• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur ofta är Net1 långsamt?

M

MatsFo

Guest
Hej,

Jag tror att jag läst allt på forumet om Net1 och inser att det är dem jag troligen måste ha när jag väl skaffar husbil (vilket jag hoppas blir snart).

Anledningen till det är att vi har tänkt åka rätt mycket med HBn och att jag då måste vara uppkopplad åtminstone några timmar varenda vardagsmorgon på grund av det jobb jag har, men det är det enda som kan stoppa oss från våra planer.

Därför har jag några frågor om Net1 som jag hoppas att jag kan få hjälp med. :
  1. Blir det lika mycket avbrott vid färd som med vanliga 3G abb?
  2. Många säger att det är långsamt och det är egentligen inget problem för mitt jobb då jag mest fjärrstyr andra datorer vilket tar rätt liten bandbredd. Men ibland vill man kanske se något från t. ex. SVT-play, så frågan är hur ofta det är så långsamt att det inte går att streama normal-storleks videoklipp?
  3. Är det något annat man bör tänka på?

Vi kommer definitivt att ha extern antenn.

Tack /Mats

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur ofta är Net1 långsamt?

Vi har Net1's R90-modem, yttre antenn och abonnemang "OFTA". Funkar alltid tillfredsställande till: en PC, en platta och en mobil samtidigt. Särskilt i norrland samt i Gotlands och Skånes ytterkanter. Det är ganska ofta som husbilsvänner får koppla in sig på vår router. Elddopet brukar vara på lördagar mellan 10-11 då allt måste funka perfekt med radio-streaming, chatten och Google. 278:-

Sen är jag sån att jag vill ha reserv om en teknik inte funkar och då har det landat på Tre's 900 Mhz sticka som har längre räckvidd och snabbare 3G än övriga operatörer. Nu är vi sällan i närheten av tätorter eller turistanläggningar. Den ligger inte alltid men oftast mellan 8-12 Mbit och vi kan då se TV-program. 223:-

Totalt 500:-/månaden för att ALLTID ha mobilt bredband även om en av operatörerna ligger nere helt någon gång.

Just nu med bredbandskollen:
TRE: 8/2 Mbit
TeliaADSL: 7/0,9 Mbit
Net1 stabilt: 3/0,8 Mbit
Telenor: 2/0,5 Mbit

Telenor var bättre före sommaren men det måste ha hänt något med deras närmsta antenn.

M

MatsFo

Guest

Hej och tack för svar.

Ja jag börjar nog inse att jag måste göra ungefär som er lösning, att ha Net1 som bas och sedan ha minst ett alternativ för att vara säker på att vi alltid skall ha internet.

Jag antar att du jämför en del ibland på olika delar av Sverige. Är det ofta som du sett att Net1 är under 1/0,5 Mbit/s?

/Mats

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Eneste sted jeg har hatt problem med Net1 var i Göteborg - Kungsbacka området, antar at det var for mange användare til basens totale båndbredd.
Typisk når problemet oppstår er at en får større fart opp enn en får ned - ikke like mange som laster opp som de som laster ned.

Telenor har flere apn i bruk, men den de fleste får oppgitt har en bremse på 2 Mbit/s ned. De har også "filter" mot youtube!

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Jag har en gammal Net1, kommer inte ens ihåg vad den heter. Får oftast runt 1 Mbps ner, utan yttre antenn. Långsamt tycker jag, har mest varit i Götaland med den.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Detta ger Net1. Ruskig skillnad mot Telia

Visa på karta!
Bror fick precis 3.23 Mbit/s med Netett Sverige AB @ POLCIRKELVÄGEN 28, Murjek, Sverige
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps
Anslutningstyp: Wi-Fi
Hastighet nedladdning: 3.23 Mbit/s
Hastighet uppladdning: 1.91 Mbit/s
...
Visa mer
Fick dessa resultat igår uppe i Murjek som ligger mellan Boden och Gällivare.
Ingen utomhusantenn

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Bror Axelson
Igår via Bredbandskollen
Detta verkar vara Telia i ett nötskal. Urusel mottagning. Tur man har Net1

Visa på karta!
Bror fick precis 0.11 Mbit/s med Telia @ KYRKOGRÄND 3, Murjek, Sverige
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps
Anslutningstyp: 3G
Hastighet nedladdning: 0.11 Mbit/s
Hastighet uppladdning: 0.19 Mbit/s
...
Visa mer

Detta är resultatet med Telia vid samma tillfälle

Susanne Salminen Men net 1 är väl ej så snabbt heller?
Igår kl. 15:45 · Gilla

Bror Axelson Jo oändligt mycket snabbare.
Igår kl. 15:50 · Gilla · 1

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023

Jag tar upp den här gamla "tråden".
Net1 ? Fyller denna tjänst nån funktion idag? Möjligen för fritidsbåtar och fjällvistelse. Jag har en äldre ingift morbror, 83 år, som blev pålurad ett abonnemang, av nån "bondfångare", i ett köpcenter i Karlstad. Tycker det är "lite lågt" av dom att göra så. Nerladdningshastigheten i Hemse på Gotland var ca 0,4 mbits. Helt oanvändbart, anser jag. Jag fick instruera honom att använda sin telefon, till internetdelning, vilket gav 38 mbit. Dyra lärpengar för en pensionär.

Toppen