Peter14Nilsson
HBK Medlem
6 m stålrör från Biltema + 6 m fiskespö som jag fäster slimjim i.Är det en slimjim för 69 MHz på mast på hb? Ser 1 tums bandkabel i toppen.
Roysan SM4FPD
Nu har jag skaffat en 12 m glasfibermast
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!
6 m stålrör från Biltema + 6 m fiskespö som jag fäster slimjim i.Är det en slimjim för 69 MHz på mast på hb? Ser 1 tums bandkabel i toppen.
Roysan SM4FPD
Jag skrev inte bara utan nästan bara.Förstår varför du bara använder radion när du står still.....
Det beror vem du vill kontakta:I kristid, vilket är att föredra för kommunikation, om mobilnätet skulle vara nere pga elavbrott?
Örebro ?Det beror vem du vill kontakta:
- mobiltelefon eller bil om du vill komma kontakt med 112 och andra myndigheter.
- komradio om du har någon hjälpsam kompis att ropa på. 69 mhz är populärt i Mälardalen och Örebro. Det brukar sluta med att man har både 69 och 27 mhz.
Ja, det finns en stor och aktiv radioklubb med fokus på 69 mhzÖrebro ?
Tack, det var det här jag funderade över.Generellt så är räckvidden för komradio rätt så likartat mellan olika frekvenser och system.
27 MHz 5 - 20 km mellan basstation och bil kortare mellan bil och bil.
Samma för 69 MHz och för 155 MHz.
Mellan basstationer hemmastationer med högt monterad antenn kan man uppnå större räckvidd. Även antenner med förstärkning kan ge långa räckvidder, men lite oförutsägbart. Det senare kräver användare och operatörer med kunskap.
Vid kris påverkas inte dessa funktion. Räckvidden finns alltid, om antennerna är kvar och det finns ström, 12 V från batteri elelr kanske 230 V AC finns.
Dvs man kan ha kontakt mellan grannar mellan byar för att förmedla information i krisen.
Mobiltelefon går ingenstans utan närmaste mast, räckvidden är omkring 30 km till en mast. Dvs ungefär samma räckvidd som komradio, men ingen möjlighet att komma någonstans om nån klippt sladden till mobilmasten, eller mobilmasterna.
Nu finns ju rätt tätt med mobilmaster så saboteras en så kan man komma ut via en annan,
Mobiltelefoner är en form av kommunikationsradio, som inte kan prata mellan varandra utan en mast mellan.
För en tid sedan rapporterades om omfattande sabotage på mobilmaster, utmed västernorrlandskusten, har jag för mig det var.
Man hade klippt av kablar, kanske antennkablar eller strömförsörjning.
Att fälla masterna skulle kräva att stagen kapas.
Att slå ut mobilmaster kan även göras med störsändare som läggs i skogen .
Förekommer även stölder av backupbatterier i mobiltelefonmaster.
Kortvåg och amatörradio, kan funka som en sorts komradio som fungerar med långa räckvidder, Men kräver kunniga operatörer.
Går på batteri.
Satellittelefoner då? Ja de kan göra att man kommer ut i vida världen även om det mesta är nere.
Men dyrt och dyrt att använda.
Roysan
Terrorist!I slutet på 70-talet med nytaget körkort hade jag och kompisarna fast komradio i bilarna, funkade bra inom tätorten (liten stad), blev lite biten av detta då och skaffade en dyr/bra till (Lafayette) jag hade i lägenheten 1'a med kök.
Provade först med en helvågs dipol-antenn i rummet, men det blev inte så bra.
Då klättrade man upp på taket och bultade fast en rejäl mast i skorstenen, antennen va väl 6-7m.
Sen skaffade jag en dyr kompressor-mic, wow vilket ös det var i den, provade även ett rejält slutsteg typ 100W (5W var lagligt då) men det släckte alla tv-apparater (ca.30st) i kåken så slutsteget såldes senare.
Bästa kontakt jag minns var en svensk som satt fast i rusningstrafiken i sin bil i Aten, glasklar kommunikation var det!!
Jag förstår tjusningen med amatörradio.
Ja troligen med den tidens mått mätt, det krävdes ju licens för komradio då, tror du vi hade detTerrorist!![]()
![]()

Funderar om det är fler än jag... som använder röksignaler... uhg ughHur många använder djungeltrumma i dag? Mer än Fantomens Guran?
JA förr var TV störningar ett gissel för de som var intresserade av radio, komradio såväl som amatörradioprovade även ett rejält slutsteg typ 100W (5W var lagligt då) men det släckte alla tv-apparater (ca.30st) i kåken