Skrev så här i en annan tråd. Det blev lite inbäddat. Har fått lite på pälsen att det borde ha en egen tråd!
==================================================================inklistrat
Det kan skilja mycket på hur lastvikten beräknats på olika årsmodeller och olika fabrikat. Det finns "tjänstevikt" och "vikt i körklart skick", vilket i princip ska vara densamma på nyare bilar. På äldre bilar tar dock inte tjänstevikten alltid hänsyn till all fabriksmonterad utrustning, trots att den angetts som standard. Så för säkerhets skull pratar man numera också om "fordonets faktiska vikt". Den ska inkludera både fabriksmonterad standardutrustning och fabriksmonterad extrautrustning samt dito tilläggspaket. Det kan bli stora vikter! Sedan måste återförsäljarna också ta hänsyn till vikter vid eftermonterad extrautrustning. För att ytterligare komplicera situationen pratar tillverkarna också allt mer om nyttolast.
Så det enda säkra sättet att lasta rätt och undvika överlast, är att väga sin bil vid olika situationer. Väg också gärna och dokumentera det du stoppar in i bilen. Det tar en stund men är guld värt. Vi har definitivt olika last beroende på vilken resa vi ska göra men vet hyggligt väl vad bilen väger. Bilen står dock alltid ganska lätt lastad, men klar för snabba utflykter.
Carado har bemödat sig om att försöka förklara hur vikterna beräknas på nya bilar. Läs gärna genom och försök förstå. Materialet och resonemanget tillverkarna tar hänsyn till är väldigt omfattande. Det går att bli fullständigt vimsig i plymen för mindre. Så mitt mantra är VÄG!
carado.com
==================================================================inklistrat
Det kan skilja mycket på hur lastvikten beräknats på olika årsmodeller och olika fabrikat. Det finns "tjänstevikt" och "vikt i körklart skick", vilket i princip ska vara densamma på nyare bilar. På äldre bilar tar dock inte tjänstevikten alltid hänsyn till all fabriksmonterad utrustning, trots att den angetts som standard. Så för säkerhets skull pratar man numera också om "fordonets faktiska vikt". Den ska inkludera både fabriksmonterad standardutrustning och fabriksmonterad extrautrustning samt dito tilläggspaket. Det kan bli stora vikter! Sedan måste återförsäljarna också ta hänsyn till vikter vid eftermonterad extrautrustning. För att ytterligare komplicera situationen pratar tillverkarna också allt mer om nyttolast.
Så det enda säkra sättet att lasta rätt och undvika överlast, är att väga sin bil vid olika situationer. Väg också gärna och dokumentera det du stoppar in i bilen. Det tar en stund men är guld värt. Vi har definitivt olika last beroende på vilken resa vi ska göra men vet hyggligt väl vad bilen väger. Bilen står dock alltid ganska lätt lastad, men klar för snabba utflykter.
Carado har bemödat sig om att försöka förklara hur vikterna beräknas på nya bilar. Läs gärna genom och försök förstå. Materialet och resonemanget tillverkarna tar hänsyn till är väldigt omfattande. Det går att bli fullständigt vimsig i plymen för mindre. Så mitt mantra är VÄG!
Viktinformation Carado
Viktinformation för Carado husbilar | Carado
Ta reda på all viktig viktinformation för Carados husbilar: Maximal nyttolast & fordonsdata ✓ Ta reda på mer.