Jag hittade en länk där jag kunde beräkna klimatpåverkan av min "semester"
klimatsmartsemester.se
Jag räknade från Malmö till Monemvasia (Gr) och valde 30 dagar
I första beräkning åker jag ensam... Första beräkning är med bil och nästa med flyg...
Boendet satte jag som klimatneutralt.... Allt däröver ökar sen siffrorna....
Bil 1 person

Flyg 1 person

Sen beräknade jag för två personer.. Bil först sen flyg
Bil 2 personer

Flyg 2 personer

Här är nog mycket att fundera över om husbil verkligen är bästa sättet, den rapport som Chalmers tog fram där de visar att husbil är det klimatbästa alternativ till semestern.... Är beräknad på 4 personer.. Och då blir det ju andra siffror
Men som jag förstår det så åker de flesta i par söderöver med husbilen... Och då kan man fundera över om det är ett klimatsmart alternativ

Beräkna klimatpåverkan från semestrar - Klimatsmart Semester
Klimatberäkna resor och få klimatsmarta semestertips. Klimatsmart Semester är ett beräkningsverktyg för klimatpåverkan från resor.
Jag räknade från Malmö till Monemvasia (Gr) och valde 30 dagar
I första beräkning åker jag ensam... Första beräkning är med bil och nästa med flyg...
Boendet satte jag som klimatneutralt.... Allt däröver ökar sen siffrorna....
Bil 1 person

Flyg 1 person

Sen beräknade jag för två personer.. Bil först sen flyg
Bil 2 personer

Flyg 2 personer

Här är nog mycket att fundera över om husbil verkligen är bästa sättet, den rapport som Chalmers tog fram där de visar att husbil är det klimatbästa alternativ till semestern.... Är beräknad på 4 personer.. Och då blir det ju andra siffror
Men som jag förstår det så åker de flesta i par söderöver med husbilen... Och då kan man fundera över om det är ett klimatsmart alternativ