• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur räknar man ut belastningen

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Om jag har en bil med 4 m axelavstånd. 2 m bakom bakaxeln placerar jag ett elverk som väger 27 kg. Kan man utifrån dessa siffror räkna ut belastningen på bakaxeln.
Ha det
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Hej.

Så här räknar Du ut belastningen: Avståndet från framaxeln till lasten gånger lastens vikt dividerat med hjulbasen. I Ditt fall 6x27 delat med 4 vilket ger 40,5 kg extra på bakaxeln.

Hälsningar / Roland
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.563
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Tack för svaren. Då måste jag kolla hur stort trycket är på bakaxeln.
Tack än en gång
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Hej Peter. Hittat denna information på Sawiko, tysk firma gör massor med HB-produkter.
Denna formel för MC/cykelställ funkar säkert. Du hittar hela deras web-katalog ink denna info på sawiko.de
Mvh Philip
 

Bilagor

  • Belast formel.doc
    454 KB · Visningar: 182
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Jag skarvar in en fråga där angående belastningen.
Jag har hittat en våg man kan köra upp ett hjul på för att mäta lasten tror den va med i KAMAs katalog men den klarade bara 1000 eller om det var 1500kg
Vet någon om det finns en som kanske klarar 2ton och ändå inte kostar som de professionella (typ 10-15000kr eller mer)
Jag skulle för husfriden vilja kunna mäta belastningen efter att ha lastat in lite drickbart vid tyska gränsen t.ex.
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Jag har den vågen! Fungerar alldeles utmärkt till bilar upp till 3500kg!

Med vänlig hälsning!
/Malbeck
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur räknar man ut belastningen

1500 Kg per hjul räcker långt till normala husbilar, maxlasten per hjul ligger väl på ca 1200 Kg?
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Ett annat sätt är att väga bilens axlar på vägverkets vågar, vägde min bil med en 92 kgs moped bak, det blev för högt axeltryck, fick lasta om bilen för att sänka trycket.
Det var däckens maxlast som var för låg, bytte 195 75 16 till 205 75 18.

Skall byta mina gamla däck i år, det blir nog Haaka C cargo.

Jägarn
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Vägverkets stationer har ju problemet att man bryter ev mot lager på vägen dit redan.

http://www.kamafritid.se/Welcome/Default.aspx?scenarioID=301&StockCode=T17-15
Har maxvikten 1000kg.
Tar jag min personbil så är vikten inte alls fördelad jämnt mellan fram och bakaxel husbilen är ännu på fabriken så jag vet ännu inte hur det står till.
Men om fram axeln skulle vara på över 2000kg så kan jag ju inte mäta på den axeln.
Om jag sitter i bilen så är det inte mycket till motor som får sitta i bilen för att komma under denna gräns...
en perfekt fördelad vikt ger 875kg på alla hjul vid 3500kg.
Har du hittat en våg som klarar lite mer? 1500kg skulle ju va så rätt känns det som.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Jag har hittat en våg man kan köra upp ett hjul på för att mäta lasten tror den va med i KAMAs katalog men den klarade bara 1000 eller om det var 1500kg

Jag har en sådan våg på jobbet och tycker inte den är speciellt bra. Om jag kör upp med ett hjul på vågen, rullar av och sedan upp igen så kan vikten den visar vid de två tillfällena diffa uppåt 100kg.
Vi åker till sopstationen eller bilprovningen och frågar snällt om vi kan väga på deras våg istället.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.633
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Maxvikt PER HJUL är 1.000 kg för den gula vågen.

Finns även i ett orange utförande (vet inte om den importeras till Sverige), som klarar 1.500 kg PER HJUL.
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Det låter intressant, vet du möjligen någon tillverkare på vågen? Någonstans den säljs eller så. Utomlands är helt ok. gärna en websida.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.633
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Här är tillverkarens hemsida: RK Reich -

De kan säkert hänvisa till något försäljningsställe.

