• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många tuber släpar ni runt på ?

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Funderar på hur många gasoltuber ni har i era bilar när ni är ute.
Kör ni runt med två tuber alltid , eller bara när ni är ute en längre
tid.
Kan bli en del tuber om man vill vara fullutrustad .
Två st i bilen + kanske en till gasolgrill .
Två st på altanen där hemma gasolvärme och grillen.

Många tuber blir det.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Bredomobil

Manuella ventiler: "Eis-Ex, Fernfüllstandanzeige, Umschaltventile/Absperrhähne im Innenraum. Regelanlage Truma Secumotion, mit Hochdruckschlauch/Anschluss für Schweden"

aake

PS. Men det är bra att Alde-pannan är utrustad med elpatron. Vi har andelar i ett vindkraftverk och kommer undan med runt 75 öre/kWh när bilen står hemma på gården.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3136

Guest
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Tack för tipset om Bauhaus. Ytterligare ett alternativ är Carefour (stavas det så?) om man vistas i Frankrike. Det är ett rejält matvaruhus med dieselmack med samma namn utanför där gasen finns. Carefour finns överallt verkar det som.
Mvh Y o G :cool::yes:
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Tack för tipset om Bauhaus. Ytterligare ett alternativ är Carefour (stavas det så?) om man vistas i Frankrike. Det är ett rejält matvaruhus med dieselmack med samma namn utanför där gasen finns. Carefour finns överallt verkar det som.
Mvh Y o G :cool::yes:
Hej.
vad har Frankrike för koppling på flaskan?.
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Läste om gasol och mängder man fick ha med sig.

Helt klart ett lagbrott med mer än två P11:eek:r i bilen. Undra vad som händer när man blir ertappad med husbilsgaraget "fullt" av P11:eek:r? Eller i värsta fall att bilen brinner och det smäller lite extra, gäller försäkringen då?

Mycket att tänka på om man nu frestas att ta med några flaskor extra.

Någon som vet mvh Torbjörn
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Hej.
Vad är det för skillnad om man har 4 st p11 flaskor eller
en 44 kg gasoltank om olyckan skulle vara framme,
det blir väl lika stor smäll då?. eller om flera husbilar står tätt parkerade.
mvh.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Om någon av de tuber som är utöver 2x30L orsakar ett försäkringsärende så blir det nog problem med regleringen av skadan.
Av ren självbevarelsedrift så transporterar vi aldrig gasolflaskor om det inte finns plats där de ska stå i gasolfacket. Vi har alltid 2 flaskor PA11 med oss och det är bara på vintern det är problem att hitta prisvärda alternativ. På sommaren räcker dessa flaskor många veckor och under de mer än 12 år vi haft husbil har vi inte kört slut på dessa annat än på vintern.
Det finns många gasolflaskor med olika priser men livet går inte i repris så vi föredrar att ta risker på andra plan än optimering på gasolpriser.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Det är inte i första hand ekonomiska överväganden bakom att jag beställer en bil med 2 x 24 kg gastankar (monterade under bilen, mellan rambalkarna) i kombination med en P11, utan erfarenhet av att det begränsade gasförrådet är vad som åtskilliga gånger genom åren tvingat mig att avkorta mina fisketurer i vildmarken.

Nu blir den nya bilen iofs mycket välisolerad, men trots detta tror jag inte en P11 räcker mer än några få dygn vid riktig norrländsk vintertemperatur.

Men visst, det är hur man använder bilen som styr behoven.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Tycker det är helt OK att så Aake har extra gastankar och husbil är lagligt registrerad med utrustningen.
Mängden gas eller gas tuber är förmodligen bara en skattemässiga gränsfrågan.
Om du har som jag och de flesta bara plats för 2 x P11, man behöver inte nödvändigtvis måste tömma båda tuber för att få dem uppfyllda.
De kan uppfyllas utan extra kostnader, men inte i Bauhaus ;).

http://www.husbilsklubben.se/forums/t56975-2/#post428786
 
Senast redigerad av en moderator:

Toe57

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9397
Medlemskap
2023
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

De som "släpar" omkring med fler tuber än två och förvarar den eller de tuberna
under sängen i garaget för att kunna köra grillen måste ett utvändigt
gasoluttag vara en bättre lösning. Inga större kostnader att eftermontera
om inte det sitter original på husbilen man slipper reducerventil till grillen bara en längre slang och snabbkoppling
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

De som "släpar" omkring med fler tuber än två och förvarar den eller de tuberna
under sängen i garaget för att kunna köra grillen måste ett utvändigt
gasoluttag vara en bättre lösning. Inga större kostnader att eftermontera
om inte det sitter original på husbilen man slipper reducerventil till grillen bara en längre slang och snabbkoppling
Lösningen med yttre gasoluttag har vi använt under 7 års tid, men:

¤ Problemet är då att grillningen blir platsbunden, trots att vi hade en gasolslang som var 2,5 meter.
¤ Med senaste bilarna har vi återgått till sep gasoltub för grillning ... mycket bättre, friare/fler grillplatser nås och man stör inte andra som många ggr står nära.
¤ även säkerheten har också påverkat oss i detta, öppen eld i närheten av bilar och med långa gasolledningar, etc är ingen "hit"!

Kanske ingen slump att man måste stänga av alla bilens gasolapparater kyl/frys och värme på mackar men man kan ju gissa?
 

Toe57

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9397
Medlemskap
2023
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Tänkte i första hand på säkerheten då man i tidigare inlägg nämnt att 2
gasflaskor som rymmer max 15 kg vardera får tas med vid färd i fritidsfordon.
Om detta stämmer vet jag ej då jag inte kollat lagtexten men utgick ifrån att
detta var riktigt
Man får väl då säga att du Relax har haft tur i 7 år tidigare när du nyttjat gasoluttaget till grillen utan att någon olycka inträffat.
Kan väl nämna att jag är än mer våghalsig för jag nyttjar " öppen eld " INNE i
bilen ( spis, ugn, kyl, och värme ) givetvis inte då jag står på en mack och tankar med flera tusen liter brandfarlig vätska runt omkring
Kanske ingen slump att man inte skall ha tuber placerade på något annat ställe
än gasolutymmet vid en eventuell olycka Jag tror då att brandpersonalen försöker kyla ner gasoltuberna för att undvika att de exploderar, skulle då 1eller 2 tuber utöver de ordinarie vara placerade i tex garaget behöver man inte gissa vad som skulle kunna inträffa
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Tänkte i första hand på säkerheten då man i tidigare inlägg nämnt att 2
gasflaskor som rymmer max 15 kg vardera får tas med vid färd i fritidsfordon.
Om detta stämmer vet jag ej då jag inte kollat lagtexten men utgick ifrån att
detta var riktigt
Man får väl då säga att du Relax har haft tur i 7 år tidigare när du nyttjat gasoluttaget till grillen utan att någon olycka inträffat.
Kanske ingen slump att man inte skall ha tuber placerade på något annat ställe
än gasolutymmet vid en eventuell olycka
Hej Toe57, tror inte att man får använda sig av större lösa gasflaskor än 11 kilos i husbilar. Lagtexter i ämnet är inte lätta att hitta men det går alltid att fråga rätt ansvarig myndighet;

I villa eller garage får under samma tak förvaras max totalt 60 liter gasol = 25 kg, ett krav är då att ytterdörr ska vara utmärkt med gasdekal (vi kör spis och grill på gasol hemma)! Byggnadsnämnden är tillsynsmyndighet för detta inom kommunerna!

I vår husbil medför vi totalt; 2 st PK10 + 1 st PK5 = 60 lit gasol = 60 Kg!

Enligt sprängämneskommisionen (om inget ändrats, ca 5 år sedan jag kollade) som är tillsynsmyndighet för vägtrafiken finns i Sverige ingen mängdbegränsning vid transport, utöver fordonets totalvikt.
Gasen skall bara förvaras i därför avsedda transport/förvaringskärl vilket jag utläser som = de vanliga gasoltuberna! Lasten/gasolen bör givetvis lastsäkras så den inte flyger omkring, oavsett var den placeras.

Tror inte att jag någonsin sett någon HB med gasdekal/utmärkning av sin gasollucka (?) mer än under just färjetransport!
Att som du nämner veta var gasolen i en husbil finns är ju en bra tanke, t.ex kan man sätta på en gasdekal på HB'ns luckor där gasol förvaras. I dag finns ju krav på att visa var ex gasol, reservbränsle, mm eldfängt förvaras i fordonen!

Ett betydligt större problem med gasförvaring är då många fritidsfordon vinterförvaras i en lada! Också under ladans tak gäller max totalt 25 kg = 60 liter gasol enligt byggnadsnämnden(försäkring .... ?), hur många låter gasolen stå kvar i fordonen, vad vet vi egentligen om de övriga fordonen?
 

Toe57

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9397
Medlemskap
2023
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

4.6 Fordon får medföra det antal flaskor som krävs för utrustningens funktion. Fordon vars utrustning inte kräver något särskilt antal gasflaskor får medföra högst två flaskor. Om fordon är avsett för fritidsbruk får varje flaska rymma högst 30 liter.
Detta taget ur sprängämnesinspektionens föreskrifter SÄIFS 2001
Kommentar till 4.6
Fler än två flaskor krävs för funktionen om gasapparaterna t.ex. har större förbrukning per tidsenhet än en flaska kan ge.

Min egen kommentar till Relax inlägg att man kan fylla bilen med gasoltuber upp
till tillåten totalvikt är om jag förstår rätt helt fel
Tillåten mängd under tak vid vinterförvaring är redan tillrättalagt med inlägget
ovan
Jag efterlyser någon på detta forum som med säkerhet kan de regler som gäller
och vill delge mig och säkert fler med mig detta
Att gå in och skriva om lagar och regler som inte stämmer kan ju vilseleda många vad som egentligen gäller och i denna som jag ser det viktiga fråga
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Trots att jag bland annat arbetar med regelverk för brandfarliga och explosiva varor, så finner jag att dessa ibland är minst sagt röriga. Mycket är detaljstyrt med föreskrifter och att många råd kanske snarare skall tolkas som föreskrift. Fordonsbestämmelser är emellertid inte min starkaste sida, men som jag förstår det så får man transportera det bränsle för värmesystemet som fordonets är typgodkänd för (Vägverkets Föreskrifter 2005:9 32 kap § 3-5, 38 kap § 62).

Skulle man därutöver lasta med mer bränsle, exempelvis fler gasolflaskor kan väl detta räknas som transport av farligt gods, och då kommer ju regelverket ADR-S in i bilden. Man bör därför nog avstå att transportera större mängder bränsle, först och främst av säkerhetsskäl, men kanske också för att inte riskera att bli ertappad och få böta.

Precis som "toe57" efterlyser jag någon på webben som kan dessa regler bättre än så här. Jimbo kanske?

Johan K
 

Ess-Ge

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
14569
Medlemskap
2025
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Efter kontakt med handläggare på MSB är min tolkning att:
  • ADR-S gäller inte för privatpersoner
  • För husbilar med helbilsgodkännande gäller gemensamma regler inom hela EU. Dessa regler säger bl.a. att två (eller en om husbilen inte konstruerats för fler) P11:eek:r får medföras.
  • För övriga husbilar saknas för närvarande svenskt gällande regelverk för installation, förvaring och transport av gasol. Alla tidigare regelverk har upphört att gälla i och med att Transportstyrelsen övertog ansvaret och inga nya regler finns utfärdade.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Ess-Ge skrev:

Efter kontakt med handläggare på MSB är min tolkning att:
  • ADR-S gäller inte för privatpersoner
  • För husbilar med helbilsgodkännande gäller gemensamma regler inom hela EU. Dessa regler säger bl.a. att två (eller en om husbilen inte konstruerats för fler) P11:eek:r får medföras.
  • För övriga husbilar saknas för närvarande svenskt gällande regelverk för installation, förvaring och transport av gasol. Alla tidigare regelverk har upphört att gälla i och med att Transportstyrelsen övertog ansvaret och inga nya regler finns utfärdade.
Bra nu börjar vi komma någon vart. Att ADR-S inte gäller för privatpersoner är att tolka det hela alldeles för långt. Följande undantag finns:

"Transport av farligt gods som privatpersoner utför är undantagen från bestämmelserna i ADR-S och RID-S om godset är
  1. förpackat för detaljhandelsförsäljning och
  2. avsett för personligt bruk, hushållsbruk eller för sport och fritid.
[FONT=&quot]Om det farliga godset utgörs av brandfarliga vätskor som transporteras i återfyllningsbara behållare, fyllda av eller åt privatpersoner, får mängden per behållare inte överstiga 60 liter...."

[/FONT] I ADR-S och RID-S finns även undantagsregler som baseras på vilken mängd farligt gods som transporteras per transportenhet eller per förpackning. Dessa undantag kan tillämpas oavsett vem som utför transporterna och med vilket syfte de genomförs.
Undantagen kallas för:
  • värdeberäknad mängd,
  • begränsad mängd, och
  • reducerad mängd.
Värdeberäknad mängd kan tillämpas beroende på vilken total mängd farligt gods det finns på transportenheten, medan begränsad respektive reducerad mängd kan tillämpas beroende på mängden farligt gods per förpackning...."


Allt enligt MSB´s hemsida. ADR är ju ett internationellt regelverk och gäller i de flesta delar i åtminstone hela europa, inklusive Tyskland. Men det är mycket som är komplicerat, så varför ta onödiga risker.


Johan K
 
Toppen