• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket gas drar värmen?

C

cheetah1

Guest
Hej!
Termostaten på värmen går att ställa från 5 till.. alldeles för varmt..
Hur mycket gas suger värmaren i sig om man ställer värmen på tillexempel 10-15 grader? Kommer jobba en del med husbilen under vintern, och det tar ju en evig tid att värma upp den varje gång man ska ut och göra nåt, men jag vill ju inte fylla 14 gasflaskor under vintern, så roligt är det inte..

Samtidigt är det ju risken med möss, men dom får man väl skrämma bort på nåt vis. Finns ju såna där skrämmor, och bilen står på 230V konstant, så det bör kunna funka isåfall.
 
Lösning
Sv: Hur mycket gas drar värmen?

Vi har Alde vattenburen värme. Inatt är det +4 grader ute och 18,0 grader i husbilen.

18:00-00:00 körde jag på elen i 6 tim: 6,041 kW * 1,71 = 10,33 kr
00:00-06:00 körde jag på gasol 6 tim: 0,46 Kg * 17,27 = 7,95 kr

Screenshot_2012-10-30-00-03-17.jpg

Flaskan vägdes med denna bagagevåg, 17,99-17,53=0,46 kg
bagagevåg.JPG

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur mycket gas drar värmen?

Kenth :

Vad betalade du för gasolen då ?

Det skiljer rätt mycket mellan olika säljare.

Den gasolen vi köper i Åhus räcker väldigt länge så vi byter inte så ofta. Har 2 st PA 11 i gasolstället och betalar 190:- för påfyllning. Vi är ute ca 100 nätter/år från mars-nov.

Förutom elen hemma betaler vi nätavgift till en 20A huvudsäkring.

Experimentet gjordes hemma utan peroner i bilen och jag tror nästan att temperaturen sjönk en grad på småtimmarna men var åter på 4 grader vid 6-tiden.

Vindhastighet 4-6 m/s men husbilen står i lä vid huset när vi är hemma.

Då är det ju bra att gasolen är så billig här för vi ligger in el-zon 4, samma som Danmark.

Hemma i uterummet där vi har el-golvärme använder vi en 4 kW gasolkamin som vi har köpt hos Åhus gasol.
 
Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket gas drar värmen?

Vi har Alde vattenburen värme. Inatt är det +4 grader ute och 18,0 grader i husbilen.

18:00-00:00 körde jag på elen i 6 tim: 6,041 kW * 1,71 = 10,33 kr
00:00-06:00 körde jag på gasol 6 tim: 0,46 Kg * 17,27 = 7,95 kr

Intressant med sådan här undersökning

Då blev förbrukningen av el och gasol lika (1 kg gasol =12,8 kwh) ca 1 kw/h, hade ju varit konstigt annars.
Man kan väl utgå ifrån att det motsvarar det verkliga energibehovet (du har väl ingen energiåtervinning?).

Är 1 kw/h rimligt under de förutsättningar som gällde? Ja det är det väl eftersom det var det resultatet du fick i en modern husbil.

//Winamp
 
Toppen