Eventuellt kan du be "din" husbilshandlare att be Kama Fritid ta hem vågen till dig. (De har den gula varianten i sitt sortiment.)
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Hej!
En värdefull information som jag fått av den nyligen HBK Itresserade syncro westfalia är bilen N-värde.
N-värde är det mått i centimeter framför bakaxeln som bilens maxlast är beräknat för.
Med det som utgångspunkt kan man sedan lätt beräkna hur mycket man får lasta om lasten har en annan tyngdpunkt.
//Conny
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Conny. Jag skulle vilja att Du utvecklade begreppet "lätt att räkna ut osv." Dessutom är jag inte säker på att husbilar har något n-värde, det finns i alla fall inget sådant angivet
i den tekniska informationen om husbilen på Transportstyrelsens hemsida. Jag har kollat på min egen bil där och det står som sagt inget om n-värdet. Dessvärre har jag inte reg.beviset hemma så jag kan kolla det men jag tror inte det står mera där. Min erfarenhet av n-värde är att det räknas fram av besiktningsmannen vid registreringsbesiktning av lastbilar och är beroende på hur tjänstevikten är fördelad mellan fram och bakaxel/ar. N-värdet talar om var max.lastens tyngdpunkt skall vara i förhållande till bakaxeln/arna för att inte resp. axels maximalt tillåtna axeltryck skall överskridas. Roland
 
F

F.d. 12053

Guest
Sv: Hur räknar man ut belastningen

N värdet funkar så här... om bilen får lasta 500 kg, så centrumet på dom 500 kg altså där vikten balanserar ska ligga exakt över N värdet för då kommer lasten bli rätt fördelat på fram och bakaxeln, eftersom fram axeln och bakaxeln inte lastar lika mycket oftast, och N värdet måste inte vara framför bakaxeln, N värdet blir där det stämmer så att lastens vikt centrum blir rätt fördelat på axlarna.
det pratas ofta här om att yrkes förarna är så dåliga och dom måste bli kunnigare, men sådant här håller vi på med hela dagarna lastar bil och släp 13000 kg på bilen och 26000 kg på vagnen och allt ska fördelas rätt på 8 st axlar som lastar olika,
allt godset på åket väger olika och man måste säker ställa att lastens viktcentrum hamnar på N värdet, och med dessa vikter så blir det snabbt fel fördelat om man inte kan lasta, med dryga böter som följd,
bland amatörer på vägarna så har tydligen ljuset gått upp för dom att det är inte bara att kasta in grejerna i bilen och åka, och det är ofta dessa som klagar på yrkes trafiken ! ?
vi kanske skulle ordna några träffar till våren så kan man diskutera och lära sig om lastning och viktens fördelning, körning, backning, tips och trix...
jag som yrkes man med 20 års erfarenhet på europa tycker det skulle vara intressant att byta erfarenheter...
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Hej Rolan!
Nu skall vi se om jag kan reda ut begreppen. Vad jag vet har alla bilar ett N-värde men både jag och syncro westfalia har noterat att det inte är så lätt att hitta men i mitt fall så står "N-Värde" på registeringsbeviset under rubriken Lastuppgifter.
Jag vet inte om jag varit otydlig då jag utelämnade hela förklaringen, men det är rätt som du skriver att "N-värdet talar om var max.lastens tyngdpunkt skall vara i förhållande till bakaxeln/arna för att inte resp. axels maximalt tillåtna axeltryck skall överskridas."
Vad jag försökte förklara var att man med den som utgångspunkt kan beräkna var och hur mycket man kan lasta på andra ställen i bilens ländriktning(för att inte överskrida tillåtet axeltryck).
//Conny
PS
glennll: Vet du hur N-Värde anges om det ligger bakom bakaxeln, för det är ju viktigt att veta.
DS
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Om man nu skulle hitta ett N-Värde för sin husbil bör man nog kolla väldigt noga att det verkligen är för husbilen, och inte bara för det chassie som den är byggd på?
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Om man nu skulle hitta ett N-Värde för sin husbil bör man nog kolla väldigt noga att det verkligen är för husbilen, och inte bara för det chassie som den är byggd på?
Men det som står på registeringbeviset gäller väl, eller?
//Conny
 
Toppen