• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbil över 3,500 kg i Schweiz

F

F.d. 54954

Guest
Vad är det som gäller om jag vill åka in med husbilen som väger över 3,500 kg i Schweiz ? Har ett körkort som är utfärdat före 1996 tot vikten på bilen är 4,250 kg känner mig förvirrad dom är ju inte med i EES/ EU någon som vet.

Mvh Patrik
 
S

Sören-6830

Guest
Och även om du har rätt körkort så måste du betala för alla vägar när du kör ett fordon över 3500kg.

Ska du köra på deras Nationalstrassen (Autobahn eller Autostrasse) i Schweiz kommer du inte undan avgift för vignette, CHF 40, för bil max 3500 kg. Svårt att undvika dessa vägar. Ska man bara passera Schweiz blir det billigare med tung bil.
 
F

F.d. 54954

Guest
ok då skall man undvika landet med vanligt B kort med husbil på tot vikt på 4250kg tackar för svar :)

mvh Patrik
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Googlade runt lite.Enligt vad jag hittade så godkänner Norge och Schweiz svenska särregler ang.körkort trots att Schweiz är inte med i EES eller EU.Har själv kört där med B kort och fått böter också.Inte på grund av körkört utan körde på väg med 3.5t viktbegränsning med bil på 4.5t +släp på 750kg.
Mvh.s670sl
 

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Ställde frågan till transportstyrelsen i våras:
Fråga: Hej,
Jag undrar vad som gäller när jag framför min husbil i Schweiz. i EU / EES gäller "Övergångsregler och hävdvunna rättigheter" vilket ger mig rätt att framföra min husbil eftersom jag tagit mitt B-kort före 1996. För något år sedan var Norges "transportstyrelse" även de inte införstådda med reglerna, men de ändrade sig. Gäller "grandfather rights" även i Schweiz? Vad jag förstår bör de göra det även utan EUs inblandning. Tyvärr verkar det som att fråga Schweiz ambassad inte hjälper då de inte förstår problematiken, och det enklaste svaret är att svara nej. Ett klargörande av dessa regler där ni kontaktar motsvarande myndighet i Schweiz vore önskvärt. Vi är många husbilister som annars riskerar göra fel eftersom Schweiz är ett land som passeras av många.
mvh
Oskar Öberg




Svar: Transportstyrelsen kan endast redogöra för vad dessa fordon, personbil klass II, får framföras och de får framföras inom EU samt Norge.

Schweiz har valt att ej godta Sveriges övergångsregel och det är de tydliga med och då gäller det att förhålla sig till deras regler och inget annat om man vill köra i deras land.

Kontakter är som sagt redan tagna och deras svar är nej, vill man framföra personbil klass II med en totalvikt över 3500 kg så krävs minst en C1-behörighet och över 7500 kg en C-behörighet.
 
F

F.d. 54954

Guest
Tack för ett bra svar oskobe :) då är det som jag också fattade det inget Schweiz för oss då :(

Patrik
 

BENTHEBITTE

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
16527
Medlemskap
2021
Det er ingen problem att köra i Schwiz Man betalar 450 kr då kan man köra över hela landet med de är väga som man barra får väga 3500 Kg totalt anas inga problem
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Vad jag vet så gäller inte vår regel i Schweitz. Men det är min uppfattning.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 51215

Guest
Nej så klart gäller inth våran regler
Men jag har aldrig haft några problem
Har blivet stoppat .Av Polis rent rutin bara
Jag kör en Hymer 5500 Kg 3 axlar
Men som jag har samt tidigeti er vissa väggar som man bara tillåtet 3500 Kg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Problemet är inte vägarna ,utan att B-kort inte räcker för bil över 3500kg.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Hålla där... man kan köpa ett 10 dagars kort för bil över 3500 kg
Köpes vid gränsen, om jag kommer ihåg rätt så gäller kortet en månad.
Du kan passera igenom, stanna några dagar och fortsätta till ex Italien.
Återvända och använda överblivna dagar igen
Hur bra som helst till en låg kostnad
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Jag har själv tillskrivit diverse schweiziska myndigheter ( som jag publicerat tidigare) och min slutsats efter alla svar jag fått är att om det funnits upptaget under behörigheterna på våra svenska körkorts baksida hade det varit ok att köra tung husbil...
 
Toppen