• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ska vi tolka husbilens olika vikter?

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Stackars Carado-ägare som bara får ha 20L vatten i färskvattentanken vid färd, varför ens montera en större tank(?).
Dessa "husbilar" blir ju oanvändbara i praktiken, Eller?

Jag har ingen Carado, men en liten vattentank på bara 170L, hade önskat 100L till, så man klarar sig längre innan man tvingas in i civilisationen igen för att fylla/tömma.
Jag hade en Hymer och även i den fanns en kran där man kunde tömma allt över ca. 20 liter som instruktionsboken rekommenderade trots att lastmöjligheten var kring ett ton. Även nuvarande Knaus är utrustad med en sådan kran och rekommendationen är detsamma. Även där har jag god marginal på vikten.

Kan vara så att du har en äldre bil som saknar funktionen som jag antar införts för att infästningarna till tanken skall hålla vid en ev. kollision. (Min killgissning :) )

Andra var före med lite av fakta om detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej ! Har samma funktion i vår Concorde, har aldrig förstått vitsen med att köra omkring med en massa vatten. Jag har heller aldrig haft problem med att förstå hur mycket jag kan lasta.
BBa

Samma här, vi kan få med 205L vatten men varför skall vi släpa med så mycket vikt, vatten är ju sällan svårt att få tag på. Annars anpassar jag vattenmängden efter hur länge vi tänker vara ute. Om vi skall ut en helg 50L, det räcker och blir över, någon dag ytterligare 65L, sedan brukar
jag räkna med att kunna tanka vatten någonstans medan vi är ute. Undantaget är resor vintertid då fyller jag oftast för hela resan. Och inte behöver
jag någon speciell funktion i husbilen heller för att veta vattenmängden, Gardena har en utmärkt liten vattenmätare som jag använder för fyllning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja jag har en äldre Hymer 2005 årsmodell, den har bara en liten vippa för tömning, tar typ en evighet ifall man skulle vilja dumpa färskvatten, varför man nu skulle vilja det, disk, dusch, toalett m.m. drar en hel del liter.
Jag behandlar alltid färskvattnet med Micropur så det klarar minst 6månader, tömmer bara tanken helt vid avställningen på hösten.
Vi dricker inte vattnet från tanken.
Åker mest kortare turer typ weekend, och då räcker tanken utan fyllning än hemma I garaget. Där vi brukar hamna med husbilen finns i princip aldrig vatten att fylla på. 170L vatten är bara en bråkdel i viktsammanhang och stör inte något.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja jag har en äldre Hymer 2005 årsmodell, den har bara en liten vippa för tömning, tar typ en evighet ifall man skulle vilja dumpa färskvatten, varför man nu skulle vilja det, disk, dusch, toalett m.m. drar en hel del liter.
Jag behandlar alltid färskvattnet med Micropur så det klarar minst 6månader, tömmer bara tanken helt vid avställningen på hösten.
Vi dricker inte vattnet från tanken.
Åker mest kortare turer typ weekend, och då räcker tanken utan fyllning än hemma I garaget. Där vi brukar hamna med husbilen finns i princip aldrig vatten att fylla på. 170L vatten är bara en bråkdel i viktsammanhang och stör inte något.

I början av vårt husbilsliv släpade vi på separata dricksvattendunkar, men efter att ha snackat med en kompis som var ansvarig för vårt vattenverk
slutade vi med det, och gick över till att anpassa vattenmängden vi tar med oss, och tömma tankarna helt efter varje resa och fylla inför nästa resa.
Och, sedan ungefär 2008 använder vi vattnet i tankarna utan tillsatser, till allt, även att dricka, och har aldrig haft några problem.
Att spara på vikt tycker jag är en självklarhet, det ger mindre bränsleförbrukning, mindre utsläpp, mindre slitage på bilen och en piggare bil.
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi dricker vattnet i tanken och har alltid gjort det i våra campingfordon, från husvagn 1999 till husbil idag.
Byter vattnet om det blir mer än ca 2 veckors stillestånd.

När man tömmer systemet helt får man en ny luftkudde i Aldepannan och i ackumulatorn.
Luftkudden i Aldepannan skall man förnya ändå var 10e dag i användning.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Min sambo är nojig, hon kokar först kranvattnet hemma, sen filtrerar det i en filterkanna, sen tappas det upp i glasflaskor. Hon skulle idiotförklara mej (igen) ifall jag sa åt henne att dricka vattnet i tanken. Jag kan ha lite förståelse då kranvattnet hemma 2016-01-18 15.15.23.jpgibland ser ut som gammal motorolja när det varit avbrott i stadsnätet, vilket sker då och då. :swoon:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Min sambo är nojig, hon kokar först kranvattnet hemma, sen filtrerar det i en filterkanna, sen tappas det upp i glasflaskor. Hon skulle idiotförklara mej (igen) ifall jag sa åt henne att dricka vattnet i tanken. Jag kan ha lite förståelse då kranvattnet hemma Visa bilaga 229806ibland ser ut som gammal motorolja när det varit avbrott i stadsnätet, vilket sker då och då. :swoon:
Det där är nog din gamla motorolja..?! :twitcy:
 
Senast ändrad:

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Håller med. Vi kör aldrig utan full vattentank (100 liter plus 10 liter i boilern) ; det händer ofta att vi inte vet på morgonen var nånstans vi hamnar på kvällen och vi använder toan och duschar i bilen. Förstår inte alls varför det finns folks som beskriver detta som ett "blåbärs-fel".
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håller med. Vi kör aldrig utan full vattentank (100 liter plus 10 liter i boilern) ; det händer ofta att vi inte vet på morgonen var nånstans vi hamnar på kvällen och vi använder toan och duschar i bilen. Förstår inte alls varför det finns folks som beskriver detta som ett "blåbärs-fel".
Kanske för att det är onödigt? Jag har aldrig råkat ut för att det inte finns vatten att få tag på, tappstationer, rastplatser, båthamnar, ställplatser, och campingar, med den minsta lilla framförhållning är det inga problem, om inte annat måste man ju ändå tanka, fika eller handla. Vi har under mer än 15 års mycket planlöst? åkande aldrig haft problem att få tag i vatten. Om det nu skulle vara riktigt illa med den livsviktiga duschen kan man ju alltid utöva lite riktigt friluftsliv, och hoppa i närmsta hav, sjö eller vattendrag, kan bli en ny och härlig naturupplevelse! ;):)
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kanske för att det är onödigt? Jag har aldrig råkat ut för att det inte finns vatten att få tag på, tappstationer, rastplatser, båthamnar, ställplatser, och campingar, med den mista lilla framförhållning är det inga problem, om inte annat måste man ju ändå tanka, fika eller handla. Vi har under mer än 15 års mycket planlöst? åkande aldrig haft problem att få tag i vatten. Om det nu skulle vara riktigt illa med den livsviktiga duschen kan man ju alltid utöva lite riktigt friluftsliv, och hoppa i närmsta hav, sjö eller vattendrag, kan bli en ny och härlig naturupplevelse! ;):)
Tankar du inte dieseltanken full heller? Diesel finns överallt.
 
Toppen