• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur ska vi tolka husbilens olika vikter?

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Skrev så här i en annan tråd. Det blev lite inbäddat. Har fått lite på pälsen att det borde ha en egen tråd!
==================================================================inklistrat

Det kan skilja mycket på hur lastvikten beräknats på olika årsmodeller och olika fabrikat. Det finns "tjänstevikt" och "vikt i körklart skick", vilket i princip ska vara densamma på nyare bilar. På äldre bilar tar dock inte tjänstevikten alltid hänsyn till all fabriksmonterad utrustning, trots att den angetts som standard. Så för säkerhets skull pratar man numera också om "fordonets faktiska vikt". Den ska inkludera både fabriksmonterad standardutrustning och fabriksmonterad extrautrustning samt dito tilläggspaket. Det kan bli stora vikter! Sedan måste återförsäljarna också ta hänsyn till vikter vid eftermonterad extrautrustning. För att ytterligare komplicera situationen pratar tillverkarna också allt mer om nyttolast.
Så det enda säkra sättet att lasta rätt och undvika överlast, är att väga sin bil vid olika situationer. Väg också gärna och dokumentera det du stoppar in i bilen. Det tar en stund men är guld värt. Vi har definitivt olika last beroende på vilken resa vi ska göra men vet hyggligt väl vad bilen väger. Bilen står dock alltid ganska lätt lastad, men klar för snabba utflykter.

Carado har bemödat sig om att försöka förklara hur vikterna beräknas på nya bilar. Läs gärna genom och försök förstå. Materialet och resonemanget tillverkarna tar hänsyn till är väldigt omfattande. Det går att bli fullständigt vimsig i plymen för mindre. Så mitt mantra är VÄG! :)

Viktinformation Carado

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Stackars Carado-ägare som bara får ha 20L vatten i färskvattentanken vid färd, varför ens montera en större tank(?).
Dessa "husbilar" blir ju oanvändbara i praktiken, Eller?

Jag har ingen Carado, men en liten vattentank på bara 170L, hade önskat 100L till, så man klarar sig längre innan man tvingas in i civilisationen igen för att fylla/tömma.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Stackars Carado-ägare som bara får ha 20L vatten i färskvattentanken vid färd, varför ens montera en större tank(?).
Dessa "husbilar" blir ju oanvändbara i praktiken, Eller?

Jag har ingen Carado, men en liten vattentank på bara 170L, hade önskat 100L till, så man klarar sig längre innan man tvingas in i civilisationen igen för att fylla/tömma.
Detta är mycket vanligt på många bilar 20L vatten,sedan får man hålla koll på totalvikten och fylla mer.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Stackars Carado-ägare som bara får ha 20L vatten i färskvattentanken vid färd, varför ens montera en större tank(?).
Dessa "husbilar" blir ju oanvändbara i praktiken, Elle

Jag har ingen Carado, men en liten vattentank på bara 170L, hade önskat 100L till, så man klarar sig längre innan man tvingas in i civilisationen igen för att fylla/tömma.
Kära rara goa Peter. Försök se principerna i Carados goda försök att göra våra husbilars viker begripliga. Det här gäller alla husbilar, inte speciellt för Carado. Jag kör inte Carado men slogs av deras förtvivlade försök att förklara våra vikter. Gäller särskilt för oss som kör 3,5 tons bilar. Förstår att du, som kör en rullande container, inte behöver fundera så mycket. "Vill ha, ös in". Men vi lättviktare har en annan approach!

