• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många mil rullar däcken?

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Jag kör som trådskaparen. Men skifta inte däcken. Bästa däcken skall vara bak.
Jag har kört slut på framdäcken som slits dubbelt så snabbt som bakdäcken.
Vid byte köper jag två nya bak och använder bakdäcken fram. Då behöver jag bara köpa två däck åt gången.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag kör som trådskaparen. Men skifta inte däcken. Bästa däcken skall vara bak.
Jag har kört slut på framdäcken som slits dubbelt så snabbt som bakdäcken.
Vid byte köper jag två nya bak och använder bakdäcken fram. Då behöver jag bara köpa två däck åt gången.
Är du framhjulsdriven? Vi har bakhjulsdrift och MÅSTE ha bästa däcken bak i vilket fall som helst, eller…?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag kör som trådskaparen. Men skifta inte däcken. Bästa däcken skall vara bak.
Jag har kört slut på framdäcken som slits dubbelt så snabbt som bakdäcken.
Vid byte köper jag två nya bak och använder bakdäcken fram. Då behöver jag bara köpa två däck åt gången.
Jag vet att de bästa "ska" vara bak. Jag förstår också varför och håller i princip med. Jag har just lagt på vinterdäcken och kör med dem tills risken för vinterhalka är över. Sen kommer jag att lägga på sommardäcken och skiftar fram och bak eftersom jag vill slita upp alla så att jag sen kan köpa fyra nya av annat märke. Under tiden är jag medveten om risken jag tar.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har i veckan varit ute på en tvådagarstur. Normalt har jag en diskbalja av plast nerstucken i vasken och klämd under glaslocket. Den kommer alltså ingen vart under färd. Den är av vanlig plast och inga mjuka gummifötter e.d. under.

Under ett stopp hade jag tagit upp den och ställt den på bänken. Jag glömde ställa ner den när jag körde. Jag körde genom ett litet samhälle, ca en mil på landsväg och sen en hel del genom en stad. Plötsligt hörde jag en liten smäll bakifrån. Då upptäcker jag att diskbaljan trillat ner på golvet.

Jag körde alltså kanske en kvart i omväxlande trafikförhållande innan diskbaljan åkte i golvet. Jag berättar detta för att återigen försöka beskriva lite om hur jag kör och att jag inte "kör som en tok" som kanske vissa fått för sig. Men i ärlighetens namn så var inte den turen på krokiga landsvägar.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Under turen kom jag att tänka på ytterligare en sak som kan ha betydelse för hur framdäcken slits olika beroende på både körsätt och bil.

Min bil är en 5,4 m plåtis. Den har kortare hjulbas än längre bilar. Det innebär att vändradien är mindre. Eftersom jag använder bilen även en hel del för ärende, stadskörning mm och därmed gör en hel parkeringar, vändningar mm så utnyttjar jag den lilla vändradien en del, säkert mer än många med större bilar. Detta sliter på däcken.

Det märkte jag bl a häromdagen när jag parkerade på en plats med löv. Fullt rattutslag och framvagnen gled med "ytterhjulet". Den gled ju över de hala löven men om det hade varit torr asfalt hade det inte glidit så utan istället slitit däck.

Jag tänkte också på det när ytterhjulet hamnade över ett brunnslock och gled i en skarp sväng.

En kort bil snedställer inte hjulen mer än en längre bil. Men radien som framhjulen följer är mindre och därmed slits däcken mer.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Första omgången på husbilen rullade (3850kg) Michelindäcken 8000mil. Har en Isuzu D-MAX där bytte jag i år däck. Lite surt då där var mönster kvar bak. Bilen var lömsk att köra då däcken var stenhårda, men däcken hade rullat 9300 mil.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Om bilen var ny, så sitter det skitdäck på. Jag kör ca 4000 mil /år med min jobbil, en crafter. väger närmare 3500 Kg. Däcken som sitter på när jag hämtar ut nya bilar, klarar en säsong. sedan är dom slut. Jag köper sedan däck, för runt 2500Kr st och dom klarar 3-4 säsonger.
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Onormalt slitage beror oftast på fel hjulinställning! Om man har för mycket plogning t.ex. 2mm så nöts däcket snabbt och radialdäck nöts inte snett så att man ser det. Jag kollar alltid plogningen när jag byter bil ,alla nya bilar har haft fel plogning. Om du har en bil med 3500 kg totalvikt så har du ca 1800 - 1900 kg framaxelvikt, då har du för högt lufttryck. 3,8 bar - 4,0 bar räcker,bättre milresultat!
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Onormalt slitage beror oftast på fel hjulinställning! Om man har för mycket plogning t.ex. 2mm så nöts däcket snabbt och radialdäck nöts inte snett så att man ser det. Jag kollar alltid plogningen när jag byter bil ,alla nya bilar har haft fel plogning. Om du har en bil med 3500 kg totalvikt så har du ca 1800 - 1900 kg framaxelvikt, då har du för högt lufttryck. 3,8 bar - 4,0 bar räcker,bättre milresultat!
Min personbil fick snedslitna däck och "taggiga" ytterkanter redan efter 300 mil. Det berodde på för mycket toe-in. Eftersom justering saknades fick bakaxeln bytas (flera gånger) innan det blev bra. Där märktes alltså slitaget men det kanske beror på att det var på de inte drivande bakhjulen (visserligen fyrhjulsdriven men bara när det behövs).

Jag har nu bytt till vinterdäck och ska ta med ett av sommarhjulen till ÅF och höra vad de säger. Jag väntar mig dock inte att de säger något annat än att det är normalt.

Jag har vägt bilen och normal har jag knappt 1700 kg på framaxeln. Så ska kanske testa med lite mindre luft i däcken.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Om bilen var ny, så sitter det skitdäck på. Jag kör ca 4000 mil /år med min jobbil, en crafter. väger närmare 3500 Kg. Däcken som sitter på när jag hämtar ut nya bilar, klarar en säsong. sedan är dom slut. Jag köper sedan däck, för runt 2500Kr st och dom klarar 3-4 säsonger.
Jag har genom åren haft sju fabriksnya bilar, förutom husbilen. Jag känner igen det du skriver från vissa av dessa, dvs däck som slits fort. Med tanke på alla mil som många andra verkar få ut av sina Michelin Agilis CP så verkar det ju inte vara det som är problemet här. Men kanske.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
En kort bil snedställer inte hjulen mer än en längre bil. Men radien som framhjulen följer är mindre och därmed slits däcken mer.
Jag är inte överens med mig själv här. Och det är jobbigt. :)
Ja, svängradien är mindre på en kort bil.
Ja, eftersom framvagnen är lika på kort och lång bil snedställer de hjulen lika mycket.

Men slits däcken mer eller inte? Kanske t o m mindre.
Tänk på ett extremfall. Jämför min korta 5,4 m bil med en "teoretisk" bil som har samma framdel som min men ett påbygge som gör att hjulbasen istället är 100 m. Svängradien blir då väldigt stor. Kör jag min bil i samma hjulspår behöver jag inte snedställa hjulen så mycket och därmed slits däcken mindre. "100-meters bilen" måste snedställa för fullt och sliter därmed mer.

Eller? Hur hänger det ihop? Hjälp mig fundera. Resonera gärna teoretiskt men kom också med slutsats om vad det innebär i normal trafik.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Att bilen med längre axelavstånd har större svängradie (med samma vinkel på framhjulen) innebär att den behöver utnyttja större del av tillgänglig svängradie i alla de kurvor den kör igenom. Tänk dej en lång bil i en hårnålskurva, den måste utnyttja nära fullt snedställ medan den korta bilen har mycket mer att ge. Såvida jag nu inte har otur i mitt tänkande så här tidigt...
 

