• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hur mycket laddar Ctec D250S

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Har Ctec D250S monterad i bilen
Undrar hur mycket laddar den om den matas från 200W solceller i maxläge
Drar den ner laddningen beroende på hur mycket batterierna är laddade?
 
Batterierna styr laddningen, laddaren bara "tillhandahåller" ström i tillräcklig mängd och med rätt spänning, så det beror på hur mycket dina batterier är laddade. Annars har jag sett drygt 20A från min D250S. Men då med matning från generatorn.
 
[QUOTE="Affezell,
Så om jag har helt fulladdade batterier så laddas det nästan ingenting?[/QUOTE]
-----------------------------------------------------------------
Hejsan, den funkar ju i princip som en vanlig 230V Ctek-laddare (och andra), och när batteriet är fullt så drar den ner laddningen till några tiondels Amp. för underhållsladdning och avkänning.

På liknande sätt om man tittar innan batteribanken är helt full och tänker, sk.. så dåligt den laddar fast solen skiner för fullt. Det är då mycket möjligt att den snart är klar och har börjat att dra ner.

En bra metod för koll är att göra som PeterK skriver, sätt på någon eller några storförbrukare för då drar den upp laddningen rejält..... Du får dock vänta en stund eller någon minut kanske innan den har känt av läget och tagit beslut om åtgärd med att öka upp laddningen.

En annan grej som man kan ha koll på är spänningen. När Amp. är låg för att underhållsladdning är i gång så är även spänningen nerdragen, vet inte riktigt precis men troligen runt 13,4 V ungefär.

M.v.h. JANKRO.
 
Kör med en Dual 250, och när batterierna kommer upp i spänning sjunker laddströmmen till bobatteriet till låga värden. Men nu börjar den skicka över till startbatteriet, har sett att då och då börjar den ladda startbatteriet och spänningen stiger upp till 13,8 V ungefär och sedan ägnar den sig åt bobatteriet igen och då går startbatterispänningen ner mot 12,7 V. Fungerar riktigt bra i och med att den höjer spänningen från bilen till bobatteriet då motorn är igång, tar laddningen från solpanelen och laddar efter behov och spänningen på bobatteriet sjunker ner mot 13,6V c:a innan den laddar igen.
 
Kör med en Dual 250, och när batterierna kommer upp i spänning sjunker laddströmmen till bobatteriet till låga värden. Men nu börjar den skicka över till startbatteriet, har sett att då och då börjar den ladda startbatteriet och spänningen stiger upp till 13,8 V ungefär och sedan ägnar den sig åt bobatteriet igen och då går startbatterispänningen ner mot 12,7 V. Fungerar riktigt bra i och med att den höjer spänningen från bilen till bobatteriet då motorn är igång, tar laddningen från solpanelen och laddar efter behov och spänningen på bobatteriet sjunker ner mot 13,6V c:a innan den laddar igen.
Du har väl en ny laddare för D250S laddar väl inte startbatteriet?
 
Hej! En 200W panel skulle kunna ge 12-14A, men bara om den står vinkelrätt mot solen en klar dag. Praktiskt ungefär hälften... En MPPT kan omvandla en högre spänning från panelen( optimalt 18-20V) till en större ström och ge en laddning praktiskt på 8A ungefär....
 
Hej! En 200W panel skulle kunna ge 12-14A, men bara om den står vinkelrätt mot solen en klar dag. Praktiskt ungefär hälften... En MPPT kan omvandla en högre spänning från panelen( optimalt 18-20V) till en större ström och ge en laddning praktiskt på 8A ungefär....
Är Dualen en MPPT laddare?
 
Tillbaka
Toppen