Ser vi seriöst på det så ingår endast 10 liter vatten i det vi idag kallar tjänstevikt. Att tankarna i snitt ligger på 100 liter beror förmodligen på att det är en "billig" standard. Jag har aldrig mer än 30 liter vatten i bilen, inklusive Trumavärmaren. Oftast mindre.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Goa rara Peter ska försöka förstå ;)
Jag har vägt många husbilar, och jag häpnar över de dåliga lastvikterna, även på en del dyra >3,5ton. Just därför har jag tjatat nu i 9år här att väg Alltid en husbil Innan köp, oavsett totalvikt.
Åkte själv med camper på en Cheva pickup i några år, och hade (ovetandes) en våldsam övervikt. Svärfar "byggde" en ny Rapido med alldeles för mycket utrustning hos en säljare, när jag efter några år bad honom att väga den, så bytte han husbil snabbt efter det.
Sen är det självklart mycket kompromissande ifall man vill åka under 3,5ton, det är väl där vattnet går bort. Nu förstår jag nog varför en del vill ha service-dusch där de parkerar :bye:
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Goa rara Peter ska försöka förstå ;)
Jag har vägt många husbilar, och jag häpnar över de dåliga lastvikterna, även på en del dyra >3,5ton. Just därför har jag tjatat nu i 9år här att väg Alltid en husbil Innan köp, oavsett totalvikt.
Åkte själv med camper på en Cheva pickup i några år, och hade (ovetandes) en våldsam övervikt. Svärfar "byggde" en ny Rapido med alldeles för mycket utrustning hos en säljare, när jag efter några år bad honom att väga den, så bytte han husbil snabbt efter det.
Sen är det självklart mycket kompromissande ifall man vill åka under 3,5ton, det är väl där vattnet går bort. Nu förstår jag nog varför en del vill ha service-dusch där de parkerar :bye:
Fan Peter, du är bara för go! :D
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har en Hymer (den femte sedan -98). Alla har haft 2 lägen för tömningen av färskvatten. Läge 1 blir ca 25 liter kvar (körläge), läge 2 töms allt vatten. Jag fick förklaringen att 100 liter vatten i tanken blir väldigt tungt vid hård inbromsning eller krock. Därav bör man inte ha mer än ca 25 liter under färd. Tankens förankring kanske inte håller för detta. Det blir åtskilliga extrakilon vid dessa händelser. Jag håller det för det mesta och fyller så sent som möjligt när jag ska fricampa vilket vi gör mest.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Hymer 3,5 ton.
Startar resorna med 200 liter vatten.
Nä. Ingen överlast, kanske något då dieseltanken 90L är full och om vi tar med elcyklarna på 50kg. Då har vi en överlast någonstans runt 25kg.

;)
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Jag har en Hymer (den femte sedan -98). Alla har haft 2 lägen för tömningen av färskvatten. Läge 1 blir ca 25 liter kvar (körläge), läge 2 töms allt vatten. Jag fick förklaringen att 100 liter vatten i tanken blir väldigt tungt vid hård inbromsning eller krock. Därav bör man inte ha mer än ca 25 liter under färd. Tankens förankring kanske inte håller för detta. Det blir åtskilliga extrakilon vid dessa händelser. Jag håller det för det mesta och fyller så sent som möjligt när jag ska fricampa vilket vi gör mest.
Hej ! Har samma funktion i vår Concorde, har aldrig förstått vitsen med att köra omkring med en massa vatten. Jag har heller aldrig haft problem med att förstå hur mycket jag kan lasta.
BBa
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej ! Har samma funktion i vår Concorde, har aldrig förstått vitsen med att köra omkring med en massa vatten. Jag har heller aldrig haft problem med att förstå hur mycket jag kan lasta.
BBa
Vad är det för Concorde som har den funktionen?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vår Hobby har 3 lägen för vattentankens avtappningskran. Full, 10 liter , eller tom.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
I vår Rapido får i 300L vatten i HB men så mycket fyller vi aldrig innan färd ,då vi redan ligger på gränsen till övervikt.
Så det är som jag skrev i den tidigare tråden, många HB åkare har inte koll på sin vikt, många blundar och är omedvetna samt okunskap, det gäller ju även husvagnar det räcker ju bara att lasta in ett förtält i husvagnen så blir det överlast.
Så med handen på hjärtat HB åkare hur är det ned vikterna på era HB.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
331
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Japp,, åkte in på E6 Falkenberg för vägning 100 kg överviktinga böter , nästa gång i Österike blev vi intagna men de lede ut oss på motorvägen så där hade vi lite tur.
Nu i Juli i Norge 80kg övervikt inga böter.
Detta på tre år, år 21,22,23 så en gång per år.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Du och Peter K skulle väl kunna köra omkring som depåfordon till oss andra undernärda stackare! :cool::D:applaus:
Jag har vid flera tillfällen agerat "servicebil" åt andra campare, bara kul ifall man kan hjälpa till med verktyg, prylar, delar, kunskap m.m.

Mitt enklaste "uppdrag" att få sprutt på en kyl/frys var i Trosa, jag tog bort vinterluckorna på hans husbil, sen blev det sprutt i den :p
 
Toppen