• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Nej, jag håller inte med om att det är en idealbild utan istället det vanligaste sättet för oss att parkera.
Det vi inte kommer åt särskilt ofta är en plats med längsgående kantsten/gräsplätt.


Betyder det att du inte ser något behov att det skapas större platser för de större fordonen? Hur bör de eftersträvade centrumnära ställplatserna utformas, med vilka mått? Det är lätt att få uppfattningen att det bra som det är.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Storlek på bil må den som skall använda den få bestämma.
Vår bil är 7,45m + MC-plattform på knappa metern.
Vi letar upp en parkeringsrutan med möjlighet ett backa ut bakvagnen över gräsplätten.
Bilens hjul ryms inom markeringarna, nosen sticker ut något men inte störande för övriga.
Genom att fälla in speglarna är det inga problem för andra bilar att parkera på sidorna. De sitter så högt upp att det är mest för personerna som skall passera skall kunna göra det störningsfritt.
Det är bara undantagsvis vi inte har kunnat nyttja en vanlig parkeringsplats.
Bilderna är tagna på parkeringen Scaniaparken i Malmö.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/92995
Hej Robert, prydlig parkering men vad händer om jag och någon annan polare skulle hitta 2 st lediga platser, de sista men tyvärr belägna på var sin sida om din husbil (som på din bilden) och ta oss rätten att parkera som du i övrigt, dvs inom resp rutor = helt lagligt.
Kanske lite hårddraget men i det läget skulle du varken komma in eller ut ur din parkerade husbil antar jag? Samma kan mycket väl inträffa om vanliga p-bilar "på pin kiv" = djävelskap, nyttjar dessa p-rutor men med hjulen så nära linjen mot din bil som möjligt = helt lagligt(?). Finns uppenbarligen ingen lag betr t.ex var sidokompisen/p-bilen ska parkera i sin ruta, tydligen finns bara reglerat var hjulen ska befinna sig (= vilda västern)!

Jag tror inte att det blir annat än framtida problem om inte förnuft och ev hänsyn, lagar och regler får råda (utan att tänjas till förbannelse). Dvs ytterst uppträd mot andra grupper, ex p-bilister i det här fallet, så som du själv vill bli bemött/hanterad i deras situation - annars slår det bara tillbaka på oss husbilister själva!

Kanske är detta en extremt viktig sak för alla våra husbilsorganisationer inkl husvagnsditon, närmast här för HBK att "hantera på ett städat" sätt, utan övertoner förklara våra ev problem och vad vi vill av vem!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Men, men, jag förmodar att med sund förnunft kan man troligen ändå komma rätt långt när det gäller parkering.

Det där med att köra bakdelen över en gräsmatta praktiserade jag för några år sedan i Heiligenhafen, vad ja inta såg i backspeglarna var en stubbe efter några buskar som gömde sig i gräset. Naturligtvis hördes det rätt lång väg när glasfiberplasten i stötfångaren gav vika. Så numera blir det en ordentlig okulärbesiktning innan nya äventyr på gräsmattor.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Det är väl lite synd att allt skall dras till sin spets.
I praktiken så fungerar det ypperligt med "min" parkering. Där det finns ställplatser, som då har större yta, då ställer vi oss där. Det är vår erfarenhet från 2006 till dags dato att det fungerar mycket väl i praktiken, men, vi är väldigt noga med var och hur vi parkerar.
Är det trångt beroende på att bilar vid sidan står tätt intill så använder vi bodelsdörren med stor försiktighet för att ta oss ut och in. Oavsett vad herrarna än konstruerar för förhållanden så är det vår praktiska erfarenhet att det fungerar väl.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Hej Robert, prydlig parkering men vad händer om jag och någon annan polare skulle hitta 2 st lediga platser, de sista men tyvärr belägna på var sin sida om din husbil (som på din bilden) och ta oss rätten att parkera som du i övrigt, dvs inom resp rutor = helt lagligt.
Kanske lite hårddraget men i det läget skulle du varken komma in eller ut ur din parkerade husbil antar jag? Samma kan mycket väl inträffa om vanliga p-bilar "på pin kiv" = djävelskap, nyttjar dessa p-rutor men med hjulen så nära linjen mot din bil som möjligt = helt lagligt(?). Finns uppenbarligen ingen lag betr t.ex var sidokompisen/p-bilen ska parkera i sin ruta, tydligen finns bara reglerat var hjulen ska befinna sig (= vilda västern)!

