• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur täcker ni era bilar på vintern

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hur täcker ni era bilar på vintern

Kan nog vara så, men F20 blir kanske civilflygplats och andra förråd på landsbygden ligger lite väl avsides.

Vill nog gärna ha vår bil hemma så man kan klämma lite på den ibland.

Skulle nog tro att ett bra alternativ för dom som inte har någon plats skulle vara att ta kontakt med båtklubbar. Där är ofta bevakning också. Även om man får gå själv en natt/vinter.

När vi hade vår sista lilla båt hade vi ett vinter-båtskjul i Partille vid Säveån, men där får man tyvärr bara ha båtar enligt klubbens stadgar. Vi tyckte det var synd att behöva lämna det - hade samma mått som vårt nuvarande Wirehus, 8x3m.

F

F.d. 29929

Guest

Tidigt i våras köpte jag min första husbil, en Burstner från 1995. Måste jag bygga ett skärmtak till vintern? Vad kan hända med den annars? Jag har inte märkt några fuktskador men kör en avfuktare från Biltema för säkerhets skull.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Kör in den i ett varmgarage - för dyra pengar. :cool:
Tycker det är värt det. :)

F

F.d. 16087

Guest

Jag använder Dancover, med en billig plastpress mot marken för att förhindra att fukt stiger upp underifrån.
MVH. Gunnar S

sonyLT

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
54
Medlemskap
2024

Jag har min husbil i en före detta monteringshall i Motala
Inomhus i värmen c:a 16-17 grader. Brandlarm och sprinkler system.
Husbilen är lika ren när jag tar ut den som när jag ställde in den.
Toppen ställe
Sonny

Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest

:twitcy:Täcker aldrig husbilen har förmånen att kunna använda den året runt , vår sommar och höst + en del av vintern i Sverige övriga tider förhoppningsvis i Spanien , min husbilshandlare och bilens tillverkare säger att den ska tåla alla sorters väder , och det verkar den också göra :
Kanske ses vi i Sverige under förvintern eller i Spanien under eftervintern , vi är ju ialla fall några som har och använder husbilen 12 månader av året .
Vilka årstider ställer du av din personbil?
:spinny: Rulla Lungt .

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om man inte har tillgång till förvaring inomhus är Julas husbilsöverdrag ett bra alternativ. Jag använde det under förra vintersäsongen och märkte inga tendenser till fukt eller kondens eftersom det är ventilerat.

Min bil har alkov och är sju meter lång så jag köpte det stora överdraget men det lilla hade varit fullt tillräckligt.

Fam Pettsson

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025

Ställer bilen på logen i en ladugård. Förra året var vårt första år med husbil.
Då tömde jag den på ALLT. Var rädd för fukt och möss. Hade frostvakt och torrbollar.
Funderar på att inte ta ut allt i år.

Ha en bra dag

Malin

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

En liten uppdatering. Ville inte att pressen skulle nöta på takdelen så det blev en rörbåge som är lätt att demontera. Plus att jag skyddar fronten lite mer också.

Hatar grannens körsbärsträd..............:mad:

Bilagor

• PICT4123.JPG
    PICT4123.JPG
    72,6 KB · Visningar: 22
F

F.d. 29925

Guest

Varmgarage är nog det mest optimala, men att endast ha ett tak som hindrar snö och is under vintern är nog helt OK.
För egen del blir det att stå kvar under bar himmel. Men bilen kommer inte att stå "snyggt och prydligt" utan står så att eventuellt smältvatten som bildas av snö och lätt hittar en väg för att lämna taket. Dvs bilen kommer att stå på klossar endast med framhjulen.:)

(Att täcka med pressennigar och liknande tror jag inte mycket på om man inte samtidigt ser till att det finns ett rejält utrymme mellan bil och täckning.)

Lotta & Håkan

FD HBK Medlem
Kommun
Monchique
HBK-Nr
15072
Medlemskap
2023

Tack för alla tips!
Vår bil kommer dock att stå ute som "gud" skapade den - naken! Den ska ju tåla att användas året om...eller? Jag vill rulla..så länge det inte behövs vinterdäck..;)

Efter tips här kommer vi att inhandla "vintertäcke" från MASA, som endast täcker bilens framruta och dörrar för att slippa kondens och spara energi vid uppvärmning.

Tömma alla vätskor, såklart! Värmesystemet tömmer sig självt vid lägre än 8 grader!
Batterierna??? Koppla loss?? Måste man göra något eller räcker det att den står uppkopplad mot nät eller att man startar den några gånger under vintern?

Vad är det mer vi som nyblivna "föräldrar" måste tänka på! Årsmodell 2007!

Ja, vi är oerhört okunniga båda två!:rolleyes: //Lotta

Senast ändrad:

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2030

Jag har husbilen under ett Julatäcke, men inne i husbilen har jag ett duchlag,eller vad det kallas. fyllt med kalciumklorid över en plasthink. Kalciumklorid är vad som finns i Torrbollen. Kalciumkloriden används som dammbindare på grusvägar under sommaren. En säck på 25 kg köpt på Granngården kostar inte mycket mer än några torrbollar och räcker i flera år om man håller säcken tillsluten mellan fyllningarna. Har användt denna metod i flera år i husbilen. Alltid torr luft i husbilen. All ventilation har stängts till så att inte fuktig luft kan komma in i bilen. Största risk för mögel är om luftfuktigheten kommer över 60 % och temperaturen över +8° C.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Funderar på att bygga en carport till husbilen nu. Inte för att bilen behöver något särskilt skydd mot väder och vind. Det är jag som behöver lite skydd då jag grejar med bilen. Det gör jag ofta. Ett hembygge som bekant.

Tänkte mig en långvägg. Den andra väggen är husväggen. Försöker klura ut något som kan rullas ner vid kortändarna vid enstaka tillfällen. Tips?
:mcride:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Alve, som du ser på min bild så har jag en lättpress. Den sitter fäst på ett rör som jag kan rulla upp eller ner till den längd som passar. I röret är ett hål borrat som sprintas när rätt längd är utrullad så den sitter i givet läge. I rörets närmaste ända mot kameran finns ett hål för en egentillverkad vev för att kunna rulla pressen.

Kanske kan vara något om du bygger en fas långvägg.

Ingbritt1986

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14437
Medlemskap
2023

När jag går in på Julas hemsida, se överdraget ut att ha en öppning. Det är inte helt tätt?

husbilsoverdrag-619300

H

Husbilgolf

Guest

Det är 2 öppningar på båda sidorna på Julas överdrag. Sen, när det är blåsigt, kommer också luft från under bilen. Ingen fara för att fukt stannar kvar, är min erfarenhet.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

När jag går in på Julas hemsida, se överdraget ut att ha en öppning. Det är inte helt tätt?

husbilsoverdrag-619300

Det finns dragkedjor i varje hörn samt på var sida som passar till bodelsdörren om man har tur. Öppningen beror på att delen mellan två dragkedjor är uppvikt.

Toppen