Christer61

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
33164
Medlemskap
2024
Byter däck vart 5:e år oavsett hur långt dom gått. Däck är färskvara och vill inte åka runt på bakelit.
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Jag har i veckan varit ute på en tvådagarstur. Normalt har jag en diskbalja av plast nerstucken i vasken och klämd under glaslocket. Den kommer alltså ingen vart under färd. Den är av vanlig plast och inga mjuka gummifötter e.d. under.

Under ett stopp hade jag tagit upp den och ställt den på bänken. Jag glömde ställa ner den när jag körde. Jag körde genom ett litet samhälle, ca en mil på landsväg och sen en hel del genom en stad. Plötsligt hörde jag en liten smäll bakifrån. Då upptäcker jag att diskbaljan trillat ner på golvet.

Jag körde alltså kanske en kvart i omväxlande trafikförhållande innan diskbaljan åkte i golvet. Jag berättar detta för att återigen försöka beskriva lite om hur jag kör och att jag inte "kör som en tok" som kanske vissa fått för sig. Men i ärlighetens namn så var inte den turen på krokiga landsvägar.
Vad har detta med att göra hur många mil rullar däcken?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Vad har detta med att göra hur många mil rullar däcken?
Jag beskriver hur jag kör eftersom det i högsta grad har att göra med hur många mil däcken rullar. Jag skrev ju: "Jag berättar detta för att återigen försöka beskriva lite om hur jag kör och att jag inte "kör som en tok" som kanske vissa fått för sig." Det är väl svar på din fråga.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Via en annan tråd blev jag påmind om vad jag skrivit här. Jag ska berätta hur det därefter gått.

Efter 2 400 mil var original Michelin Agilis CP som legat fram så slut så att jag bytte dem. De var kanske fortfarande lagliga men inte mer. De som under samma tid legat bak la jag nu fram. Alltså 2 400 mil bak för desssa däck och därefter ytterligare 710 mil fram än så länge. Totalt 3 110 mil och de har ca 4 mm kvar.

Under de två år jag haft bilen så har jag även kört ca 1 300 mil på vinterdäck. De var inte nya när jag tog över dem och jag vet inte exakt mönsterdjup på dem då. Jag tycker att även de har slitis förvånansvärt mycket.

Trots att jag egentligen skulle velat testa annat än Michelin så blev de sådana igen eftersom jag kom över fyra kompletta originalhjul som enligt ägaren gått 1 000 mil. Det kan jag jag inte kontrollera. Jag kunde se att två av däcken (bakdäcken antar jag) såg nästan nya ut medan de andra (framdäcken antar jag) var en del slitna .

Slutsatsen så långt från mig är att min bil så som jag kör den sliter mycket däck. Med "så som jag kör den" ingår både mitt personliga körsätt (lugnt och planerat tycker jag, men inte alltid sakta) och de vägar t ex som jag väljer. Väldigt lite motorväg utan istället gärna små slingriga vägar, även grusvägar. Och vinterdäcken har nog mest gått på barmark. Alla däcken har slitits jämnt.

Som jag skrivit ovan har jag funderingar på om den korta hjulbasen på min 5,4 m långa bil sliter mer däck är en längre hjulbas, som de flesta av er andra har, gör.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som jag skrivit ovan har jag funderingar på om den korta hjulbasen på min 5,4 m långa bil sliter mer däck är en längre hjulbas, som de flesta av er andra har, gör.
Om man har låg vikt över framaxel vid framhjulsdrift kan det orsaka högt slitage, speciellt om man också drar ett stort släp/husvagn.
Har du kollat axelvikten?
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har vägt några gånger och då legat på ca 1600 kg fram och 1400-1700 kg bak beroende på last. Ingen släpkörning.
Typskylten säger max 1960 kg fram och 2000 kg bak samt 3500 kg totalt.
 
Toppen