• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur räknar man ut belastningen

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Jag för min del betvivlar det,man ser så mycket annat som inte stämmer i gränssnittet mellan bilbyggare och påbyggare (husbilsbyggare) :quest:
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Hej Conny. Jag är tveksam till att det finns n-värde på husbilar (Pb II) eftersom det inte finns några uppgifter om axeltrycksfördelning på reg.beviset. Men jag skall låta det vara osagt tills dess jag har kollat mitt eget reg.bevis. Däremot finns tillverkarens max tillåtna axeltryck på resp. bil att finna i instruktionsboken och det är viktigt att man tar hänsyn till det när man lastar, förutom bilens max last som är angivet på reg.beviset. Dessvärre stämmer ju det sällan med verkligheten, det har ju diskuterats i många tidigare trådar. Dessutom tror jag att beräkna lastens påverkan på resp.axel med hjälp av n-värdet är onödigt komplicerat för många, det enklaste sättet är som jag beskrev tidigare dvs. : Lastens vikt gånger avståndet till framaxeln, den siffran delar man med axelavståndet och får då den vikt som påverkar bakaxeln. Om den siffran är större än vad lastens vikt är (det blir den om lasten ligger bakom bakaxeln) väger reduceras vikten på framaxeln med motsvarande antal kilo. Ligger lasten framför bakaxeln blir belastningen fördelad på bägge axlarna med resultatet av uträkningen på bakaxeln och resten på fram axeln. Det jobbiga är att man måste göra detta för varje pryl man stoppar dit och lägga ihop resultaten för att få den korrekta axelbelastningen.

Exempel 1: Lasten är 32 kg och placeras 40 cm bakom bakaxeln, axelavstånd = 4,3 m

32 x 4,7
_________ = 34,97 = 35 kg på baxaxeln och -3 kg på framaxeln
4,3

Exempel 2: Lasten är 48 kg och placeras 60 cm framför bakaxeln, axelavstånd 4,3 m

48 x 3,7
__________ = 41,3 = 41,3 kg på bakaxeln och 6,7 kg på framaxeln

4,3
Hoppas att jag med detta har bringat lite klarhet i, och ev. hjälpt någon eller några med detta för många lite besvärliga problem.

Hälsningar Roland
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Hej Roland!
För att få sista ordet så måste jag ge dig rätt:bock: (även om det bär emot).
Jag har kollat med "min" besiktningsingenjör och han sa att N-Värde försvann för så där en 7 år sedan. Visserligen kan man räkna fram det, men därmed inte sagt att man kan anbringa en max. last just där.
I övrigt är det som du beskriver.
//Conny
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Hej.

Så här räknar Du ut belastningen: Avståndet från framaxeln till lasten gånger lastens vikt dividerat med hjulbasen. I Ditt fall 6x27 delat med 4 vilket ger 40,5 kg extra på bakaxeln.

Hälsningar / Roland

Hej!
Om man har en boggiebil, hur ser formeln ut då?

Mvh
Bosse
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Hej Bosse.

Det beror lite på hur boggien är konstruerad. På lastbilar räknar man med ett "teoretiskt axelavstånd" eftersom belastningen på driv resp. boggieaxel inte är lika stor och det kan variera mellan olika fabrikat. Nog om det ,vi skall inte göra det svårare än vad det är. På en husbil med boggie( som jag förmodar har framhjulsdrift) blir det " teoretiska axelavståndet " med all sannolikhet lika med avståndet från framaxeln till en punkt mitt emellan främre och bakre boggiehjulen. OBS. Jag kan inte garantera att det är 100% exakt så på Din bil men det ger i alla fall en hint om hur det är. Det "teoretiska axelavståndet " skall då används som "axelavstånd " i formeln. Skulle det "teoretiska axelavståndet " inte vara exakt mitt emellan boggiehjulen på Din bil så blir differensen vid beäkningen så pass liten att det spelar väldigt liten roll. Hoppas att Du förstår min kanske något omständiga förklaring.

Trevlig helg / Roland
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Finns det verkligen husbilar med boggie? Är det inte tandemaxlar vi pratar om, som då ger en mer komplicerad belastningsberäkning?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Finns det verkligen husbilar med boggie? Är det inte tandemaxlar vi pratar om, som då ger en mer komplicerad belastningsberäkning?

Gokväll

Enl uppgift räknas 2axlar med ett c/c avstånd på mindre än 2 meter som boggie, och över 2m som 2 st enkelaxlar.
Fråga: varför skulle belastningsberäkningen vara mer komplicerad bara för att man kallar det för tandemaxlar, undras?

Claes 105
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Gokväll

Enl uppgift räknas 2axlar med ett c/c avstånd på mindre än 2 meter som boggie, och över 2m som 2 st enkelaxlar.
Fråga: varför skulle belastningsberäkningen vara mer komplicerad bara för att man kallar det för tandemaxlar, undras?

Claes 105

På en boggie blir belastningen lika på båda axlarna då de har en gemensam upphängning. Tandemaxlar är upphängda direkt i ramen, och då blir väl till exempel belastningen på den bakre högre vid last bakom axlarna?
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

På en boggie blir belastningen lika på båda axlarna då de har en gemensam upphängning. Tandemaxlar är upphängda direkt i ramen, och då blir väl till exempel belastningen på den bakre högre vid last bakom axlarna?
Japp, håller med på att varje axel i en boggi kan ha olika axelbelastning, men kan inte hålla med om att det skulle skilja beroende på hjulupphängnig.
På t ex en lastbil kan man ju hissa löpaxeln för att få högre axeltryck på drivaxeln för bättre grepp.
Ang belastning så räknas ju boggitrycket, inte varje axel för sig om c/c avståndet understiger 2 m så därför förstår jag inte varför det skulle va mer komplicerat att beräkna lastvikten.

Rätta mig gärna om ja har fel, kan ju ha haft otur när ja tänkte.

Ps. Sökte på " tandemaxel" på transportstyrelsen, men fick ingen träff, tror därför att den inte finns som officiell benämning utan är förmodligen boggiaxel som vi kallar för tandemaxel.

Hejs o gonatt

Claes 105
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Ulf B.
Jag vill gärna klargöra vad som är skillnaden mellan boggie och tandemaxlar eftersom det tydligen råder div. missuppfattningar.
En boggiekonstruktion har två fästpunkter mot ramen per sida, en framför drivaxeln ocn en framför boggieaxeln eller stödaxeln som den korrekt skall kallas. Det gör att belastningen på axlarna inte alltid är lika stor. Ett boggietryck på ex.vis 16 ton kan fördelas så att 9 ton belastar drivaxeln och 7 ton belastar stödaxeln, det beror på hur resp. tillverkare har konstruerat boggieupphängningen.
En tandemkonstruktion däremot har antingen en fästpunkt per sida mot ramen eller i en del fall fyra fästpunkter per sida vilket gör att axlarna delar lika på boggietrycket. Detta gäller i första hand lastbilar. Dessutom är det så att begreppet tandemaxlar används när man har drivning på båda axlarna.
Med fästpunkt menar jag den punkt eller de punkter som för över lasten från chassiet till axlarna via fjädrar eller luftbälgar.
Vad gäller husbilar så misstänker jag att konstruktionen är sådan att belastningen delas lika mellan axlarna antingen med lika långa fjädrar på resp. axel eller torsionsfjädring med lika långa hävarmar, jag har svårt att tänka mig någon annan konstruktion vilket innebär att mitt sätt att beräkna viktfördelningen på en husbil är nog det närmaste sanningen man kan komma.


Claes 105.

Det är alldeles riktigt att man kan lyfta stödaxeln på en boggie för att få bättre grepp på drivaxeln vid ex.vis halt väglag. Har man lyft stödaxeln så har man inte längre något boggietryck i juridisk mening utan man har ett axeltryck på den axel som fortfarande har kontakt med marken dvs för att ha ett boggietryck måste båda axlarna vara i marken och
dessutom skall boggielyften vara i avlastat läge. Nu tror jag inte att husbilar har boggielyft så det problemet torde inte uppstå. I övrigt har tror jag att resten är förklarat
i svaret till Ulf B.

Trevlig helg / Roland
 
Senast ändrad:

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Finns det verkligen husbilar med boggie? Är det inte tandemaxlar vi pratar om, som då ger en mer komplicerad belastningsberäkning?

Det är korrekt det är en tandemaxel, men jag förstår inte skillnaden mellan en boggie o en tandemaxel ur belastningssynpunkt, vi talar väl i båda fallen om att fördela vikten mellan tre axlar?

/Bosse
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Det kan mycket väl vara jag som missuppfattat begreppet boggie på vägfordon...:msn_embarrassed:
Begreppet boggi trodde jag innebar en separat konstruktion som håller axlarna på plats och som sedan i sin tur är lagrad på en punkt i ramen...
Tandemaxel i sin tur är två axlar som är lagrade var för sig i ramen...
Men jag kan ha fel!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Det finnes noen få STORE husbiler med boggi - dvs. bakaksel + tag-aksel /stöd-aksel). Hovedsaklig US A-Class monster, men og husbusser. På mindre husbiler har Frankia (muligens andre husbilbyggere?) de siste par årene bygget biler på MB-Sprinter med ALKO boggi etter samme prinsipp som de store hvor stödakselen kan avlastes på luftfjæringen.

Det store flertall husbiler i Europa med dobbel bakaksel er det som ALKO kaller tandemaksel, med uavhengig likdan oppheng for alle 4 bakhjul. Dette gir en noe merkelig oppførsel ved plassering av last bak bakakslene. Normal ville en slik plassering føre til høyere øking i lasten på bakakselen enn vekten en har plassert bak, resten er hentet fra forakselens belastning som blir redusert. Men med tandem akslene så kan du ikke regne med dette - påvirkningen på forakselen endrer seg knapt målbart om en plasserer 200 kg 1 m bak bakre aksel - ved en måling jeg var med på for noen år siden reduserte vi lasten foran med mindre enn 10 kg på en 7m lang bil på Fiat-ALKO Tandem - tilsvarende bil med Fiat-ALKO enkel bakaksel flyttet over 50 kg fra foraksel til bakaksel (nøyaktigheten på vekten gjorde at vi ikke fikk mer presise målinger)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Det kan mycket väl vara jag som missuppfattat begreppet boggie på vägfordon...:msn_embarrassed:
Begreppet boggi trodde jag innebar en separat konstruktion som håller axlarna på plats och som sedan i sin tur är lagrad på en punkt i ramen...
Tandemaxel i sin tur är två axlar som är lagrade var för sig i ramen...
Men jag kan ha fel!

Jag anser nog att du har rätt! :bock:
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Bosse.

Totalt sett så blir belastningen lika på en boggie och tandemaxlar, alldeles korrekt. Men den inbördes fördelningen mellan axlarna i en boggie är mestadels sådan att mer belastning hamnar på drivaxeln och motsvarande mindre på stödaxeln p.g.a. konstruktionen. Därför räknar man en annat "teoretiskt axelavstånd" än till en punkt mitt emellan axlarna, var den punkten är beror på resp. tillverkares konstruktion.
I ett tandempaket däremot är konstruktionen sådan att den totala belastningen delas lika mellan axlarna och således hamnar punkten mitt emellan axlarna.


Ulf B. (0ch Montreal)

Du har i viss mån rätt, en boggie ser ut som Du beskriver den om den sitter på ett spårbundet fordon typ spårvagn ellr tåg. På en lastbil är det som jag tidigare beskrev.


Knut.

Det skulle vara intressant att få veta axelavstånd och inbördes avstånd mellan tandemaxlarna på den bil ni vägde, för är det som Du säger så har AL-KO chassiet lyckats ställa fysikens lagar på ända. Det är riktigt att förhållandena blir mindre märkbara
med tandem axlar eller boggie och även med längre axelavstånd men min erfarenhet från lastbilar och släp efter 25 år i branschen med beräkningar och praktiska tester motsäger Dina uppgifter.

Mvh / Roland
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Roland; Du har säkert rätt angående boggier på lastbilar. Min erfarenhet från boggier kommer helt från spårbundna fordon...
Däremot har jag ett tandemaxlat släp, och på detta har jag märkt stor skillnad på kultrycket beroende på dragkrokens höjd över markplanet! Det visade sig vara väldigt viktigt för rätt kultryck att mäta detta på rätt höjd.
På husbilar med tandemaxlar blir ju till exempel belastningen högre på främre bakaxeln om framaxeln står i en håla, och vid passage av väggupp måste belastningen variera väldigt mellan axlarna vid passagen.
Men jag antar att tillverkarna tagit hänsyn till detta och gett varje enskilt bakaxel en hög tillåten axelvikt. :msn_laugh:
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Ulf B.

Du har helt rätt i vad Du säger om Ditt tandemaxlade släp, det är med all säkerhet konstruerat så att belastningen är lika på axlarna när det står vågrätt, därav skillnaden i kultryck beroende på vinkeln. Du har även rätt vad gäller husbilar med tandemaxlar men beräkningarna både från fabrik och vid andra tillfällen förutsätter att fordonet står stilla på plant underlag. Att man momentant under körning och vid stillastående på ojämnt underlag får andra värden är helt normalt.

Mvh / Roland
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Hur räknar man ut belastningen

Nu har jag varit inne på Bilprovningen och kontrollvägt min bil och som väger 5 % (100 kg)mer än tjänstevikten, trots att jag tagit bort en del standardutrustning. Besiktningsingenjören som bland att typbesiktigar bilar förklarar det med att fabriken vägen standardbilar så snålt som möjligt för att öka lastförmågan.

Hur som helst så trodde han sig veta att böterna för överlast står i propotion till max-last så att exempelvis en husvagn som får lasta 100 kg, med 200 kg betalar samma böter som en lastbil för 10 ton som har 20 tons last.
Är det någon som kan bekräfta detta?
//Conny
PS Fick ett kompendium om 17 sidor med ALLT om uppmätning av fordon med formler och belastningsexempel. DS
 
Toppen