• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Hur många idag kör 27 eller69 mhz radio

Ja varför kan man vilja ha en antenn bara när man står stilla. Som radioamatör kanske man vill test kortvåg, då är antennerna mycket långa, från 50 meter till 10 meter, man kan bygga antenner som är förminskade och ändå uppnå viss verkan på låga frekvenser, men som experimenterande vill man ju uppnå max. När man står still kan man lyssna på en massa frekvenser mer aktivt än när man kör. Man kanske har ställt sig med bilen på ett högt ställe och vill prova räckvidden ut med jordytan, på högre frekvenser. Kortvåg är ju inte beroende av höga berg då utnyttjar man atmosfären för vågutbredningen.
Ibland vill man få upp en lång tråd antenn i träden, då kör man inte.....
Som nämnts, vill man köra lokalt med kompisbilen, eller via relästationer inom länet gäller en lite pinne ofta på magnetfot.
På SSA hemsida kan man läsa mer om amatörradio, SSA betyder Sveriges Sändare Amatörer. Föreningen Sveriges Sändareamatörer – Amatörradio – Teknik – Gemenskap – Beredskap
En gång vi stod vid fästningen I Karlsborg, då kom militärpolisen och smög lite. Till slut knackade man på och tyckte jag hade konstiga antenner. Jag förklarade att jag var radioamatör, och att min anropssignal står bakpå bilen, jag berättade att inom Fästningen finns en amatörradiostation.
Sambandsfolk inom försvaret använder radio på många frekvenser och utbildas, då kan amatörradio vara en del, liksom att lära sig fjärrskrift via Morse.
Då var dom nöjda, och vi kunde fortsätta att steka vår falukorv.

Min antenn för kortvåg består av ett 10 m långt metspö försett med en tråd, som sitter bakpå cykelstället.
En antennavstämmare.
Inga krav på fiskekort trots innehav av metspöet hittills..... Vi fiskar inte......
Utan fiskar rara radiosignaler.

Roysan

Ofta finns det, fortfarande, en askkopp i flera bilar. Den har en låda ofta stor som ett radiouttag. Finns vissa möjligheter att montera ett radiofäste på askoppslådan, eller ta ut den och ersätta med själva radion eller en träplugg som då ersätter askkoppen och blir radiofäste.
I personbilar är det verkligen trångt....
En del amaörradiostationer är delbara, fronten, manöverdelen, är då rätt lite och lätt att placera.

Roysan

I kristid, vilket är att föredra för kommunikation, om mobilnätet skulle vara nere pga elavbrott?
Det beror vem du vill kontakta:
- mobiltelefon eller bil om du vill komma kontakt med 112 och andra myndigheter.
- komradio om du har någon hjälpsam kompis att ropa på. 69 mhz är populärt i Mälardalen och Örebro. Det brukar sluta med att man har både 69 och 27 mhz.

Generellt så är räckvidden för komradio rätt så likartat mellan olika frekvenser och system.
27 MHz 5 - 20 km mellan basstation och bil kortare mellan bil och bil.
Samma för 69 MHz och för 155 MHz.
Mellan basstationer hemmastationer med högt monterad antenn kan man uppnå större räckvidd. Även antenner med förstärkning kan ge långa räckvidder, men lite oförutsägbart. Det senare kräver användare och operatörer med kunskap.

Vid kris påverkas inte dessa funktion. Räckvidden finns alltid, om antennerna är kvar och det finns ström, 12 V från batteri elelr kanske 230 V AC finns.

Dvs man kan ha kontakt mellan grannar mellan byar för att förmedla information i krisen.

Mobiltelefon går ingenstans utan närmaste mast, räckvidden är omkring 30 km till en mast. Dvs ungefär samma räckvidd som komradio, men ingen möjlighet att komma någonstans om nån klippt sladden till mobilmasten, eller mobilmasterna.
Nu finns ju rätt tätt med mobilmaster så saboteras en så kan man komma ut via en annan,
Mobiltelefoner är en form av kommunikationsradio, som inte kan prata mellan varandra utan en mast mellan.

För en tid sedan rapporterades om omfattande sabotage på mobilmaster, utmed västernorrlandskusten, har jag för mig det var.
Man hade klippt av kablar, kanske antennkablar eller strömförsörjning.
Att fälla masterna skulle kräva att stagen kapas.
Att slå ut mobilmaster kan även göras med störsändare som läggs i skogen .
Förekommer även stölder av backupbatterier i mobiltelefonmaster.

Kortvåg och amatörradio, kan funka som en sorts komradio som fungerar med långa räckvidder, Men kräver kunniga operatörer.
Går på batteri.

Satellittelefoner då? Ja de kan göra att man kommer ut i vida världen även om det mesta är nere.
Men dyrt och dyrt att använda.

Roysan

Generellt så är räckvidden för komradio rätt så likartat mellan olika frekvenser och system.
27 MHz 5 - 20 km mellan basstation och bil kortare mellan bil och bil.
Samma för 69 MHz och för 155 MHz.
Mellan basstationer hemmastationer med högt monterad antenn kan man uppnå större räckvidd. Även antenner med förstärkning kan ge långa räckvidder, men lite oförutsägbart. Det senare kräver användare och operatörer med kunskap.

Vid kris påverkas inte dessa funktion. Räckvidden finns alltid, om antennerna är kvar och det finns ström, 12 V från batteri elelr kanske 230 V AC finns.

