• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

I somras körde vi från Calais (FR) till Puttgarden, och klarade detta på 1.0. Då ansträngde jag mig för att köra snålt. Hastigheten var ca 80-90km/h.

Av olika anledningar blev det sen bråttom hem, så genom Danmark höll vi 110-120km/h och snittade då drygt 1,4l/mil.

Vi har en Adriatik 660SP (Alkov) 2008 med 130hk Fiat och vikten var nog ca 3800kg.

Man kan lugnt konstatera att hastighet kostar diesel...

Janne

:swoon:
 

grete og leif

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Eda
HBK-Nr
4603
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

vår hobby med fiat 750 boggy
med 3,0 motor 240hp 470nm
total 5000kg
drar endast 1,01 pr mil på tur til spanien
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Jag har kört in anhörig med förmodad infarkt och barnbarn med andningssvårigheter flera ggr när det inte funnits tid att vänta på ambulans. Det fanns då varken tid eller tanke att försöka skaffa polistillstånd utan samtalen hemifrån gick till akuten, (vi kommer), att jag då skulle bryta mot gällande regler för att försöka komma i tid var självklart för mig. Men att jag under denna press skulle kolla bränsleförbrukningen vore otänkbart oavsett vilket fordon jag körde. Jag är normalt en vän av trafikregler men i vissa fall har nöden ingen lag och skulle jag bli stoppad av polis med en treåring som är blå i ansiktet så förstod både han och jag vad som måste göras.
/Åke

Hmm ja det kan tyckas konstigt att jag kollade, men egentligen är det enkelt. Jag har fått en konstig ovana att alltid nollställa trip och förbrukning innan jag åker iväg. (många år med tjänstebil) och så gjorde jag även denna gång. Det akuta läget blev inte förens vid Uppsala ungefär och jag hade tankat lite innan. Vilket resulterade i att jag nästan var tom i tanken vid framkomsten till Danderyd sjukhus! Därav att jag kollade förbrukning när jag senare tankade!

Och jag kan säga att det inte var någon angenäm körning med en stor alkov bil i de hastigheterna!
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Vår FIAT 130 (hk)Multijet har gått 2350 mil nu. Enligt färddatorn är snittet 1,02 liter/mil. I år har vi kört mesta milen i europa med motorvägsfart. Haräven kollat mot GPS´sen, då visar hastigetsmätaren 7% för mycket i 100 km/timme.

Angående sjuktransporter, det är enlare i Italien, häng ut en vit näsduk i förarens sidoruta, enl litteratur och gamla filmer.
Leffe
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Adriatik 660 SL ToR Elmia. Höll hastighetsbegränsningarna, c:a 3400 kg, ACP diesel

0,93 L/mil.

Peter.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Vår FIAT 130 (hk)Multijet har gått 2350 mil nu. Enligt färddatorn är snittet 1,02 liter/mil. I år har vi kört mesta milen i europa med motorvägsfart. Haräven kollat mot GPS´sen, då visar hastigetsmätaren 7% för mycket i 100 km/tim.

Samma problem med mätaren här. Om du ligger på fartållaren och nollar färddatorn (genomsnittshastighet) så stämmer det nästan exakt med GPS:n. så jag tror nog att vägmätare och snittförbrukning stämmer ganska väl.

Peter.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Om brönsleförbrukningen mäts mot verklig sträcka eller mot vägmätaren är väl egentligen helt ointressant. Det viktiga för mig är att se om den ändrar sig, för om den ökar, kan det indikera på att jag har problem. En ökning kan komma smygande så då är det viktigt att ha lång historik.
Calle
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Jaktfalken: Även husbussar drar såklart olika mängd bränsle. 2-2,5 l/mil är ganska vanligt för en 12 meters buss med några år och mil på nacken.
Vår förra buss, en Scania VanHool hade en DS11 rak sexa med turbo som nöjde sig med strax över 2 l/mil.
Vår nuvarande husbuss, en Neoplan Skyliner (dubbeldäckare) drar 3-3,3l/mil beroende på hastighet. Har en Mercedes V10 på 18,2 liter och 356 hk i baken. Totalvikt 20,8 ton. Mer info om vår/a husbuss/ar finns här: www.nightrider.se
Vissa kallar kanske inte dessa fordon husbilar, men vi använder den som sådan i alla fall och vi trivs jättebra med det :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen