• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur täcker ni era bilar på vintern

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Wirehus!
Funkar kanon, snöfritt på husbilstaket och skyddar på sommaren!

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Skärmtak, står uppe oktober-mars. Är en "byggsats" som förvaras i villagaraget april-september.
Öppet på sidorna, har hållit för Gudrun, Ivar och allt vad stormarna heter.

Bilagor

• bild 1 (15).JPG
    bild 1 (15).JPG
    128,1 KB · Visningar: 23

Pricken

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
2746
Medlemskap
2025

Det är underbart att har bilen i tryggt förvar hemma nära villa o garage.
Vårt wiretält är inköpt i november 08, står fortfarande med bara obetydliga mindre skador.
Göran

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    124,7 KB · Visningar: 14
F

F.d. 53012

Guest

Det är underbart att har bilen i tryggt förvar hemma nära villa o garage.
Vårt wiretält är inköpt i november 08, står fortfarande med bara obetydliga mindre skador.
Göran
Snyggaste bilden tagen från ovan med helikopter eller.

Gerth

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
6219
Medlemskap
2025

Jag har haft min husbil i många år, och har aldrig täckt den. En riktig husbil skall kunna klara vintern otäckt. Det gör de hos handlarna och även vintercamparna uppe i fjällen. Jag öppnar alla skåp och dörrar, lyfter upp alla dynor, samt sätter in ett antal torrbollar.

Om jag täcker husbilen med press eller liknande, bäddar jag för mögel. Så har jag gjort i över 30 år med alla husbilar, och har aldrig fått varken mögel eller någon skada.:yes:

Gerth

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
6219
Medlemskap
2025

Glömde att tillägga att orsaken att jag inte bygger något hus till husbilen är att jag bor i en 1 planvilla, och min husbil är ca: 3.40 hög och ca 8 meter lång, och ett ev hus måste ju ha ett vinklat tak för snön, och då måste ju takhöjden vara på nästan 4 meter, så det blir ju som en villa till på tomten.

F

F.d. 58573

Guest

Husbilen överlever säkert vintern utomhus, men det är inte säkert att jag gör det om jag inför varje vintertur måste skotta snö från taket från min 3½ m höga bil.

På några tidigare bilar lät jag limma (med tvåkomponentlim) halkskyddsplåtar av aluminium på taket, men dessa bilar var lägre (och jag yngre och spänstigare) och då kändes det någorlunda säkert att skotta.

Sedan ett par år tillbaka får bilen stå i denna enkla carport med takhöjd 3½ - 4 meter. Öppet i båda kortsidorna så att jag kan köra både motor- och centralvärme inför vinterturerna. Bygget dimensionerat för 3½ m snötryck och har utan problem klarat två riktigt svåra stormar, så jag räknar med att detta skall hålla min tid ut.
Bild 061 (Large).jpg

Nu börjar årets första högsäsong med vinterfiske (och skoterturer till fjällsjöarna) med rena torra vintervägar (utan salt) här hemma i Jämtland.

aake

F

F.d. 52943

Guest

Vi har haft vår bil kallparkerad under tak - wirehus - under 4 vintrar. Inga problem med kyla så här långt (västergötland resp Skåne). Tömmer noga allt vatten (suger med grovisdammsugare).
Tyvärr stormskadades vårt wirehus under Sirmione, så nu får hb stå inomhus i en nedlagd fabrikslokal resten av vintern.

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo där är säkert "många" även H-bilkörare!!!
Som inte "Gitter" sopa bort snön från varken sidorutor eller "tak" innan körning!
Eller hur upplever ni dom skygga?
Mvh.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jag har haft min husbil i många år, och har aldrig täckt den. En riktig husbil skall kunna klara vintern otäckt. Det gör de hos handlarna och även vintercamparna uppe i fjällen. Jag öppnar alla skåp och dörrar, lyfter upp alla dynor, samt sätter in ett antal torrbollar.

Om jag täcker husbilen med press eller liknande, bäddar jag för mögel. Så har jag gjort i över 30 år med alla husbilar, och har aldrig fått varken mögel eller någon skada.:yes:

Håller med dig till 110%... om husbilen är i behov av täckning pga ålder och äldre konstruktion skall den stå under tak utan diverse fuktbevarande omslag. Vem täcker personbilen under vintern ??

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Köpte får några år sedan ett tält men eftersom jag i år bytte till en äldre och större bil som inte fick plats i tältet så det såldes i höstas. Skulle hyra in bilen över vintern i närheten i ett större förråd för bilar o båtar. Fick normalt inte besöka bilen under vintern men hade sån tur att den var lite för stor så jag fick chansen att ha bilen i ett eget garage i samma förråd och där kunde jag åka till bilen och jobba med den när jag ville. Nackdelen är att det kanske bara är 0 grader där i värsta fall men det finns både trefas o enfas uttag där och fick lov att sätta på en fläkt när jag var där. Bokade direkt detta garage för tre år till en kostnad för 3000/år. Trevlig ägare och ibland blir man också bjuden på kaffe.
Hade lite tur

F

F.d. 58573

Guest

Så här års har vi sällan töväder här hemma och måttliga mängder lössnö blåser bort om man kör en sväng med bilen och så kan man väl göra om man bor enskilt och inte riskerar att störa annan trafik med snöröken. Men jag tror inte att det är lagligt.

Men om det kommer rejäla snömängder får man allt lov att skotta av taket och detsamma om man räknar med att ha bilen stående ett tag eller om det finns risk för töväder. Packad snö eller isflak på taket är direkt farligt att köra med.

Ni som låter bilen stå oanvänd i väntan på sommaren behöver inte bry er i vad jag skriver.

aake

Toppen