Dvs man kan ha kontakt mellan grannar mellan byar för att förmedla information i krisen.

Mobiltelefon går ingenstans utan närmaste mast, räckvidden är omkring 30 km till en mast. Dvs ungefär samma räckvidd som komradio, men ingen möjlighet att komma någonstans om nån klippt sladden till mobilmasten, eller mobilmasterna.
Nu finns ju rätt tätt med mobilmaster så saboteras en så kan man komma ut via en annan,
Mobiltelefoner är en form av kommunikationsradio, som inte kan prata mellan varandra utan en mast mellan.

För en tid sedan rapporterades om omfattande sabotage på mobilmaster, utmed västernorrlandskusten, har jag för mig det var.
Man hade klippt av kablar, kanske antennkablar eller strömförsörjning.
Att fälla masterna skulle kräva att stagen kapas.
Att slå ut mobilmaster kan även göras med störsändare som läggs i skogen .
Förekommer även stölder av backupbatterier i mobiltelefonmaster.

Kortvåg och amatörradio, kan funka som en sorts komradio som fungerar med långa räckvidder, Men kräver kunniga operatörer.
Går på batteri.

Satellittelefoner då? Ja de kan göra att man kommer ut i vida världen även om det mesta är nere.
Men dyrt och dyrt att använda.

Roysan
Tack, det var det här jag funderade över.
Kanske inte så dumt att investera i en komradio för att nå "världen", om krisen kommer. Av samma skäl som folk har köpt en Vevradio, eller massa batterier till sin befintliga radio.

I slutet på 70-talet med nytaget körkort hade jag och kompisarna fast komradio i bilarna, funkade bra inom tätorten (liten stad), blev lite biten av detta då och skaffade en dyr/bra till (Lafayette) jag hade i lägenheten 1'a med kök.
Provade först med en helvågs dipol-antenn i rummet, men det blev inte så bra.
Då klättrade man upp på taket och bultade fast en rejäl mast i skorstenen, antennen va väl 6-7m.
Sen skaffade jag en dyr kompressor-mic, wow vilket ös det var i den, provade även ett rejält slutsteg typ 100W (5W var lagligt då) men det släckte alla tv-apparater (ca.30st) i kåken så slutsteget såldes senare.
Bästa kontakt jag minns var en svensk som satt fast i rusningstrafiken i sin bil i Aten, glasklar kommunikation var det!!
Jag förstår tjusningen med amatörradio.

I slutet på 70-talet med nytaget körkort hade jag och kompisarna fast komradio i bilarna, funkade bra inom tätorten (liten stad), blev lite biten av detta då och skaffade en dyr/bra till (Lafayette) jag hade i lägenheten 1'a med kök.
Provade först med en helvågs dipol-antenn i rummet, men det blev inte så bra.
Då klättrade man upp på taket och bultade fast en rejäl mast i skorstenen, antennen va väl 6-7m.
Sen skaffade jag en dyr kompressor-mic, wow vilket ös det var i den, provade även ett rejält slutsteg typ 100W (5W var lagligt då) men det släckte alla tv-apparater (ca.30st) i kåken så slutsteget såldes senare.
Bästa kontakt jag minns var en svensk som satt fast i rusningstrafiken i sin bil i Aten, glasklar kommunikation var det!!
Jag förstår tjusningen med amatörradio.
Terrorist! :cool: ;):D

Ja troligen med den tidens mått mätt, det krävdes ju licens för komradio då, tror du vi hade det :cool:

Prylarna var svindyra på den tiden, så jag startade ett bolag och köpte in prylarna till bra pris, samt sålde till intresserade till bra pris, då kom konkurrensverket och skällde, då la jag av med att konkurrera, sjukt system svenskarna hade röstat fram :msn_wall:

provade även ett rejält slutsteg typ 100W (5W var lagligt då) men det släckte alla tv-apparater (ca.30st) i kåken
JA förr var TV störningar ett gissel för de som var intresserade av radio, komradio såväl som amatörradio
Oftast var det TV och rundradiomottagare som var så dåliga mottagare att de lät sig störas,

Sen en tid har vi numera krav på CE märkningar av sådna elektronik, CE innebär bla EMC, vilket betyder att apparater skall tåla varandra, dvs radiomottagaren i en mobiltelefon tål att någon sänder med ex komradio i området. Och tvärs om, mobiltelefonens sändare som är rätt stark, får inte störa exvis radio och TV-mottagning, eller ens radera hårddisken på datorn.

Ja tillåtet med 5 W och man körde 100 W kanske mer.
En vanlig myt är att det blir längre räckvidd med hög effekt. Effekten påverkar räckvidden endast marginellt.
Däremot spar det mycket ström i mobilens batteri exvis, mobilen kan ju själv bestämma sin sändareffekt.

En fördubbling av sändarens effekt ger inte dubbla räckvidden. Krävs nog mer än 10 ggr då.

Räksignaler ja här är en kul bild.
FN:ns hjälppersonal har bilproblem, även deras komradio spökar så man ber urbefolkningen om hjälp med djungeltrummor.

Roysan

Djungtr.webp

Finns det något värde i en 27MHz komradio?
Har en liggande efter den tiden man körde bil i skogen och behövde/kunde hjälpa andra som fastnat.
För övrigt den bästa lösningen om man kör i grupp och inte har allas mobilnummer.

Tillbaka
Toppen