• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många mil rullar däcken?

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag har en 2021 plåtis, 5,4 m lång och med totalvikt på 3 500 kg. Oftast väger den ca 3 200 kg när jag /vi är ute med den. Vi har medvetet valt en liten och smidig bil därför att körningen är en viktig del i totalen. Stor del av körningen sker på mindre vägar, allt från grusvägar till större landsvägar, inte så mycket motorväg. Det blir mycket kurviga vägar. Jag kör aktivt och inspirerat, men inte så det skriker i däcken eller kränger mycket. Säkert går det fortare än för de flesta andra husbilar på motsvarande vägar. Jag kör förutseende så mycket kraftiga inbromsningar eller accelerationer. Å andra sidan går det då ibland kanske lite fort genom kurvorna.

Bilen har på drygt åtta månader gått 1 900 mil varav 1 650 mil på original Michelin Agilis CP sommardäck. Lufttryck 4-4,5 bar. När jag nu mäter återstående mönsterdjup är det ca 3-4 mm på framdäcken och 6-7 mm på bakdäcken.

Här Generell fråga - Lufttryck skriver JonasS "Inget ökad slitage eller snedslitning kan ses, däcken går nog totalt 8000mil innan de behöver bytas."

Nu är det snart dags för vinterdäck. Även om jag nästa vår skiftar fram och bak kommer jag kanske inte att få ut ens hälften av det. Jag tycker mina däck slits förvånansvärt fort. Jag kan tillägga att jag anser mig ha bra koll på mina bilars däckslitage och har ingen onormalt slitage på däcken till personbilen.

Vad säger ni? Hur många mil rullar era däck?
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Kör på dubbfria vinterdäck, brukar få ut 4 -4500 mil, med ett skifte fram och bak vid 2000 mil, inne på plåtis nr 3,jag tycker det funkar bra för mig.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Jag har en 2021 plåtis, 5,4 m lång och med totalvikt på 3 500 kg. Oftast väger den ca 3 200 kg när jag /vi är ute med den. Vi har medvetet valt en liten och smidig bil därför att körningen är en viktig del i totalen. Stor del av körningen sker på mindre vägar, allt från grusvägar till större landsvägar, inte så mycket motorväg. Det blir mycket kurviga vägar. Jag kör aktivt och inspirerat, men inte så det skriker i däcken eller kränger mycket. Säkert går det fortare än för de flesta andra husbilar på motsvarande vägar. Jag kör förutseende så mycket kraftiga inbromsningar eller accelerationer. Å andra sidan går det då ibland kanske lite fort genom kurvorna.

Bilen har på drygt åtta månader gått 1 900 mil varav 1 650 mil på original Michelin Agilis CP sommardäck. Lufttryck 4-4,5 bar. När jag nu mäter återstående mönsterdjup är det ca 3-4 mm på framdäcken och 6-7 mm på bakdäcken.

Här Generell fråga - Lufttryck skriver JonasS "Inget ökad slitage eller snedslitning kan ses, däcken går nog totalt 8000mil innan de behöver bytas."

Nu är det snart dags för vinterdäck. Även om jag nästa vår skiftar fram och bak kommer jag kanske inte att få ut ens hälften av det. Jag tycker mina däck slits förvånansvärt fort. Jag kan tillägga att jag anser mig ha bra koll på mina bilars däckslitage och har ingen onormalt slitage på däcken till personbilen.

Vad säger ni? Hur många mil rullar er

Jag har en 2021 plåtis, 5,4 m lång och med totalvikt på 3 500 kg. Oftast väger den ca 3 200 kg när jag /vi är ute med den. Vi har medvetet valt en liten och smidig bil därför att körningen är en viktig del i totalen. Stor del av körningen sker på mindre vägar, allt från grusvägar till större landsvägar, inte så mycket motorväg. Det blir mycket kurviga vägar. Jag kör aktivt och inspirerat, men inte så det skriker i däcken eller kränger mycket. Säkert går det fortare än för de flesta andra husbilar på motsvarande vägar. Jag kör förutseende så mycket kraftiga inbromsningar eller accelerationer. Å andra sidan går det då ibland kanske lite fort genom kurvorna.

