Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hej.
Så här räknar Du ut belastningen: Avståndet från framaxeln till lasten gånger lastens vikt dividerat med hjulbasen. I Ditt fall 6x27 delat med 4 vilket ger 40,5 kg extra på bakaxeln.
Hälsningar / Roland
Finns det verkligen husbilar med boggie? Är det inte tandemaxlar vi pratar om, som då ger en mer komplicerad belastningsberäkning?
Gokväll
Enl uppgift räknas 2axlar med ett c/c avstånd på mindre än 2 meter som boggie, och över 2m som 2 st enkelaxlar.
Fråga: varför skulle belastningsberäkningen vara mer komplicerad bara för att man kallar det för tandemaxlar, undras?
Claes 105
Japp, håller med på att varje axel i en boggi kan ha olika axelbelastning, men kan inte hålla med om att det skulle skilja beroende på hjulupphängnig.På en boggie blir belastningen lika på båda axlarna då de har en gemensam upphängning. Tandemaxlar är upphängda direkt i ramen, och då blir väl till exempel belastningen på den bakre högre vid last bakom axlarna?
Finns det verkligen husbilar med boggie? Är det inte tandemaxlar vi pratar om, som då ger en mer komplicerad belastningsberäkning?
Det kan mycket väl vara jag som missuppfattat begreppet boggie på vägfordon...
Begreppet boggi trodde jag innebar en separat konstruktion som håller axlarna på plats och som sedan i sin tur är lagrad på en punkt i ramen...
Tandemaxel i sin tur är två axlar som är lagrade var för sig i ramen...
Men jag kan ha fel!