• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 2621

Guest
Jag har mätt en del parkeringsrutor och funnit att måtten 2,5 x 5 m är något av standard.

På en sådan ruta anser jag inte att jag lagligt kan parkera min hb, som har de tämligen vanliga måtten 7,33 x 2,33, vartill kommer 2x17 cm på bredden för de utvändiga backspeglarna resp ca 50 cm på längden för cykelstället.

Det kan inte heller andra fordon heller, som har sådana mått - varför snacka om pb kl 1 eller 2 eller andra varianter? Det väsentligaste är ju måtten!

OM jag ändå parkerar på en sådan vanlig ruta tar jag ju naturligtvis 4 sådana i anspråk. Det kanske är tillåtet och acceptabelt om jag iakttar övriga bestämmelser för P-platsen, men nog är det oklart vad som gäller. Jag har ingen lust att vara olaglig eller att provocera andra som vill parkera på platsen. Tillfrågade p-vakter och poliser verkar inte heller ha klart för sig om vad som gäller.

Tessie startade en mycket intressant tråd och resonerade sakligt om varför kommunerna börjar införa restriktioner. Tyvärr stängdes tråden av någon anledning. Är inte detta något av en kärnfråga för husbilismen ö h t och något som bl a den bildade Kommungruppen borde behandla? Hittills verkar diskussionerna mest handla om vad man gör eller inte gör i den "rätt parkerade" husbilen.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Laglig parkering innebär alla hjulen inom markering, överhäng får hänga över bakomvarande p ruta, dock ej över körväg eller trottoar.

Detta är dom uppgifter jag fått från Securitas som sköter p bevakningen här i Ulricehamn.

Man kan ju hoppas att kommuner o andra kommer att anpassa p rutorna efter fordon, istället för att förbjuda dessa att parkera.

Precis detta har skett här i Ulricehamn, där man har ett antal större rutor uppmärkta för " husbil" , problem solved!

Hejs
Claes 105
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Det här för ju direkt till frågan varför det köps så stora bilar? Jag ser en tendens till allt större bilar med bara två personer i dom. Vår är 6.6 meter och går att få in i en parkeringsruta, om det är möjligt att sticka ut baken över en gräsmatta eller liknande, men de bilar jag ser nya är 7-10meter, klart det blir problem med parkering. Jag tittar på bilar under 6 meter och 3,5 ton, lätthanterliga och får köras överallt, det börjar komma riktigt trevliga helintegrerade sådana från t.ex. Hymer, LMC, Pilote. Lastvikten är också o.k. om man inte plockar in hela bohaget hemifrån, 500-600 kilo ungefär.
 

Kurt JL Nilsson

HBK Medlem (P)
Inlägg
907
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Rubriken är "Husbil på vanlig parkeringsruta"

Mycket intressesant. Vanliga parkeringsrutor borde anpassas efter de olika fordon som finns, personbilar klass 1 och 2, personbil med vidhängande släp eller husvagn, paketbilar, lastbilar, bussar, osv. Arkitekter och planerare till köpcenter eller andra parkeringsutrymmen har över huvud tagit inte haft en tanke på att någon ens kan tänka sig att komma i annat än en personbil. Därtill är de flesta platser små, för att få in så många platser som möjligt. På några ställen kan man finna något större platser, plats för funktionshindrade eller barnfamiljer.

Information och diskussion med kommuner, köpmannaföreningar, arkitekter och planerare behöver inledas. Detta för att medvetandegöra att alla inte kommer till köpcenter, turistattraktioner, osv. endast i personbil.

Något säger säkert - det vet dom redan - men vad finns då platser avsedda för husbilar, personbil med vidhängande husvagn, osv?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Du har nog inte fattat detta med husbilar. Fler bor i dem nu, om inte hela året så upp till 8 mån. Då behöver man större bil, skall jag bara ha den i 4 veckor då kan jag köpa packmoppe.

Nejdå, jag är medveten om att några få bor länge i husbilen, men knappast någon majoritet, så frågan kvarstår, varför så stora bilar, med alla de problem det för med sig med tillgänglighet på mindre orter, förbud mot bilar över 3,5 ton, parkering m.m. :wideeyed:
F.ö. kör vi året runt med vår bil och det fungerar bra med upp till fyra personer! :)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Det er forøvrig en europeisk spesialitet med husbiler smalere enn 245 - 250, i både USA og Australia er normen 250, med noen unntak. Selv korte biler på under 6m lengde er gjerne brede.

En annen sak er det faktum at om et kjøpesenter merker opp noen få brede lange plasser og setter opp skilt om at disse plassene er for husbiler så finner du de ofte opptatt av en BMW 3 eller Audi A3 midt i hver rute - mulig førerene ikke kan beregne bredden på bilen :rolleyes: (Eksemplet er fra Thon sentreret på Töcksfors før ombyggingen, nå er det et umerket felt for husbiler og vogner bak senteret).
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Varför så stora husbilar(?), ja det kan ju fråga sig?