Bilen har på drygt åtta månader gått 1 900 mil varav 1 650 mil på original Michelin Agilis CP sommardäck. Lufttryck 4-4,5 bar. När jag nu mäter återstående mönsterdjup är det ca 3-4 mm på framdäcken och 6-7 mm på bakdäcken.

Här Generell fråga - Lufttryck skriver JonasS "Inget ökad slitage eller snedslitning kan ses, däcken går nog totalt 8000mil innan de behöver bytas."

Nu är det snart dags för vinterdäck. Även om jag nästa vår skiftar fram och bak kommer jag kanske inte att få ut ens hälften av det. Jag tycker mina däck slits förvånansvärt fort. Jag kan tillägga att jag anser mig ha bra koll på mina bilars däckslitage och har ingen onormalt slitage på däcken till personbilen.

Vad säger ni? Hur många mil rullar era däck?
hej det här med däck är ju väldigt individuellt och hur man sköter lufttryck osv ! vi fick ut 7000 mil på våra Michelin agillis CP däck och tror vi skiftade däcken 1 ggn fram till bak o tvärtom för att de skulle slita jämnt ? vi kör nästan uteslutande med full last hela tiden och i olika temperaturer ! kollar lufttryck en ggn i mån ! vi bytte nu i våras haft dem sen våren 17 och bytte till likadana då vi var nöjda med vad vi fick ut av däcken !
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Två omgångar Michelin Agillis CP. Drygt 15.000 mil nu. Dax att byta till våren. Vi håller i regel 80 km/h med farthållare.
Det är ju bra livslängd. Och jag förstår att jag inte har någon möjlighet att klara så många mil med min typ av körning som skiljer sig mycket från din. Men jag är ändå förvånad över hur snabbt mina har slitits.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
661
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Däckegenskaperna för "hantverkarbilar" typ Fiat Ducato och Mercedes Sprint är ju något annorlunda än för personbilar. Bra vägegenskaperna har någorlunda fått ge vika för lång livslängd i mil. Däcken för dessa fordon torde hålla uppemot 10.000mil. Jag tror inte någon hantverkare accepterar att skifta däck redan efter några tusen mil.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Däckegenskaperna för "hantverkarbilar" typ Fiat Ducato och Mercedes Sprint är ju något annorlunda än för personbilar. Bra vägegenskaperna har någorlunda fått ge vika för lång livslängd i mil. Däcken för dessa fordon torde hålla uppemot 10.000mil. Jag tror inte någon hantverkare accepterar att skifta däck redan efter några tusen mil.
Bra jämförelse. Dvs jag inser att jag kör mer "inspirerat" än snittet av husbilsägare. Men bland hantverkarbilarna finns det nog många som körs inte alltför snällt. Så varför slits däcken då så fort för mig? Ska jag satsa på andra däck nästa gång? Hjälper det?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.678
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bra jämförelse. Dvs jag inser att jag kör mer "inspirerat" än snittet av husbilsägare. Men bland hantverkarbilarna finns det nog många som körs inte alltför snällt. Så varför slits däcken då så fort för mig? Ska jag satsa på andra däck nästa gång? Hjälper det?

Du lider nog av fenomenet tung bil, tung högerfot, och mycket vridmoment som gärna sliter hårt på framdäcken, samt vad det låter tung vänsterfot
(bromsning) allt sliter på däcken. Lösningen är nog att lugna ner körningen en del?! :) Jag körde husbilen betydligt hårdare i början än vad jag gör nu, det satt en hel del körning med mc och pigga bilar i ryggraden, men nu tar jag det lugnare och njuter mera av resan, sparar både bil och bränsle samtidigt.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Du lider nog av fenomenet tung bil, tung högerfot, och mycket vridmoment som gärna sliter hårt på framdäcken, samt vad det låter tung vänsterfot
(bromsning) allt sliter på däcken. Lösningen är nog att lugna ner körningen en del?! :) Jag körde husbilen betydligt hårdare i början än vad jag gör nu, det satt en hel del körning med mc och pigga bilar i ryggraden, men nu tar jag det lugnare och njuter mera av resan, sparar både bil och bränsle samtidigt.
För att vara husbil är den ju inte tung. Jag tycker inte att jag varken accelererar eller bromsar kraftigt. Men däremot oftare än många andra husbilsförare eftersom jag kör mycket på små vägar. Och dessutom kanske fortare genom kurvorna än många andra.

Det blir nog så att jag byter däck oftare istället för att byta körstil i någon större grad eftersom körningen på den typen av vägar är en stor del av nöjet för mig.

Jag inser att det kan tolkas att jag kör som en tok. Så är det inte. Däremot kör jag annorlunda än många andra.

Mycket vridmoment skriver du. Ja, kanske det. Original 140 hästkrafter och 350 Nm. Någon enstaka gång har jag märkt framhjulen spinna en aning vid start, men inte på asfalt.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Det är inte så säkert att du kör annorlunda. Många av oss kör på småvägar och många mil, men du kanske kör fortare än genomsnittet och då slits däcket mer, samma med att det skapas en virvel i dieseltanken.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det är inte så säkert att du kör annorlunda. Många av oss kör på småvägar och många mil, men du kanske kör fortare än genomsnittet och då slits däcket mer, samma med att det skapas en virvel i dieseltanken.
Då kan jag också komplettera med att jag under 1 870 mil haft en genomsnittlig förbrukning på 0,85 l/mil. Och det är genom att räkna på varje tankning. Färddatorn har givit 0,80 l/mil så den är som i alla andra bilar där jag haft färddator en glädjemätare.
 
F

Fd.47585

Guest
För att vara husbil är den ju inte tung. Jag tycker inte att jag varken accelererar eller bromsar kraftigt. Men däremot oftare än många andra husbilsförare eftersom jag kör mycket på små vägar. Och dessutom kanske fortare genom kurvorna än många andra.

Jag inser att det kan tolkas att jag kör som en tok. Så är det inte. Däremot kör jag annorlunda än många andra.

Någon enstaka gång har jag märkt framhjulen spinna en aning vid start, men inte på asfalt.
Bilen är byggd för max 3500 kg och du tycker inte 3200 kg är tungt?!?
Skulle vara intresant att hör någon som kör som en tok, som förstår/erkänner att han/hon kör som en tok!
Allt du skriver gör att jag hoppas att jag ALDRIG kommer i närheten av dig i trafiken.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Bilen är byggd för max 3500 kg och du tycker inte 3200 kg är tungt?!?
Skulle vara intresant att hör någon som kör som en tok, som förstår/erkänner att han/hon kör som en tok!
Allt du skriver gör att jag hoppas att jag ALDRIG kommer i närheten av dig i trafiken.
Jag skrev: "För att vara husbil är den ju inte tung." Man läser ju ofta här om problem att klara totalvikten på 3 500 kg och om husbilar som har högre totalvikt men som går med samma drivlina och däck som min har. Därför anser jag fortfarande: "För att vara husbil är den ju inte tung."

Jag märker att det är mycket som jag inte lyckats förmedla till dig utan du har missuppfattat en hel del.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Att ha kompetensen att möta gas och kopplingspedal, för att på ett mjukt sätt överföra motorns effekt till drivhjulen och därigenom skona samtliga i transmissionens ingående beståndsdelar är inte alla förunnat.
Det har du säkert rätt i. Själv kör jag med automatlåda. Och som jag tidigare skrivit utan kraftiga inbromsningar eller accelerationer.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Jag ser nu att jag i första inlägget skrivit:
"Jag kör förutseende så mycket kraftiga inbromsningar eller accelerationer."

Det är ett skrivfel av mig och ska vara:
"Jag kör förutseende så inte så mycket kraftiga inbromsningar eller accelerationer."

Det kanske kan ändra hur en del uppfattar min körning.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi kör 50/50 där Marianne kör ”mjukt” och föredrar att stanna och släppa ”alla” i rondeller och korsningar. Jag kör mer aggressivt och strävar efter att följa trafiken även om det kan gå lite fortare än det tillåtna. Hur som helst, min uppfattning (efter relativt kort HB erfarenhet), är ändå att det viktigaste är lufttrycket i däcken.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.678
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Bilen är byggd för max 3500 kg och du tycker inte 3200 kg är tungt?!?
Skulle vara intresant att hör någon som kör som en tok, som förstår/erkänner att han/hon kör som en tok!
Allt du skriver gör att jag hoppas att jag ALDRIG kommer i närheten av dig i trafiken.

Nu överdriver du väl lite? :)
 
Toppen