Jag tror inte att det blir annat än framtida problem om inte förnuft och ev hänsyn, lagar och regler får råda (utan att tänjas till förbannelse). Dvs ytterst uppträd mot andra grupper, ex p-bilister i det här fallet, så som du själv vill bli bemött/hanterad i deras situation - annars slår det bara tillbaka på oss husbilister själva!

Kanske är detta en extremt viktig sak för alla våra husbilsorganisationer inkl husvagnsditon, närmast här för HBK att "hantera på ett städat" sätt, utan övertoner förklara våra ev problem och vad vi vill av vem!

Om inte grannen kommer in/ut hur ska du då komma in/ut???????
HaDe Hasse
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Enkelt jag och din granne på din andra sida vänder naturligtvis våra bilar så att vi inte missgynnas med våra resp dörrar - enkelt! Har du aldrig råkat ut för det problemet, jag har upplevt det (i Tyskland) så jag vet ... om problemet!
/ Ha de bra själv Hasse, Bengt
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Håller med Robert. Det är så man bör parkera, annars är det 4 hjul inom rutan som gäller. Under alla år med olika husbilar har vi aldrig haft problem med P-platser.

Kommungruppen deklarerar sin uppfattning i frågan - inte särskilt ambitiös attityd till en viktig fråga må man tycka!.

Yttrandet i inlägget är en av de vanligaste missuppfattningarna, nämligen, att så länge alla hjulen ryms inom den egna p-rutan, så är allt OK. Så är det absolut inte enligt Transportstyrelsens regler - även om enskilda p-vakter i sin okunnighet kan låta det passera någon gång. Vad som gäller är, att man måste betala för de p-rutor man tar i anspråk.

Det är därför jag anser, att kommungruppen och alla andra hb-ägare bör verka för att det i samhället skapas fungerande p-platser även för större fordon än vanliga p-bilar.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Man kanske ska kolla fakta lite innan man uttalar sig tvärsäkert.
Nedan kan ni läsa lättfattat vad som gäller:

http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09303_6.pdf

Det är hjulen innanför som gäller och i övrigt räcker det att man inte hindrar andra. Detta med hinder är det som många tolkar in att man inte får gå utanför rutan men det är inte korrekt.

Lite utdrag:

Du får inte parkera så att du hindrar
någon annan från att komma in i sitt
fordon.

Du får inte parkera så att du hindrar
andra fordon från att komma iväg.

Du får inte parkera så att ditt fordon
står utanför en parkeringsruta med
något hjul.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Enkelt jag och din granne på din andra sida vänder naturligtvis våra bilar så att vi inte missgynnas med våra resp dörrar - enkelt! Har du aldrig råkat ut för det problemet, jag har upplevt det (i Tyskland) så jag vet ... om problemet!
/ Ha de bra själv Hasse, Bengt

Om parkeringen är full så måste det väl stå bilar utan för din dörr också eller?

Även person bilar blockerar dörrar.Vi har aldrig råkat ut för detta sedan vi började åka

husbil 1997.Förstår inte att vissa råkar ut för det.Vi har kört en del i europa utan att

någonsin råkat ut för detta fenomen.
HaDe Hasse
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Vad gäller min egen erfarenhet så började vi 1999 med husbil och har åkt året runt sedan dess. Det har blivit drygt 22000 mil och många besökta platser.

Vi använder oftast samma metod som Robert ovan eller använder 2 rutor efter varandra i ytterkant. Tycker inte det är svårt att hitta platser och att parkera med hänsyn till andra.
Om vi ska in och handla och det är trångt sitter jag kvar i bilen så att jag kan flytta den ifall det är svårt att hitta lämplig plats.

Har aldrig betalat för mer än 1 ruta när hjulen fått plats innanför en ruta och har aldrig råkat ut för att bli bötfällda.
Inte ens i Göteborg där P-Vakter verkligen är på alerten.
Har pratat med många P-Vakter och känner inte igen att det är problem att parkera så utan har man gjort vad man kan för att parkera korrekt så bråkar de inte.

