• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur mycket diesel drar olika husbilar?

F

F.d. 53022

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Phoenix liner byggd på manchassi,240 hk 12 växlad automatväxlad låda.
1.79 snitt sen den var ny, gasar man ökar det snabbt.
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Jag är glad varje gång jag tankar och det visar sig att förbrukningen liugger under 1,5 l/mil. Oftast ligger den lite över. MB O309 -79 4900kg 130hk.
Calle
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Lika svårt att svara på som Hur långt är ett snöre?........ :D:D:D


// Pär

Är väl inte så svårt. Bara att mäta det! Mitt snöre var 90 cm och min husbil drar ca 0.85 l/mil.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Du menar livremmen va, vill man köra snålare drar man åt den, eller??
Dakota
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Du menar livremmen va, vill man köra snålare drar man åt den, eller??
Dakota

Nej, menade exakt det jag skrev!
Tolkningen är dock upp till var och en!.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

GilMar

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
4649
Medlemskap
2021
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Kört från Varberg -Oraudor - Bolnuevo. Totalt 351 mil. 286,1 L diesel.Förbrukning 0,815.
Hobby Van Exclusive L med Ford 140 HK. Från ett just nu regnigt Spanien.
Ulla&Gunnar
Hej Ulla &Gunnar
Har en liknande husbil som er(hobby Siesta T 650 FLC -08) med samma motor och något tyngre och har varit lite bekymrad över bränsleförbrukningen den drar ca:1,2 l/mil vid 90-100 km/t.Har du märkt att förbrukningen har minskat efter hand eller tog din lika lite redan från början.Andra husbilsägare säger att förbrukningen kommer att minska när den är inkörd efter ca. 1000 mil,har endast kört 200 mil än.
Får samtidigt önska er en trevlig fortsättning på er Spanienresa.
Hälsningar Gilbert:spinny:
 

Ulla&Gunnar

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1337
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Min bil har gått 2000 mil. Förbrukningen har minskat ,men bara marginellt. Vid 90-100 vill den ha 0.9-0,93 uppmätt. Jag kör sällan över 90 och använder 6-an från 80,ej farthållare när det är backigt,0,3 kg MER i däcken än insruktionsboken rekomenderar. Lycka till och hör av Dig med resultatet.Gunnar.:twitcy:
 

Ulla&Gunnar

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1337
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

:spinny: Hastighetsmätaren 85 km,GPS 81-82km. Jag får det till knappt 4 km. Från ett soligt Spanien. Ulla och Gunnar. :twitcy::twitcy:
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Ibland undrar man över om folk försöker göra sig roliga, men misslyckas radikalt. Naturligtvis är det olika beroende på vilken bil det är som det skiljer olika på GPS och hastighetsmätare. Måste man ha besserwisser attityden och påpeka att det "bara" skiljer 3-4 km istället för 6-7 km. Trodde vi ville hjälpa varandra och inte bara låta griniga?

/O
 
F

F.d. 9536

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Körde hem från Mora förra helgen, hade väldigt bråttom och låg i motvind på motorvägen. Låg i ca 140-150 km/timme på 120 väg och bilen hade dragit i snitt 2,6 det kallar jag förbrukning.

Normalt om jag snittar 100km/timme så ligger bilen på ca 1,2 har väldigt svårt att få ner den under 1,1.

Har en 2008 Ford med 140 hästars motorn och 6 växlad låda. Alkovbil på 7,35 och ca 3 meter hög.

Kan inte låta bli att kommentera detta inlägg.

Att ha så dåligt omdöme så att man med en husbil kör så fort är oansvarigt både mot sin familj och övriga trafikanter.

Yvonne och Christer
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Att ha så dåligt omdöme så att man med en husbil kör så fort är oansvarigt både mot sin familj och övriga trafikanter.
Yvonne och Christer

Kan så vara, men vi vet ju inte varför han körde för fort! Det är så lätt att döma andra utan att veta orsaken.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Kan så vara, men vi vet ju inte varför han körde för fort! Det är så lätt att döma andra utan att veta orsaken.

Hm det enda jag kan förknippa med att köra över hastighetsbegränsningen är en brådskande sjuktransport, fara för människa eller dylikt.
Då skall det anmälas till polisen oxå.

Gurra
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Hm det enda jag kan förknippa med att köra över hastighetsbegränsningen är en brådskande sjuktransport, fara för människa eller dylikt.
Gurra

Exakt!
Det finns också en kategori människor som leker polis på vägarna. De vill förhindra omkörningar till varje pris med argumentet "Jag håller 90 så därför får du hålla dig bakom".
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Tråden börjar med frågan hur mycket våra bilar drar, efter andra inlägget är ursprungsämnet glömt, och diskutionen har gått över till hastighet istället.
Jag tycker mig märka samma fenomen i många trådar här på siten, värför kan man inte hålla sig till ämnet????

Förresten min (våran) bil drar allt som jag (vi) köper till den.........
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

O.k. åter till förbrukning, det anges ibland, som jag tycker extremt låga förbrukningssiffror?
Vår bil (Ducato 2,5 TDi -96) vill nog gärna ha 1-1,2L /mil i blandad körning inkl 90-100 km/tim
på landsväg. Då drar vi ibland ett släp med två MC också. Detta gäller på svensk diesel, i Ttyskland har vi kommit under 1 L/mil ibland, beroende på den bättre tyska dieseln. Så jag är lite nyfiken på under vilka förhållanden de väldigt låga förbrukningarna uppstår.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Tråden börjar med frågan hur mycket våra bilar drar, efter andra inlägget är ursprungsämnet glömt, och diskutionen har gått över till hastighet istället.
Jag tycker mig märka samma fenomen i många trådar här på siten, värför kan man inte hålla sig till ämnet????

Förresten min (våran) bil drar allt som jag (vi) köper till den.........

Det är väll så här, istället för att tråden somnar och tar slut fortsätter den i andra skepnader stundtals återgår den till ursprunget.
Vilket jag tycker är givande.

Gurra
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Hej.

Beträffande bränsleförbrukning så förvånar det mej att alla anger så låg föbrukning,
09 -.1,0 Liter mil.

Enligt tester i Pro Mobil där man kör en särskild testrunda är förbrukningen högre ex.
Eura mobil T 710 HB 3.5 ton 12,7L 100km 157 Hp motorn.
Dethleffs Globe 6471 " 13,7L 100km "
Sunlight T66 " 11,8 100km 1,2L Ford
Concord Credo i 735H 4200kg 15l 100km MB315 CDI.

Gammeln jag själv har drar ca 1l mil. vid 85-90 km.

Jägarn:eek:
 
F

F.d. 17555

Guest
Sv: Hur mycket diesel drar olika husbilar?

Jag har en LMC 7302 Mercedes Automat med Sprint chassi 147 hkr 3.8T. Den drar 1-1,1 liter/mil. Jag har aldrig varit över 1.1 lit. Beror en del på mig som kör!!
 
Toppen