• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil inte alltid det klimatbästa på semestern

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag hittade en länk där jag kunde beräkna klimatpåverkan av min "semester"


Jag räknade från Malmö till Monemvasia (Gr) och valde 30 dagar
I första beräkning åker jag ensam... Första beräkning är med bil och nästa med flyg...
Boendet satte jag som klimatneutralt.... Allt däröver ökar sen siffrorna....

Bil 1 person
Screenshot_20210908_103908_com.android.chrome.jpg
Flyg 1 person
Screenshot_20210908_103947_com.android.chrome.jpg
Sen beräknade jag för två personer.. Bil först sen flyg

Bil 2 personer
Screenshot_20210908_104035_com.android.chrome.jpg

Flyg 2 personer
Screenshot_20210908_104101_com.android.chrome.jpg
Här är nog mycket att fundera över om husbil verkligen är bästa sättet, den rapport som Chalmers tog fram där de visar att husbil är det klimatbästa alternativ till semestern.... Är beräknad på 4 personer.. Och då blir det ju andra siffror
Men som jag förstår det så åker de flesta i par söderöver med husbilen... Och då kan man fundera över om det är ett klimatsmart alternativ
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag hittade en länk där jag kunde beräkna klimatpåverkan av min "semester"


Jag räknade från Malmö till Monemvasia (Gr) och valde 30 dagar
I första beräkning åker jag ensam... Första beräkning är med bil och nästa med flyg...
Boendet satte jag som klimatneutralt.... Allt däröver ökar sen siffrorna....

Bil
Visa bilaga 215386
Flyg
Visa bilaga 215387
Sen beräknade jag för två personer.. Bil först sen flyg

Bil
Visa bilaga 215388

Flyg
Visa bilaga 215389
Här är nog mycket att fundera över om husbil verkligen är bästa sättet, den rapport som Chalmers tog fram där de visar att husbil är det klimatbästa alternativ till semestern.... Är beräknad på 4 personer.. Och då blir det ju andra siffror
Men som jag förstår det så åker de flesta i par söderöver med husbilen... Och då kan man fundera över om det är ett klimatsmart alternativ

Alla använder ju inte husbilen för att köra till Grekland eller Spanien? :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det finns en norsk universitetsrapport som jämfört de flesta typer av semestrande, där transport, boende mm är inkluderat och där hamnar husbilssemester som ett av de minst miljöpåverkande semestervarianterna. Kryssning är det värsta och därefter flyg.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det finns en norsk universitetsrapport som jämfört de flesta typer av semestrande, där transport, boende mm är inkluderat och där hamnar husbilssemester som ett av de minst miljöpåverkande semestervarianterna. Kryssning är det värsta och därefter flyg.
Den länken jag hänvisar till är säkert baserat på rapportens beräkningar,
Hade jag tagit med hotell boende på flyget så hade flygets resultat ökat kraftigt. Men då hb- folk också ibland bor på hotell eller kör hb ner till sitt hus i söder, och då är det svårt att göra en exakt beräkning.
Det finns ju också de som flyger ner till sin hb eller till sitt eget boende.. Detta gör det också svårt att få en exakt siffra...
Och som tidigare skrivet så är ju rapporten beräknad på 4 personer... Så kör man två med hb så får man ju dubbla CO2 utsläppet för bilkörningen i förhållande till rapporten...
 
Toppen