping försedd med "hål i marken" för grå/svart vatten, perfekt för kvarn-tömning. Även dom flesta husvagnar har mark-anslutna toaletter som man ser på båtar...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte ovanligt är att det i så fall är en tank plus en kassett där man pumpar över från kassett till tank.
Har för mig att bl.a. Carthago har en så'n lösning. Fast jag tror det är på deras bilar med 5.5 tons totalvikt.

MVH
Hans

På de här bilarna är det inte en tank plus kassett utan en separat toatank direkt kopplad till toan.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vår första husbil var en helintegrerad Mirage Oriente Uno -88. Den var 5,4 meter lång och utrustad med porslinstoa och fast tank på 55 liter. Så visst finns det (eller har funnits) små bilar med fast tank.

Vad vi tyckte om fast tank är dock en helt annan historia.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Husbilar som inte har kassett toalett kan ha den här typen av kvarn för att leverera restprodukter (från toan) direkt till fast tank under husbilen:
1620790752855.png

Tycker att priset är starkt överdrivet då en kvarn/macerator kostar kring tusenlappen i båtbutiker. Ska själva toa-anslutningen behöva kosta nästan 7 000:- ?
 
Toppen