• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur rengör ni toaletten?

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Tjenixen. Vi har inte haft husbil så länge och har märkt att man efter att man gjort nr2 måste ner med handen och rengöra efter sig med papper (motsvarande som man gör med Toaborste hemma)

Finns det något bättre sätt? Toaborste funkar väl knappast så bra i husbil.

Har ni något bra lifehack eller är de ner med näven och torka som gäller :mh:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sprayflaska för både dimma och stråle med lämplig blandning i, om man inte tycker att färdig blandning för toasanering är lämpligt.
Samt en rätt mjuk diskborste som hör hemma i en smal hög plasttillbringare inne i ett skåp.
Vid påtvingad "grovrengörning" så spolar man upp någon dl. vatten i skålen med stängd skiva ner till kassetten, samt sprayar skålen med flaskan och använder borsten.
Medlet i flaskan plus bra/hala borst i diskborsten gör att även om den inte är helt sanerad, så ser den tillräckligt ren ut för vidare förvaring i plasttillbringaren tills både borste och tillbringare får en behandling med rinnande vatten på lämpligt ställe.

En förbehandling av själva toaskålen ibland skadar inte heller, särskilt inte de lite äldre nötta.
En rejäl rengörning som får torka och sedan finns det i alla fall två varianter med behandling.
Dels sådandär "Rainaway" som man kan behandla framrutan med och som får allt vatten att rinna bort från rutan t.o.m. utan att ha torkarna på, eller från de delar på en helintegrerad ruta som inte torkarna täcker.
Dels helt enkelt en rejäl vaxning/hårdglans som också gör skålen extra hal.

Det löser sig alltid sa han som sk.. i vasken...... (Ursäkta :oops:)

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
OBS alltid luckan öppen och sen vanlig toaborste från tex Ikea

Ja tilläggas till vad jag skrev, så skall man ju alltid satsa på öppen skiva ner till kassetten och en SOG fläkt om det inte finns original, för att helt ta bort/suga ut både lukt nere från kassetten och nytillförd lukt under användning, för både en så ren skål som möjligt samt minst efterarbete.

M.v.h. JANKRO.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
I Tyskland har jag på husbilsfirma köpt rullar med typ stora melittapåsar av material som är lättupplösligt. Varje påse har två remsor i fram/bakkant. Du lägger påsen i toastolen och fäster med remsorna under ringen utan att öppna till tanken. Uträtta dina behov och öppna sedan mot tanken så ramlar hela påsen ner och toan är ren och fin.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
I Tyskland har jag på husbilsfirma köpt rullar med typ stora melittapåsar av material som är lättupplösligt. Varje påse har två remsor i fram/bakkant. Du lägger påsen i toastolen och fäster med remsorna under ringen utan att öppna till tanken. Uträtta dina behov och öppna sedan mot tanken så ramlar hela påsen ner och toan är ren och fin.
Låter som en bra produkt. Bild eller länk på den
 
Toppen