• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många tuber släpar ni runt på ?

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Funderar på hur många gasoltuber ni har i era bilar när ni är ute.
Kör ni runt med två tuber alltid , eller bara när ni är ute en längre
tid.
Kan bli en del tuber om man vill vara fullutrustad .
Två st i bilen + kanske en till gasolgrill .
Två st på altanen där hemma gasolvärme och grillen.

Många tuber blir det.
 
A

Amatören

Guest
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

1st P11.
Får bara plats med en flaska i gasolutrymmet men då vi numera har ett bra ställe att fylla på flaskor i stan behöver man ju inte köra tills flaskan är tom och kan därför se till att fylla på den innan man kör iväg. Har en i reserv hemma som står full och en i grillen med så man slipper stå utan gas och en halvrå köttbit och hungriga gäster.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Alltid 2st P11 i bilen + 1st är som utbytes hemma i det "vanliga" garaget.

För vår del förbrukas (utan el tillskott, vinter i VG-län) 1P11 3-4dygn, för att övergå till 2st P11 mellan April till Okt.

Vi har inte hitills pga. av vårt nyttjande sett anledning till mer än 2st P11 i bilen.

Grillen går likt Polen, på kol.... ;)

Mvh. Magnus
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Man får ha max 2 st gasolflaskor som rymmer max 30 liter (15kg) vardera vid färd i fritidsfordon. Flaskorna ska vara åtkomliga utifrån och förvaras i avsett ventilerat utrymme.

I tråden påpekades det olagliga att föra mer än två flaskor mellan Danmark och Tyskland. Detta gäller troligen på fler ställe. Förutom det lagliga. Hur vågar man ha livsfarlig gasol i förbindelse med det utrymme man sover i???? Gasolflaskorna skall vara i ett välventilerat utrymme för att vid ev. läckage att bilen inte blir en eldfackla eller bomb.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

I tråden påpekades det olagliga att föra mer än två flaskor mellan Danmark och Tyskland. Detta gäller troligen på fler ställe. Förutom det lagliga. Hur vågar man ha livsfarlig gasol i förbindelse med det utrymme man sover i???? Gasolflaskorna skall vara i ett välventilerat utrymme för att vid ev. läckage att bilen inte blir en eldfackla eller bomb.

Jag förvarar inte mina 5 flaskor i sovutrymmet, har 2 väntilerade utrymmen.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Man får ha max 2 st gasolflaskor som rymmer max 30 liter (15kg) vardera vid färd i fritidsfordon. Flaskorna ska vara åtkomliga utifrån och förvaras i avsett ventilerat utrymme.

Ajdå , det sa/skrev du något jag inte tänkt på för jag har små flaskorna (modell 2012) till gasolgrillen i dubbelgolvet och det är ju inte ventilerat .
Tack för tipset/påminnelsen och jag får titta efter förvaringsalternativ.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Gassrommet bruker jeg til en C10 for grillen og reserve M10 for Efoy - bilen har en 110 l tank så når jeg tanker opp så har jeg med 44 kg gasol til värme, kyl og matlagning.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

I tråden påpekades det olagliga att föra mer än två flaskor mellan Danmark och Tyskland. Detta gäller troligen på fler ställe. Förutom det lagliga. Hur vågar man ha livsfarlig gasol i förbindelse med det utrymme man sover i???? Gasolflaskorna skall vara i ett välventilerat utrymme för att vid ev. läckage att bilen inte blir en eldfackla eller bomb.

Tror att det är en förutsättning för registrering / besiktning i Danmark - i Tyskland TÜV.
Gasinstallationerne krävs av tysk-registrerade husbilar en vanlig provtryckning.
Har även funderat på provning, trots det inte krävs av danska

bigcity.eu - Grenz Gas Teschke - Profil.
De kan også tale lidt dansk, er lille firma og fylder flaskerne op - også for 1 kilo.
Ved trykafprøvning skal der nok bestilles tid.

De har också billig gas och ligger på en enkelt gräns stad med gratis natt plats. ;)


GPS: 54°52'27" 8°54'10"   

OT
Kør forbi langs turene ved Vesterhavet -vadehavet - Husum -Heide - Brunsbüttel ( Kieler kanal slusser ) gratisfærge.
Glückstadt färge over Elben till friesland Cuxhaven - Bremen etc.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Har fyra kompositflaskor. 2 femmor och 2 tior. Kör oftast med dubbla femmor på sommaren och dubbla tior på vintern. Dock aldrig mer än två flaskor i gasolboxen! Har turen att ha en påfyllningsanläggning på hemmaplan, så jag behöver inte tömma flaskorna utan betalar numera bara för vad jag faktiskt fyller på.

De flaskorna som inte finns i husbilen servar bl a grill och gasolvärmare hemma.

Krister N

Hej Krister!

Fungerar dina kompositare på vintern?
Jag hade en 10 kg komposit som krånglade som bara den när det var under nollan, jag bytte ut den till en p11!

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Vi har tre p11 när vi åker på semester då två inte räcker 4-5 veckor i Norra delen av skandinavien. Normalt har vi två p11. Då vikten inte är något problem har vi vanliga ståltuber.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

2 x 2 kg i min befintliga (med dieselcentralvärme och kompressorkyl), men i den nya bil jag precis beställt blir det Alde-värme och 160 l absorptionskyl och i den bilen en P11 men dessutom 2 x 24 kg gastankar.

aake
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Hur många tuber släpar ni runt på ?

Aake - jag tyckes om din erfarenhet med att flytta till mer gas i stället för den dyra el.
Gas har inte heller någon energiförlust genom ackumulering.
Men hur många slangbrott ventiler Autogasshop-Erdgasshop.de - Schlauchbruchventil installeras i din nya husbil från Tyskland ?
Eller bara använda en anslutning med en manuell omvandling för 3 pos. ?
 
Toppen