• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Husbil som stannar ibland.

Clemman

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
44206
Medlemskap
2025
Hej! Har en Fiat 130 multijet 2012 som stannar så och då. Kan köra typ 1mil och så där den ibland har den gått 70mil sen stannat. Får felkod p 0087 bränsle fel. Har haft den på verkstad Fiat och dom hittar inte något fel. Är det någon här på forumet som har haft liknande fel. Jag har blandat i molly 2000i tanken och bytt bränsle filtret. Får bilen står 10 min och kvitterar felkoden går den ett tag.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Fiat har ett felsökningsschema som omfattar 13 steg för den felkoden. Vet du om verkstaden har följt det?
Bl.a. styrdatorn, bränsleledningar, bränslepumperelä, koll av högtryckskretsen, koll av injektorer, (flera olika) kontroller av lågtrycks kretsen.

Clemman

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
44206
Medlemskap
2025
Nä ingen av dom Fiat verkstäderna som jag vart bärgad till. Eftersom jag hade tagit bort felkoden och dom hittade ingen när dom gick igenom och bilen startade på verkstan. Fast jag förklarade hur den betedde sig. Står några min och sen startade den igen. Ska nu lämna in den igen fast inte på en Fiat verkstad. Utan dom fixar det mesta på husbilar. Och hoppas dom kan leta rätt på felet.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
När en felkod lagras brukar det ofta sparas ögonblicksvärden för några parametrar som är relevanta för felkoden (freeze frame) och som kan ge en fingervisning om var man skall leta efter felet. Har din felkodsläsare förmågan att läsa ut sådana?

Clemman

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
44206
Medlemskap
2025
Nej jag tror inte det. Det är en enkel blå obd läsare med Torqe program som är kopplad tił telefon.
De enda dom kunde se att bränsle givarna hade låg strömförbrukning, och det kan ha berott på att jag bytte startbatteriet före semestern.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har du trimbox monterad?

Trimboxar manipulerar railtrycket, givaren till motordatorn.
Min tidigare 2007 hade en Promotechbox monterad. Fick ett par oförklarliga motorstopp. Givetvis på Autobahn och vid något annat väldigt olämpligt tillfälle. Det ingick en blindplugg som gjorde det enkelt att förbikoppla boxen. Men jag monterade av den och hade inga motorstopp efter det. Nu är detta iofs 15 år sedan, men jag kör och använder numera min motor som det är tänkt.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Hade det innan. Borttagen misstänkte den först.
Då kan railtrycket (höjt av boxen) blivit så högt att tryckbegränsningsventilen öppnat.

Jag har för mig att detta är en "engångsventil" även på Fiat (osäker) som efter en öppning inte sedan kan gå tillbaka till normal funktion.
Har du kunskapen kan du ju chansa på att byta ventilen på vinst och förlust.

Orsaken till lågt railtryck kan annars vara "vad som helst" (nästan).
Detta är definitivt ett fall för någon som kan dessa saker.
Oavsett vad vi säger här på forumet måste någon kunnig laga bilen.

Toppen