• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket pallar väggen?

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Tänkte sätta upp en 32” TV men funderar på om väggen klarar det?

Osäker på vilket material det är, 16 mm tjock. Lättare än spånskiva.
Det sitter ett fäste från fabriken och det har de satt på en liten platta (26x11 cm) av samma material som väggen, toalettväggen.
Plattan sitter med genomgående 4 mm bult och sen är fästet dessutom skruvat i den plattan med några extra skruvar.

TVn jag vill sätta dit väger 5,9 kg och fästet 2 kg, det behöver vara skjutbart i sidled för att få in 32”-aren bakom skåpet vid färd.
Tänkte sätta en större plywood platta än fästet som är 395 x 146 med 4 st av samma genomgående bult originalfästet.

Någon som vet om det håller?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vilket fabrikat och modell är det på bilen?
Utan denna info är det omöjligt att svara utan att gissa vilt.
 

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Jag skulle sätt förstärkning på baksidan av väggen, samt grövre bult än 4 mm, det gäller att fundera på om det sitter kvar vid en kollision.
Tack, funderat på större brickor på baksidan. Hålen i hållarens fästen är 4mm och den ska klara 6,5 kg, men det är kanske bara konstruktionen.
Kan borra upp till 6 eller 8 mm.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nej, väggen mot toaletten.
Om väggens andra sida är t. ex. en garderob eller skåp så kan det vara god idé att även ha en stor platta på den sidan för att fördela trycket... Men jag antar att det skulle bli för synligt inne på din toalett.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Kan det vara så att det är en vägg bestående at två cirka 3 mm tjocka skivor med ett mellanliggande skikt av 10 mm stående pappremsor i våg- eller bikakemönster? Så är det i toaväggen på vår Adriatic. Jag fäste upp en mindre hylla utanför toaletten genom att sätta små, korta mollypluggar genom den ena skivan och lät dem expandera i mellanrummet. På så sätt blev det inga synliga märken på toasidan (baksidan).

Att sätta genomgående skruv med brickor och mutter riskerar att dra ihop väggskivorna och skapa en mer eller mindre tydlig inbuktning. Min hylla med lite böcker och DVD-skivor väger inte så mycket men en stor TV med beslag väger betydligt mer och känns riskfyllt i en sådan vägg.

//Michael, medlem
 

LeifE

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
UPPSALA
HBK-Nr
3372
Medlemskap
2025
Går det kontakta tillverkaren/återförsäljaren och fråga vad väggen tål?
Bra idé. Inser att jag borde kolla med både dem och ÅF innan jag drar igång.
Kanske någon form.
De bra svaren här har fått mig att inse att få väggen att hålla är en sak, att få den att hålla vid kollision eller hård inbromsning troligen en annan femma. Det fästet löser kanske bara det första problemet?
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
353
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
sätt en plåt eller skiva lite mindre än din tv med många skruvar först ,då håller det, så brukar man göra om en vägg är svag
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.089
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bra idé. Inser att jag borde kolla med både dem och ÅF innan jag drar igång.

De bra svaren här har fått mig att inse att få väggen att hålla är en sak, att få den att hålla vid kollision eller hård inbromsning troligen en annan femma. Det fästet löser kanske bara det första problemet?
Jag skulle aldrig montera 6kg TV som riskerar lossna vid en frontsmäll, om nu TVn sitter direkt bakom mig på en vägg.
 
Toppen