Har sedan 2011 då vi skaffade vår första husbil förvarat den kall under tak. Har fungerat bra men vet att det finns risker, på min gamla avställda personbil blev det mögel på ratten och den luktar lite unket. Är en -88 så den är ju inte helt ny...
Har därför börjat mäta temperaturer och fuktighet för att kolla hur stora riskerna är med vinterförvaringen. En god grund i förståelsen är att läsa bland annat Fukt - Absolut och Relativ Fuktighet och Mögelindex - ett sätt att mäta hur snabbt mögel kan växa | Penthon
Utrustningen är Arduino-baserad med Lilon D1 mini (ESP8266), DHT22, reläer och övervakning via Blynk. Total kostnad några hundralappar.
Detta sattes i husbilen med en givare utanför fönstret och en inne i bilen. Lät den vara där några dygn för se vilken fuktighet som det blir utan någon värme blir i bilen.Husbilen, en LaStrada plåtis, står i ladugård med tre väggar och öppet mot norr.
Så här ser det ut i telefonen. Hoppas bilden förklarar sig själv. Inne är det 92% fukt och ute 99%. Detta stämmer inte riktigt eftersom jag försökt kalibrera allt men utegivaren visar 0-6% mer än innegivaren. Så lita inte på utegivaren! Även kollat på SMHI på vad deras prognoser visar och jämfört med den så var utegivaren för högt.
Om man läser hos Penthon.se och tittar på detta diagram så ser man att man bör ligga under 75% relativ fuktighet för att vara på den säkra sidan. Nu ligger det på 92% vilket inte känns bra.
Ställer önskad fuktighet på 75% i appen. Är det för högt så startas en värmefläkt på 650W som går tills fuktigheten sjunket 3%. Fläkten går ungefär halva tiden och drar då ca 7kWh/dygn. Temperaturen i bilen höjs med ca 6C jämfört med ute.
Täcket mellan bodel och förarhytt är ditsatt. Ventilationen är på "recirkulation". Har man inte detta så ökar energiförbrukning från 50W/grad till 80-100W/grad.
Detta ger ju också en annan intressant insikt, bilens dieselvärmare på 6kW ska klara att värma upp bilen från ca -45C i sämsta fall och i bästa från -100C!
Håller fortfarande på att testa och experimentera, man lär sig både programmering och annat när man har husbil.
Har därför börjat mäta temperaturer och fuktighet för att kolla hur stora riskerna är med vinterförvaringen. En god grund i förståelsen är att läsa bland annat Fukt - Absolut och Relativ Fuktighet och Mögelindex - ett sätt att mäta hur snabbt mögel kan växa | Penthon
Utrustningen är Arduino-baserad med Lilon D1 mini (ESP8266), DHT22, reläer och övervakning via Blynk. Total kostnad några hundralappar.

Detta sattes i husbilen med en givare utanför fönstret och en inne i bilen. Lät den vara där några dygn för se vilken fuktighet som det blir utan någon värme blir i bilen.Husbilen, en LaStrada plåtis, står i ladugård med tre väggar och öppet mot norr.

Så här ser det ut i telefonen. Hoppas bilden förklarar sig själv. Inne är det 92% fukt och ute 99%. Detta stämmer inte riktigt eftersom jag försökt kalibrera allt men utegivaren visar 0-6% mer än innegivaren. Så lita inte på utegivaren! Även kollat på SMHI på vad deras prognoser visar och jämfört med den så var utegivaren för högt.

Om man läser hos Penthon.se och tittar på detta diagram så ser man att man bör ligga under 75% relativ fuktighet för att vara på den säkra sidan. Nu ligger det på 92% vilket inte känns bra.

Ställer önskad fuktighet på 75% i appen. Är det för högt så startas en värmefläkt på 650W som går tills fuktigheten sjunket 3%. Fläkten går ungefär halva tiden och drar då ca 7kWh/dygn. Temperaturen i bilen höjs med ca 6C jämfört med ute.
Täcket mellan bodel och förarhytt är ditsatt. Ventilationen är på "recirkulation". Har man inte detta så ökar energiförbrukning från 50W/grad till 80-100W/grad.
Detta ger ju också en annan intressant insikt, bilens dieselvärmare på 6kW ska klara att värma upp bilen från ca -45C i sämsta fall och i bästa från -100C!
Håller fortfarande på att testa och experimentera, man lär sig både programmering och annat när man har husbil.