• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mycket värme behövs för att undvika fukt i vinter?

Att mäta är att veta! vilket sagts tidigare i tråden. Min utegivare visade fel fuktighet efter att ha blivit utsatt för regn och frysning. Ny kom igår men den visar för lite eller vilken visar rätt??
Kommer därför backa lite och har beställt ytterligare 3 st DHT22 givare för att prova fram två st som visar lika samt rätt.
Hur vet man vad som är rätt ? Man kan inte jämföra vid 100% eftersom felvisning är som störst vid 90-100% enligt databladet. Kollade på Wikipedia om hygrometrar
och en metod som verkar enkel är att stoppa in givarna i en burk med mättad saltlösning NaCl och då ska det vara 75% fuktighet.
Inte lätt att leka vetenskapsman!

Intressant med allas erfarenheter av vinterförvaring! Förhållandena måste dock skifta oerhört mellan Skåne och Norrland.
 
Absolut fugtighed
Den absolutte luftfugtighed er den maksimale mængde vanddamp luften kan indeholde. Varm luft kan indeholde mere vanddamp end kold luft. Den absolutte fugtighed kan angives i gram vand pr. kubikmeter luft. For hver 11 graders temperaturstigning sker der næsten en fordobling af den mængde af vanddamp, der kan være i luften.

Eksempler:

  • Ved en temperatur på 5 graders kan luften indeholde 6,8 g. væske /m3.
  • Ved 16 grader kan luften indeholde 13,6 g. væske /m3.
  • Ved 27 grader kan luften indeholde 27,2 g. væske /m3.
 
Man kan enkelt göra stora Torrbollar. Såna gör man av Hink+Runt durkslag+Nylonstrumpa+CalciumChloride. Köp en säck vägsalt (Calciumchloride) hos t.ex. Granngården. Häll en rejäl omgång i strumpan, placera strumpan i durkslaget och sätt sen durkslaget ovanpå hinken (eller flera).
Billigt, räcker länge.
Jag följer med intresse Jonas m.fl. fuktreducering
 
I Skåne räcker det men frostvakt o ordentlig ventilation. Ett litet element som går igång om det blir under 4 grader. Har ström på för att skydda batterierna Har funkat tidigare vintrar.
 
Lita aldrig på din fuktmätare! Alla (de jag provat) mäter upp till +-10% fel och felet är olika vid olika fuktighet. Detta är min erfarenhet och därför har jag när det varit regnigt och garanterat 100% fukt ute räknat fram fuktkvoten i bilen. De framräknade siffrorna litar jag mer på och har därför satt den önskade fuktkvoten i bilen så temperaturen höjs ca +4C vilket ger en sänkning av fuktkvoten med 22%. Fuktkvoten blir då 70-80% och det bör vara tillräckligt för att hålla bilen torr och fräsch. När temperaturen ute går under 0C stängs all värme av eftersom det inte kan mögla då. Värmefläkten går då ca 1/3 av tiden, 650W*24h/3=5kWh / dygn = 150kWh/ månad = 250kr/månad.
 
Mina bilar har stått ute under tak i över 20 år aldrig sett att de skulle fått nå fel av det.
Sängkläder och kläder har jag tagit in men ingen värme på.
Nu just är det -6 grader ute.

Här är det +7 och regn, normalt vinterväder i södra sverige. Hade jag bott längre norrut skulle jag också gjort som du.
 
När det är kallt på vintern så torkar tvätten mycket fortare min oupvärmda källare som knappast går under 10grader är ju radhus.
Så temperaturen är mycket viktigt när det gäller fuktighet, det bästa vore nog att ha bilen vinterförvarad i minusgrader i norrland.
 
Just nu mäter jag -2 grader ute och 94 % relativ fuktighet. I husbilen är det 11 plusgrader och 46 % relativ fuktighet. Om man räknar på det så är det nästan exakt samma vatteninnehåll i luften innanför och utanför husbilen men i och med att luften är varmare inne så är det väldigt långt ifrån att kondensera på ytor eller dynor och madrasser. I princip kruttorrt är det.
Däremot ute så kondenserar det och blir det vitt på marken och snorhalt såklart.
Ventilation och lite värme på i husbilen så blir det aldrig fuktigt.
Om den står tom alltså.

/Roger
 
Fukt är inte lätt att mäta!
Har nu bytt mina fuktgivare till 2 st som verkar ge vettiga svar. Totalt testat 9 st.
Min givare säger att det är 92% fukt ute just nu, molnigt +0,5C och börjar vägen börjar torka upp så verkar rimligt.
SMHI mätstation 35km härifrån visar 96% . Och vad säger SMHI´s prognos, jo att det ska vara 74% fukt här nu. Så det verkar som om meterologen är en luring :)

En annan sak som ställer till det är att i bilen är det ca 0,4C varmare än utanför. Varför? Jo jag tror att landströmmen som är inkopplad till laddaren värmer upp lite. Detta gör ca -3% på fuktkvoten.
 
Om nu WDD 80 är så fantastisk kan väl ni som har denna "maskin" förklara för oss andra var blir dom 8 liter vatten i timmen av som den avfuktar (i bästa fall).
 
Senast ändrad:
Det dunstar bort! :spinny:
Nä, antingen tömmer man behållaren eller så kan vattnet ledas ut via slang.

Max 8 liter/dygn är det som gäller, vid 20 grader.
För vår del handlar det om kanske 2-3 liter i veckan beroende på hur fuktigt väder det är.
Den jobbar bara för att hålla inställd fuktnivå, så den drar inte så mycket ström, har dock inte mätt.
Fläkten däremot går hela tiden (3 hastigheter att välja på) så luften cirkulerar runt.

Kanske ingen nödvändig manick, men ojämförbart effektivare än torrbollar.

0282A47D-30F6-4C0B-8CBC-70E9709A5C94.png
 
Beror väl också på vart i landet man bor eller?
Jag har ställt dynor på högkant och lossat på slangen till toaspolningen ( kostade mig 1100kr för ny magnetventil tidigare) sedan blåste jag kranarna med hjälp av ballong, aldrig värme. inget annat sedan 2012.
 
Är ni medvetna om att om ni inte leder bort det vatten som avfuktas utan låter det samlas i behållaren, kommer avfuktaren att avfukta det vattnet som samlas i behållaren först. Detta är snudd på en "evighetsmaskin".
Men jag håller med om att en torrboll är utslängda pengar och handen på hjärtat kanske en WDD 80 också är det.
Att syssla med avfuktning är inget som är enkelt, om du istället håller ca +14 grader i husbilen hur tror du då klimatet är i bilen? och en sak ska ni veta det spelar ingen roll var i landet ni har HB,n uppställd för är temperaturen i bilen 14 grader så är den det.
 
Använde torrboll i segelbåten i många år med gott resultat. Fick tömma vatten och fylla på torrbollen regelbundet under vintern. Provade samma torrboll i husbilen utan resultat. Borde ju vara likvärdiga förhållanden i en båt som i en husbil. I bägge fallen rörde det sig om ouppvärmda ”farkoster”. Någon som kan förklara?
Kjell
 
Om nu WDD 80 är så fantastisk kan väl ni som har denna "maskin" förklara för oss andra var blir dom 8 liter vatten i timmen av som den avfuktar (i bästa fall).

Det korta svaret är: Till utsidan!

Det lite längre: Via slang som leder till någon av brunnarna i duschen vidare till gråvattentanken och ut genom gråvattentankens utsläpp till utsidan.


Tydligare?
 
Är ni medvetna om att om ni inte leder bort det vatten som avfuktas utan låter det samlas i behållaren, kommer avfuktaren att avfukta det vattnet som samlas i behållaren först. Detta är snudd på en "evighetsmaskin".
Men jag håller med om att en torrboll är utslängda pengar och handen på hjärtat kanske en WDD 80 också är det.
Att syssla med avfuktning är inget som är enkelt, om du istället håller ca +14 grader i husbilen hur tror du då klimatet är i bilen? och en sak ska ni veta det spelar ingen roll var i landet ni har HB,n uppställd för är temperaturen i bilen 14 grader så är den det.

Menar du att vattnet i behållaren avdunstar i samma eller snabbare takt än maskinen hinner avfukta?
 
Tillbaka
Toppen