Om man vill parkera utan att provocera andra, kan jag förstå varför en del husbilister föredrar "plåtisar" (mindre smalare husbilar), med dem utmanar man ju inte medparkerarna. Jag inser förnuftsmässigt att jag med min husbil (drygt 8m + c-ställ x 2.33 + backspeglar = tot bredd ca 2,90) inte ryms på en vanlig P1 parkering eftersom jag i praktiken volymmässigt tar upp 4 normala p-platser (5 x 2,5m platser).

Vi vill trots allt ha vår lite större husbil men inser att vi "förnuftsmässigt inte passar in på parkeringar för P1 (= 5 x 2,5m). Tillfälligtvis syndar vi under korta stunder när vi t.ex handlar men då söker vi upp ödsliga delar av parkeringen där det få andra parkerat.

En mindre husbil finns trots detta "för oss lilla p-besvär" inte på "kartan", vårt alternativ vore då ingen husbil alls! Vi är bortskämda av oss men trots det går och cyklar vi gärna en bit för att vara/förbli väl återsedda där vi reser, detta inte minst för att inte förstöra bilden av oss husbilister i onödan!
 

harmony

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
7210
Medlemskap
2022
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Har stått på stora parkeringsutrymme märkta husbil i köpcentrum i Västervik o Mörbylånga i sommar, fungerar toppenbra!
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Vore det inte bättre vi fick parkera mitt mellan två rutor och uppta fyra rutor. Om vi ska ställa oss med hjulen inom en ruta så upptar vi sex rutor. Ingen bill får plats på båda sidor om oss. Det skulle vara svårt och komma ut om någon skulle parkera där.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Storlek på bil må den som skall använda den få bestämma.
Vår bil är 7,45m + MC-plattform på knappa metern.
Vi letar upp en parkeringsrutan med möjlighet ett backa ut bakvagnen över gräsplätten.
Bilens hjul ryms inom markeringarna, nosen sticker ut något men inte störande för övriga.
Genom att fälla in speglarna är det inga problem för andra bilar att parkera på sidorna. De sitter så högt upp att det är mest för personerna som skall passera skall kunna göra det störningsfritt.
Om vi har möjlighet till det så väljer vi platsen på bild 1 och parkerar så nära den längsgående kantstenen som det går.
Det är bara undantagsvis vi inte har kunnat nyttja en vanlig parkeringsplats.
Bilderna är tagna på parkeringen Scaniaparken i Malmö.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/92995
 

Bilagor

  • Parkering1.jpg
    Parkering1.jpg
    51,2 KB · Visningar: 45
  • Parkering2.jpg
    Parkering2.jpg
    117 KB · Visningar: 44
  • Parkering3.jpg
    Parkering3.jpg
    39,2 KB · Visningar: 46

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Om jag betalar för 2 rutor då ?
Vad säger myndigheten om det tro?

Det beror på. I vissa kommuner får man stå med hjulen utspridda över 2 rutor och om man betalar för 2. I andra kommuner är det inte tillåtet.
I vissa kommuner vill de att man betalar för 2 rutor om överhänget blockerar en extra ruta, trots att inget hjul är utanför huvudrutan.

Så ring varje kommun du ska parkera i och fråga vad som gäller :twitcy:

Man får inte heller parkera så att man hindrar andra parkerande från att kom i/ur sina bilar eller åka från platsen. Om man hindrar andra bilar från att få plats i rutorna intill vet jag inte om det skulle vara något problem.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Monica och Robert - som vanligt ett ambitiöst försök till att belysa problemet! Men, håll med om att du här skildrar absoluta idealförhållanden med angränsande gräsyta bak och ingen granne vid ena sidan, invikta backspeglar osv. Det är inte ofta man hittar dessa möjligheter.

OM det är ont om platser - och det är det ibland - hur roligt är det då att parkera en vanlig pbil? En Volvo V70 t ex är 1,80 bred vilket ger 35 cm på varje sida för att öppna dörrarna. Om man hamnar i den situationen så är irritation och risk för skador inte långt borta.

Av samtal med diverse kommunfolk både här i Kungsbacka och på andra håll och av inläggen här att döma så är tillämpningen av gemensamma bestämmelser över hela riket starkt varierande. Förmodligen mest p g a okunnighet hos dem som ska övervaka och lappa eller ej. SÅ kan vi säkert inte ha det i längden. Husbilarna finns och tillräckligt många av dem är stora - därför måste det skapas flera större p-platser enbart avsedda för större ekipage. Om då andra, ej behöriga parkerar på sådana platser, ska det bedömas som andra typer av felparkering.

Som Claes 105 så käckt konstaterar förhållandena i Ulricehamn- problem solved!
 

Kurt JL Nilsson

HBK Medlem (P)
Inlägg
907
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Om jag betalar för 2 rutor då ?
Vad säger myndigheten om det tro?

Vi brukar parkera över två rutor och betala om avgift krävs (t.ex. Stenpiren i Göteborg). Händer också att vi parkerar på samma sätt på vanlig parkering och ingen har anmärkte på detta.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Husbil på "vanlig" parkeringsruta

Håller med Robert. Det är så man bör parkera, annars är det 4 hjul inom rutan som gäller. Under alla år med olika husbilar har vi aldrig haft problem med P-platser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen