• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

HUSBIL I EUROPA

HBK

HBK
Inlägg
28.290
Kommun
-Internationell
Boken HUSBIL I EUROPA fyller ett tomrum i det resebibliotek som du bör ha med dig när du rullar av färjan på andra sidan Östersjön. Boken är dels en praktisk handbok med svar på de flesta frågor du kan ha. Samtidigt är den en källa till inspiration och drömmar om resor, äventyr, intressanta möten och goda måltider.

HUSBIL I EUROPA är ett koncentrat av lärdomar från fem års husbilsresande i framförallt Tyskland, Österrike och Italien. Författaren Anders Witt, som är frilansjournalist och fotograf från Norrköping, reser runt med sin fru Berit i en pickup med en camper monterad på flaket. Vilket är ungefär detsamma som en husbil, fast lite mindre.

Den första delen av boken ger massor av praktiska tips. Det handlar om reseplaneringen, kartorna, guideböckerna, GPS och annat.
• Hur fungerar det att åka på Autobahn i Tyskland och på de stora betalmotorvägarna i Sydeuropa?
• Kan man fricampa, dvs undvika de dyra campingplatserna?
• Är det tryggt och säkert? Hur fixar man gasol, vatten, tömning av avloppstanken?

— Boken ger svar på alla de frågor vi själva ställde oss när vi gav oss in i husbils- och campingkulturen för drygt fem år sedan, säger Anders Witt.
Den andra delen av boken består av inspirerande resereportage framförallt från Italien. Med vackra bilder, personliga texter och många tips till den som planerar en italienresa.

Boken är på ungefär 150 sidor och den innehåller över 200 bilder.
HUSBIL I EUROPA introducerades på Vildmarksmässan i Stockholm i mitten på mars. Om du beställer boken kostar den 145 kr inklusive porto.
Mer information om boken kan man få på www.husbilieuropa.se , där man också kan beställa den.

hie_700.jpg
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: HUSBIL I EUROPA

Fler än 100 har nu varit inne på HBKs sajt och genom den beställt min nya bok Husbil i Europa. Jag hoppas att åtskilliga också nu har fått den via posten. Därför är jag nu sugen på att få lite kommentarer till min bok.
Antingen (om ni är snälla) via den här sajten eller också direkt till mig.

Desutom är det så att jag fått ett par beställningar från Norge, uppenbarligen via HBK-sajten. Jag har inte riktigt klart för mig hur betalning funkar från utlandet - jag vet bara att tyvärr måste jag ta ytterligare 40 spänn i porto. Om mina norska beställare läser detta - hör av er direkt till mig via e-post anders@anderswitt.se så kan vi nog fixa det hela. Det handlar alltså om Trond och Steinar.

Blötsnöiga hälsningar
Anders Witt
 
F

F.d. 1074

Guest
Sv: HUSBIL I EUROPA

Hej har inte fått den än !!!!!!

Birgitta Andersson:mad:
 
F

F.d. 1074

Guest
Sv: HUSBIL I EUROPA

Idag kom boken Jipi helgläsningen räddad
:D
 

Jimmy & Milla

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Skövde
HBK-Nr
46
Medlemskap
2024
Sv: HUSBIL I EUROPA

Vi har fått vår bok och kollat lite i den .
Verkar va en bra och användbar bok att ha med och läsa.
Jimmy & Milla
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: HUSBIL I EUROPA

ja, den har kommit....

natten är räddad
ds
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: HUSBIL I EUROPA

Har precis läst ut boken Husbil i Europa och vill tacka författaren för en mycket bra sammanställning av information som man kan undra över och behöver inför en tur i Europa. Det ger mersmak och en större trygghet inför den resor som ligger framför.
Kan verkligen rekommendera den till alla som vill veta mer.

Hälsn EssoJ
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: HUSBIL I EUROPA

Hej. Nu har jag också varit tvungen att ta fram boken, tänkte att hustrun ska få den på sin 50 år dag. Men när hon såg att denna fanns så skulle den beställas. (hade allså inge val bara att ta fram) snabb som man är, hann jag börja titta, till min glädje hittade jag våran husbil i boken. Vid kajen vid rödby för resan till putgarden. (sidan 39):twitcy: Tänk att författaren var bakom oss, bara det gör boken mycket intressant. Väntar på spänning för min tur att få läsa vidare. allså hittills + 5 poäng.;) Återkommer när jag fått ta del av resten av läsning.
Mvh
Skogis on tour...
:p
 
F

F.d. 50004

Guest
Sv: HUSBIL I EUROPA

Jag och min man vill också tacka för en bra bok, med fina bilder i . Den är värd varenda krona den kostat, vi kommer att ha med oss den när vi ger oss av utomlands i sommar. Den kommer säkert att vara till stor hjälp.
lena och hasse:yes:
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: HUSBIL I EUROPA

Det värmer att få glada och positiva kommenterar från läsare, hittills har jag faktiskt inte fått några vare sig arga eller sura!
Fakta i en bok av det här slaget är ju av typ färskvara, därför visar det sig finnas vissa saker som numera inte stämmer.
Det gäller exempelvis uppgiften att man kan ta sig till England med färja från Göteborg via Norge. Den servicen har tydligen upphört, nu verkar Esbjerg på Jylland vara närmaste hamn för överfart till de brittiska öarna.
Resetips av den här typen ändras alltså hela tiden, vilket väcker frågan om uppdatering av en sådan här bok. Dessutom behöver boken säkert kompletteras med ytterligare uppgifter.
Jag tar därför tacksamt emot både rättelser och tips på andra ändringar från läsekretsen. Gärna via den här sajten - då når synpunkterna fler. Eller direkt till mig via bokens sajt http://www.husbilieuropa.se. Där kommer jag att utarbeta en sida med ändringar och rättelser.
Motormännens riksförund ger i år inte ut sin innehållsrika och uppskattade handbok Upptäck Europa med bil. Där fanns exempelvis utförliga beskrivningar av regler för trafik och camping i alla kontinentens länder.
När den boken nu försvunnit ökar behovet av den informationen via andra vägar. I nästa upplaga av min bok funderar jag på att ta med en del sådan specifik information.
Anders Witt
 
F

F.d. 24284

Guest
Sv: HUSBIL I EUROPA

Köpte boken för ett tag sen och har haft mycket nöje av att läsa den.
Har t.o.m. små funderingar på om det kanske skulle räcka med en camper, eftersom jag resar ensam, men det får framtiden visa!
Har haft god hjälp av den med planerandet inför vinterresan till Spanien o Portugal den 14 september. Bra med tips om vad man bör tänka på att ha med sig.
Ett tips som ju inte är relevant för Italien men som jag fått är att man som pensionär och som tänker vistats i Spanien är ett litet intyg från försäkringskassan på både svenska o spanska som ger samma rättigheter hos docktor o sjukhus samt medicinkostnader som vad som gäller för spanjorer.
Beställs hos FSK.
 
F

F.d. 9520

Guest
Sv: HUSBIL I EUROPA

Hej!
Vi har också beställt den och jag Ylwa har läst den o tycker att det fanns många användbara tips i den. Det är alltid roligt att läsa om husbilsåkande, fanatisk som jag är!


:santa-3-icon:
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: HUSBIL I EUROPA

Vi har oxå haft användning av boken, både när vi planerat men oxå när vi varit nere i Italien osv.

Skön läsning oxå när de olika faciliteterna beskrivs. :snowman-2-icon:

Bigge
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: HUSBIL I EUROPA

Hej! Boken har kommit,men jag har inte läst den än sparar den till Jul.
Mvh Nyfiken
 

Per & Camilla

HBK Medlem
Inlägg
1.037
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024
Sv: HUSBIL I EUROPA

Efter alla goda recensioner av boken har jag idag beställt den. Kanske en julklapp till frugan......

/Per
 

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Sv: HUSBIL I EUROPA

Vi köpte boken efter vår Italienresa, det var mycket vi missat upptäckte vi. Har läst boken flera gånger och upptäcker hela tiden nya saker. Toppenbok. Vi har beställt
den som julklapp till nya husbilsägare i vår närhet och ser själva fram mot författarens nya bok om Tyskland.

Christina och Benny

:santa-5-icon:
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: HUSBIL I EUROPA

Beställde just nu boken!

Den verkar vara precis det vi letat efter för att få tips om allt möjligt på resorna.

Hoppas vi får boken till julhelgen så kan man sätta sig i ett hörn och mysläsa.

Anita o Dan
:ball-icon: :snow-icon:
 
F

F.d. 55258

Guest
Sv: HUSBIL I EUROPA

Hej

I dag på lördagsmorgonen öppnar jag näst sista lådan med böcker.

Det betyder att jag lyckats förmedla ca 3 000 exemplar av HUSBIL I EUROPA sedan jag tryckte den i mitten av mars.
Av det kan man nog dra slutsatsen att boken fyllt ett behov.
Jag är förstås tacksam för de fina recensioner jag fått i campingtidningarna och alla snälla omdömen från läsarna.
Den här klubbens ledning placerade boken bland läsvärd litteratur, tack så mycket för det. Dessutom var det flera som hjälpte till med faktagranskning under produktionen förra vintern.

Just nu sitter jag vid datorn och försöker få till min nya bok TYSKA AVSTICKARE. Jag hoppas att den kommer ut på vårkanten.

Men det stora intresset för handboken HUSBIL I EUROPA innebär att planerna på en reviderad uppföljare mognar alltmer. Kanske med utgivning lagom till Elmiamässan i september 2008.

Men hur som helst. Just nu finns ca 100 böcker kvar. Den som beställer snabbt får nog sin bok före jul...

Många hälsningar och tack fför hjälpen

Anders Witt
alias Åkebo HBK 119
 
F

F.d. 55287

Guest
Sv: HUSBIL I EUROPA

Hej!
Vi beställde boken och fick den efter vår Italienresa i sommras, tänk om vi haft den innan var min första tanke när jag läst boken. Vi är nybörjare i att resa utomlands och man vågar inte på sig så mycket.
Ser fram emot att läsa nästa bok.
Hälsningar Leena
 
Toppen