Är det för trångt så åker vi till nästa ställe, varför trängas när det finns så många orter som har gott om plats.
Vi undviker oftast de populäraste orterna under högsommaren för det är trevligare att besöka dessa på vår o höst.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Kommungruppen deklarerar sin uppfattning i frågan - inte särskilt ambitiös attityd till en viktig fråga må man tycka!.

Yttrandet i inlägget är en av de vanligaste missuppfattningarna, nämligen, att så länge alla hjulen ryms inom den egna p-rutan, så är allt OK. Så är det absolut inte enligt Transportstyrelsens regler - även om enskilda p-vakter i sin okunnighet kan låta det passera någon gång. Vad som gäller är, att man måste betala för de p-rutor man tar i anspråk.

Det är därför jag anser, att kommungruppen och alla andra hb-ägare bör verka för att det i samhället skapas fungerande p-platser även för större fordon än vanliga p-bilar.

Var vänlig och sluta med att sprida felaktiga uppgifter ang parkering, läs istället FAKTA på transportstyrelsens hemsida ang PARKERING.

Vänligen

Claes 105
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Var vänlig och sluta med att sprida felaktiga uppgifter ang parkering, läs istället FAKTA på transportstyrelsens hemsida ang PARKERING.

Vänligen

Claes 105


Du lyckades tysta Tessie i hans / hennes intressanta tråd; jag tröttnar också på dina destruktiva inlägg och ber web stänga även denna tråd. Det känns inte som om ämnet har någon nämnvärd betydelse.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Eftersom du, Flat Mates, är startare av tråden kan du själv stänga den precis när du vill.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Det är hjulen innanför som gäller


Du får inte parkera så att ditt fordon
står utanför en parkeringsruta med
något hjul.

Ja, vilket menar du? Innanför eller utanför :confused::) ?
Enligt dokumentet du länkade till så är det "Du får inte parkera så att ditt fordon står utanför en parkeringsruta med något hjul".
En smärre skillnad, men dock skillnad.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Även person bilar blockerar dörrar.Vi har aldrig råkat ut för detta sedan vi började åka

Jag har råkat ut för det med personbil.
Normalt placerar jag fingrarna mellan min dörr och bilsidan intill så att jag inte skadar någon av bilarna. Men en gång så var det omöjligt. Jag var tvungen att försiktigt öppna min bilörr så att den var emot bilen intill. Sedan fick jag pressa mig in och lirka in huvudet.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Du lyckades tysta Tessie i hans / hennes intressanta tråd; jag tröttnar också på dina destruktiva inlägg och ber web stänga även denna tråd. Det känns inte som om ämnet har någon nämnvärd betydelse.

För det första, vad i jösse namn har Tessies inlägg med det här att göra?
Den tråden är för övrigt inte stängd, utan fler inlägg saknas, varför vet inte jag.

För det andra förstår jag inte hur min uppmaning om fakta kan ses som destruktivt.

Tycker fortfarande att man bör ta reda på FAKTA innan man tvärsäkert påstår saker.

Men du klarar tydligen inte att nån tycker annorlunda än DU, tycker därför att det är ett bra förslag att stänga tråden, vilket du själv kan göra när det behovet uppstår.

Vänligen

Claes 105
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Jag har redan bett web stänga tråden och gör det härmed ännu en gång.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Nejdå, jag är medveten om att några få bor länge i husbilen, men knappast någon majoritet, så frågan kvarstår, varför så stora bilar, med alla de problem det för med sig med tillgänglighet på mindre orter, förbud mot bilar över 3,5 ton, parkering m.m. :wideeyed:
F.ö. kör vi året runt med vår bil och det fungerar bra med upp till fyra personer! :)
Om man ska förbjuda bilar över 3,5 ton och över 6 m. Då innebär det att jag och Ritva inte kommer ut, beroende på att Ritva har canser och måste ha sin permobil med sig för att överhuvudtaget fungera någorlunda. Permobilen väger 145 kg.
Jag tycker det vore synd att förbjuda alla handikappade att komma ut, det är svårt nog ändå. Jag har träffat många handikappade i sommar som njuter av den frihet husbilen medför.
Neka inte dessa sjuka människor detta, de kanske inte har så lång tid kvar.
Uno
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen