• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur stor nackdel med > 3500 kg

Status
Stängd för vidare inlägg.

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Så jag upprepar; vad är det för konstigt med det?

Överviktsproblemet drabbar bara de som inte har koll på sin verkliga tjänstevikt då de har en svensksåld bil med fiktiv vikt för en ren bil i registreringspapperna satt av en svensk försäljare vid registreringen i syfte att locka kunder. Som jag skrev tidigare, vid vägning på vågen väster om Oskarshamn, tankad och packad med hela familjen i (två vuxna + två barn) så hade vi över 300 kilo till godo, stora marginaler, tack vare att vi valde rätt (lätt) bil från början, vägd med markis, cykelställ och övrigt fast monterat på. Det finns verkligen ingenting konstigt med det, allt är vägt och kontrollerat av mig själv och inte av en säljare som lovar allt så länge han får sälja, det är där skillnaden ligger.
En uppgiven vikt saknar betydelse och är värdelös att utgå ifrån om du inte vet själv i vilket skick bilen var när den vägdes. Klara sig under 3500 kg går alldeles utmärkt med goda marginaler bara du väljer rätt bil från början och vet vad den väger i verkligheten. Att i efterhand försöka banta en för tung bil ner under 3500 kg är ingen bra idé för att den ska bli användbar vad gäller lastvikten.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Det skulle vara intressant att dissekera ett par bilar (lättvikt och en tyngre bil i samma storlek) i detalj och se hur de är tillverkade och vilka material som använts.
Det säger sig väl självt att en väldigt lätt bil inte är tillverkad av lika stabila material som en tyngre i samma storlek. Har sett exempel på inrednings"snickerier" som ser ut som wellpapp klätt med tunt fanér.
Frågan är hur bilens hållfasthet i längden påverkas?
 

Per & Leena

FD HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4105
Medlemskap
2023
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Du påstår altså att ex Hymer med flera andra märken inte skulle ha lika stabila matreal som övriga bilmodeller?
Jag har också inspekterat inredningen i husbilar.
Utvecklingen går framåt som tur är.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Mitt val av större bil beror helt enkelt på förhållandet att jag står still betydligt längre tid än vad jag är på rulle. För själva komforten under körningen skulle nog faktiskt personbilen vinna vid en jämförelse. Men när jag står still är det gott med lite utrymme att röra sig på.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

EDIT: Du har helt rätt decker, det är hur man använder bilen som avgör vad som är lämpligast, det finns inget rätt eller fel här. :)
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Min nuvarande bil är byggd på en 5 ton Sprinter och före den hade jag två bilar byggda på 3,5 ton Sprinter. För mina lekmannaögon ser den tyngre bilen hållbarare ut, betydligt grövre dimensioner på rambalkar och på det jag kan se av drivlinan.

Men eftersom en husbil vanligen ruller betydligt kortare totalsträcka än vad en transportbil gör, så kanske inte en ev. skillnad i slitstyrka är något att hänga upp sig på? Min näst föregående bil sålde jag till en ägare av ett bussföretag som ägde 9 st Sprinter på 3½ ton och han berättade att en av dessa skolstjutsar hade rullat 95.000 mil och fortfarande var inne på originalmotorn.

aake
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Du påstår altså att ex Hymer med flera andra märken inte skulle ha lika stabila matreal som övriga bilmodeller?
Jag har också inspekterat inredningen i husbilar.
Utvecklingen går framåt som tur är.

Det har börjat att komma en hel del lättviktsbyggen från flera kända tillverkare och här pratar vi om nya sätt att bygga inredningen i bilarna. Luckor bord mm är ofta uppbyggda av en kärna av wellpapp likanande struktur. På detta limmas sedan tunna faner eller plastskivor till en bikakeliknande helhet. Detta nya sätt att bygga ger lätta bord, luckor dörrar mm. En husbil utsätts under ganska lång tid för vibrationer, skakningar och stora tempraturväxlingar. Om det "nya sättet" att med hjälp av pappslöjd och klister ersätta kraftigare och tyngre konstruktioner i massivt trä eller mdf baserad faner kommer att hålla kan man ju ha olika åsikter om men de flesta bilar var ju inte direkt överdimentionerade redan före trenden med lättviktsbyggen så jag skulle vare litet försiktig även om en 7,5 meters integrerad bil på 3,5 ton med hyffsad lastvikt lockar vissa.
Trenden med extrema lättviktsbyggen har vi under nittiotalet sett i husvagnsbranchen och där gick det helt klart för långt. Jag har egna erfarenheter av ett antal husvagnar som inte höll ihop. Solifer där väggarna sprack över hjulhusen, Öggestorp där golvet gav vika,
Kabe där skåp och hyllor lossnade då plast inte höll, Polar där golv gav vika och plastdelar gick i bitar.
Jag tror att jakten på låg vikt är ett mycket stort hot mot kvalitet och livslängd för våra husbilar. Jag tror också att de lättviktsbilar vi nu börjar så är jämförbara med de husvagnar som inte höll ihop på nittiotalet.:mad:
Man behöver bara titta på inredningen i SMC och Hugos svenskbyggda bilar från nittiotalet för att förstå hur saker behöver göras för att hålla ihop. Ingen papp och plast där inte.:)
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Det handlar om moderna sandwichkonstruktioner (inte "wellpapp" eller pappslöjd vilket bara låter som ett försök att vara nedlåtande och hör inte hemma i en seriös diskussion...) och används överallt där det behövs mycket lätta och starka material (helikoptrar, flygplan, snabba båtar osv).

Sandwichkonstruktion – Wikipedia
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.930
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Husbilar (och husvagnar) har ju hittills varit kvar i "snickeriåldern" där de mera byggts med metoder för möbeltillverkning än metoder från fordonstillverkning. Om man inför mera av de metoder som finns för att bygga lätt och starkt, kommer vi att få väldigt trevliga och lätta husbilar, som dessutom kan ha mindre och effektivare motorer än dagens, ändå bra prestanda. :)
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Det handlar om moderna sandwichkonstruktioner (inte "wellpapp" eller pappslöjd vilket bara låter som ett försök att vara nedlåtande och hör inte hemma i en seriös diskussion...) och används överallt där det behövs mycket lätta och starka material (helikoptrar, flygplan, snabba båtar osv).

Sandwichkonstruktion – Wikipedia

Jo, börjar man använda kolfiber och liknande material som i "helikoptrar, flygplan, snabba båtar" i husbilsbyggen får vi säkert betydligt starkare, lättare (och dyrare) konstruktioner i husbilar.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Jo, börjar man använda kolfiber och liknande material som i "helikoptrar, flygplan, snabba båtar" i husbilsbyggen får vi säkert betydligt starkare, lättare (och dyrare) konstruktioner i husbilar.

Vem har talat om kolfiber...?

Det är inte dyrt att bygga med sandwichkonstruktioner, och det är inte lika med att använda exklusiva material, det går ut på att använda materialen effektivare. Billigt, starkt och lätt, används överallt, och nu även i husbilar.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.195
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Jag hade en SMC i slutet av 90-talet och det var verkligen välbyggt och i homogent trä. Men naturligtvis väger det och det fanns även andra nackdelar, t ex att det bildades sprickor i skåpdörrar etc, förmodligen gå grund av fuktighet. Att man bygger inredning på modernt sätt behöver ju inte alls innebära att konstruktionerna blir sämre, jag tror tvärtom att det blir bättre(utveckling bygger ju på det), t ex lättare. I dag strävar ju alla fordonstillverkare att skapa så lätta konstruktioner som möjligt, så varför skulle inte husbilstillverkarna följa den utvecklingen. Sandwich-konstruktioner är ju kända för att vara starka så det ser jag inte som någon nackdel, förutom att det är svårt att skruva fast tyngre saker

När jag bytte husbil förra året stod vi inför valet att välja mellan >3500 kg eller <3500 kg. Vi skapade en lista med för- och nackdelar för de två alternativen och för oss föll då valet på den lättare varianten. Vi fick en husbil på 6.80 m och lastvikt efter Sverigeanpassning på 600 kg. Efter 2 veckors höstsemester i Tyskland vägde vi på hemvägen efter shoppingtur i Puttgarden samt två nyfyllda flaskor i Åhus och med mer än halvfyllda färsk- och gråvattentankar och även halvfylld bränsletank. Vi vägde då 3400 kg, vilket för oss är tillräcklig marginal.

Mitt råd är att man inför ett köp noga går igenom vad man vill ha och vad man kan vara utan, hur man vill använda bilen, hur mycket tillbehör man behöver osv. Ett huvudkrav för oss var att ha en lastvikt på 600 kg och några ytterligare skallkrav, och det fick vi till slut. Behöver väl inte säga att vi är nöjda med valet.

Ha en bra sommar och njut av husbilslivet!
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Men allt är ju inte bara guld och gröna skogar och jag förstår att ni med tunga bilar väldigt gärna vill ha några motargument mot nya sättet att bygga lättare husbilar med modern sandwichteknik så jag ska ge er några ;) :

- Det går inte bara att "slöjda till" exv ett bord byggt med sandwichteknik utan tillverkningsprocessen är i jämförelse komplicerad jämfört med ett solitt träbord.
- Det går inte heller att efteråt anpassa eller i efterhand bearbeta något byggt med sandwichteknik utan den färdiga formen måste vara slutgiltigt bestämd redan i starten av konstruktionsstadiet.
- Det är svårt (för att inte säga omöjligt) att reparera något byggt med sandwichteknik, tänker då specifikt på bikakestruktur, på ett bra sätt utan att konstruktionen blir försvagad.
- Att fästa något i ett sandwichmaterial kräver eftertanke då det inte bara är att "skruva fast" något i det.

Finns säkert fler. Men för de som vill ha en lätt husbil, pga körkortsbehörighet eller annat, så är framtiden ljus. Utvecklingen går framåt och man får mer och mer husbil på 3500 kg utan att man längre behöva göra lika stora avkall på kraven (om ens några) och nöja sig med något mer spartanskt än man egentligen hade önskat, enbart pga vikten.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Jag skulle byta handtag på mina kökslådor och inhandlade på Ikea.
Sedan visade det sig att skruvarna inte nådde igenom lådgavlarna. Så visst är det skillnad på olika byggen.

/M
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

När man läser testerna i Promobil och Reisemobil av bilar runt 7-7,5 m så kan man ju se ofta se att lastkapaciteten är väldigt snålt tilltagen. Det är få 3,5-tonsbilar som har tillräcklig lastkapacitet för en semester.
När det gäller hållbarheten på sikt kan man undra hur ett lättviktsbygge klarar sig i förhållande till t ex en Concorde.
När det gäller båtar, speciellt segelbåtar, har jag sett flera exempel på att lättviktsbyggen i lågprisklass inte behåller styvheten på samma sätt som mer påkostade byggen.
Det är inte alltför kul när man inte kan stänga lådor och dörrar på en kryss runt Gotland i 10-12 m/s.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Det är nog bra med modern sandwichteknik om det görs på det sätt man gör det i flygplan mm. Det är inte fallet i husbilar vågar jag påstå. Här pratar vi om saker som
mycket sällan beräknas och testas nogrant på det sätt som sker i flyg och övrig fordonsindustri. Bolagen som bygger husbilar har inte storlek och kunskap för detta och helt klart inte ekonomiska resurser. Testerna görs i huvudsak av oss kunder och har vi tur fixar de problemen i efterskott. Att ex bygga ett bord i en tunn sandwichteknik med en kärna av wellpapp som skyddas av en några mm tunn platsskiva håller inte länge. Om du tappar något tyngre i bordet blir det genast djupa märken som sedan inte går att reparera jag vet för det har hänt mig på min förra bil. Det finns exempel på riktig sandwichteknik i moderna husbilar där jobbet gjorts på rätt sätt med rätt material (torpedväggen i stora Morelo) men då har specialföretag gjort jobbet och det är mycket sällsynt. De flesta "lättviktskonstruktioner" vi idag ser från husbiltillverkarna är billigt skräp som dom knåpat ihop hemma i vedboden. Om man sedan vill tro att man har modern sandwichteknik så kan man ju göra det men tiden kommer tyvärr att justera den optimissmen.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.195
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Bra eller dåligt med sandwichteknik? Hur många husbilsföretag bygger i dag väggar och tak med sandwichtekniken? Vad är för- och nackdelar med det?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

De flesta "lättviktskonstruktioner" vi idag ser från husbiltillverkarna är billigt skräp som dom knåpat ihop hemma i vedboden.

Sakligt, neutralt och inte alls färgat? ;)

För mig är detta en rent saklig diskussion så jag slutar här då det verkar börja bli känslomässigt och personligt, det finns betydligt viktigare saker i världen att bli ovän över. Kul att du är nöjd med din husbil, den är säkert något helt annat än det "billiga skräp" som vi andra får hålla tillgodo med. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Hvem som bygger vegger, golv og tak i sandwich var enkelt på 1980 tallet og frem til slutten av 1990 tallet - en produsent N+B. I dag benyttes denne teknikken på alle premium merker, men også på mange rimligere og lettere.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.195
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Hur stor nackdel med > 3500 kg

Googlade just på "Sandwichteknik" och fick 1790 träffar, allt från skidindustri till husbyggnadsindustri. Jag tror denna teknik är mycket större, både vad gäller kunskap och omfattning, än vad vi tror. Flygindustrin är nog lite speciell i det här sammanhanget och är väl inte det första vi ska jämföra våra inredningskonstruktioner med. Kan man göra utbudet bredare och hitta flera målgrupper så är det säkert positivt för husbilstillverkarna (och för oss husbilsturister). Alla har inte råd att köra stora Concorde och Morelo. även om det är en önskedröm.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen