• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 2870

Guest
Hej

Jag undrar hur vanligt det är med kvinnor bakom ratten på våra husbilar?

Kan erkänna att det tog ett tag innan jag själv började köra - men ju mer jag kör desto bättre och roligare blir det.

Vi kör nu en Fiat Knaus Sport TI 700 MEG halvintegrerad.
Jag lever i tron att en halvintegrerad är lättare att köra för den som enbart är van vid
en personbil - men jag har inga belägg för det...

Vad säger ni kvinnor som kör alt. ni som är i startgroparna?

Viviann
 
F

F.d. 55425

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Hej det är alltid jag som kör husbilen. Vi köpte en äldre husbil med rattväxel så det var väl det enda jag tyckte var lite krångligt. Hade aldrig kört med det men man kom snabbt in i det med. Åker runt i landet på olika agilitytävlingar och har jätte skoj. Köpet av gamla "Peggy" var
det bästa vi gjort. Både hunden och jag stortrivs i henne. Hälsningar Agneta :mh4:
 
Senast redigerad av en moderator:

Magnus & Delfin

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
9423
Medlemskap
2024
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Vi är rätt nya vad det gäller det här med husbil men det lilla vi har varit ute så har vi delat på körningen och det kommer vi att fortsätta med. Jag, tjejen, tycker det är riktigt mysigt och kul att köra ett lite större fordon och inte alls svårt.

En liten fundering; tar inte många killar för givet att det är de som ska köra? Har upplevt att det kan vara så iaf när man åker personbil men det kanske är annorlunda med husbil :msn_wink: ?
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Jag tycker det är KUL att köra husbilen och normalt så delar vi på tiden bakom ratten. Ca 1½ - 2 timmars pass känns lagom för mej, sen vill jag gärna sträcka på benen. Sittkomforten i de husbilar vi haft har varit betydligt bättre än i vanliga bilarna. Speglarna är mer "rättvisande" då man ska backa. Svängradien förvånansvärt liten. Att sitta lite högre tycker jag ger en bättre överblick på övrig trafik, det känns säkrare. Enda olustiga var att köra Ivecon i blåsigt väder, den var hög och vindkänslig. Lärde mej snabbt att då man kom ut från ett skogsparti till öppen terräng så fick jag hålla lite stadigare om ratten bara. Margareta = fru PatricS
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Jag Runar kör 99,9% av gångerna dels för att jag tycker om att köra samt att Lovisa inte gilla att köra bil. Men Lovisa ha provat och kört lite då och då vilket är bra den dagen det kanske händer något med mig då hon måste köra.

I övrigt så tömmer jag toan å fixa så allt funger med bilen och Lovisa fixa marktjänsten.

/ R
 

Bilgrun

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Piteå
HBK-Nr
3701
Medlemskap
2024
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Hej där!

Vi har automat på vanliga personbilen och manuell låda på husbilen men trots det så tycker jag att det är urkul att köra husbil. Vi delar på körsysslan och minns vi inte vems tur det är att köra så slåss vi nästan om ratten! Jag vinner oftast...:msn_wink:

Hälsn. Gudrun
 
F

F.d. 50106

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

hej vi är ute på en lång övervintring är för tillfället i Tarifa längst ner i Spanien
jag yvonne har väl kört 90% av tiden sen vi lämnade svergie 20 september
jag tycker det gött att köra så sven-gunnar tömmer o sköter gpsen
:bock::bock:skaldjur Yvonne Sven-Gunnar
 

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Gunilla, här gäller samma sak.

För oss fungerar det utmärkt med att jag sköter allt innanför dörrarna och Egil
allt utanför husbilen. Köra kan jag om jag skulle bli tvungen av någon anledning.
 
B

brittsan

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Vi delar på körningen.men toan brukar jag tömma likaså fylla vatten. / Britt
 
F

F.d. 53173

Guest
Sv: Hur vanligt är det med kvinnor bakom ratten?

Vi tycker båda om att köra bil/husbil så det blir nog 50/50. Tömma toan står på Gunnar
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen