• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Kanske mitt inlägg från 2008-10-16 i tråden "Vägkanal 18" kan hjälpa till att räta ut några frågetecken:

Den myndighet vi har - PTS - som reglerar det här med privatradio säger att det visserligen inte finns något krav på att ha ett tillstånd för att köra privatradio men de har klara bestämmelser om vilka frekvenser/kanaler som får användas.
Den frekvens på 27,555 som du nämner som en "internationell" frekvens finns inte i PTS regelverk och är då en olaglig frekvens att sända på för svenska medborgare.
Maxeffekten från en PR-station är också angiven och för en FM-modulerad sändare uppges den till 4 W ERP. Vilket innebär att riktantenner med högt gain inte är tillåtna för en 4 W FM-station.
Enligt bestämmelserna får man också köra AM men bara med 1 W ERP. De gamla AM-stationerna med 5 W inmatad effekt till sändaren kan alltså fortfarande vara lagliga om man använder en mobilantenn (1/4 lambda eller kortare).På SSB gäller 4 W PEP ERP.
Riktantenner som förstärker effekten från sändaren så att den radierade signalen överstiger angivna effektgränser får inte användas (om man inte söker tillstånd för detta) säger alltså PTS.
HBK kan officiellt inte rekommendera annat än vad som sägs i bestämmelserna, vad medlemmarna sedan gör är ingenting som HBK kan ta ansvar för och inte heller tänker ha några synpunkter på, för HBK är det kanal 10 FM på privatradiobandet 27 MHz och på PMR kanal 6 subkanal 11 som gäller.


PEP=Peak Envelope Power (topp-till-topp-effekt)
ERP=Effective Radiated Power (utstrålad effekt)
Lambda=våglängden


PTS har sina bestämmelser på följande URL och ett utdrag visas.http://www.pts.se/upload/Foreskrifte...diosandare.pdf
2 § Undantag från tillståndsplikten gäller för radiosändare för privatradioenligt följande villkor.Bärvågsfrekvenserna nedan anges i MHz
26,965 27,085 27,215 27,315
26,975 27,105 27,225 27,325
26,985 27,115 27,235 27,335
27,005 27,125 27,245 27,345
27,015 27,135 27,255 27,355
27,025 27,155 27,265 27,365
27,035 27,165 27,275 27,375
27,055 27,175 27,285 27,385
27,065 27,185 27,295 27,395
27,075 27,205 27,305 27,405
Högsta effekt: 4 W e.r.p. vid frekvens- eller fasmodulerad sändning. Vid
amplitudmodulerad sändning med dubbelt sidband är högsta effekt 1 W e.r.p.
bärvågseffekt och vid amplitudmodulerad sändning med enkelt sidband är
högsta effekt 4 W e.r.p. topp-till-topp-effekt.

10 kHz kanaldelning
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Jag har just monterat en gamal komradio apparat 27MHz med 22 kanaler am/fm.
Vi ska fara tillsammans med ett par bekanta ner till tyskland i vår i var sin husbil. Vi tängte man skulle kunna snacka mellan bilarna under färd. för väl se hur bra det fungerade. Vad gäller för 27 MHz i Tyskland?
 

rapido7066

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
15453
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

caravan club använder kanal 10 stårdet någonstans noskar o danskar använder det en hel del har själv en tti- 1100 som är köpt i limmared.se
 
F

F.d. 6097

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Köp en antenn på www.fbradio.se som heter Sirio GL27 Ground Less, 649:-.
Den säljs med ett fäste som man kan montera på takreling eller backspegel mm.
Lycka till //Micksann.
 
M

mikkis

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej !

Nu har även vi anskaffat oss en kom,Radio! Jag har köpt en Albrecht AE 497 W (25-30Watt) med Antenn som INTE behöver jordplan! Allt inköptes från HTML REDIRECT!
Radion jag har köpt är en bas station.

Nu ska jag bara lära mig hur allt fungerar och allt känns bara kul!

Vad vi ska ha för anrops namn ännu vet vi inte, Men det blir nog MIKKIS,

Mv
Mikkis & Solen
 
F

F.d. 53170

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Jag anser att det är bara 27mhz som är intresant, har andvänt PR-radio i båt.
Tillstånds fri, Bra räckvidd, störningar så som scip är det i bland (men går att andvända brusspärren) och det va ganska roligt att prata med folk i Canada med flera länder.
Anropsignalen skulle då vara HBK XXXX allså medlems nummeret, krångligar är det inte.
M.V.H. Lennart.Westman.:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29938

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej alla radiovänner !

Ja har en 27 mhz och tycker det det skulle vara roligt om fler satte in sin apparat
och använde den.
V.H sten larsson 54722
 
F

F.d. 7591

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Håller absolut med dig Sten ! 27 Mhz är så gott som dött idag trots att det finns många stationer gömda och glömda. Leta fram dessa och börja om igen! Räckvidden är ju betydligt bättre än med PMR och det är alltid kul att snacka bort en stund. Idag är det mestadels utländska långtradare man hör på kanalerna.:spinny:
 

Anita / Soren

HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Vi har monterat in vår 27 mhz radio men tyvärr finns det inte så många att prata med, dom gånger jag använt radion har det dock fungerat klockrent så vi får hoppas att det blir fler som upptäcker fördelarna med att ha en.
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej
Vi är några stycken HB kompisar som har tänkt köpa 27 mhz radio till våra HB.
Vilken sort skall man ha som är bra, lättskött och inte kostar skjortan?
Vilken antenn är att rekomendera?
Vi har alldrig sysslat med sådant här förut, så det måste vara lättskött. Det verkar vara bra grejer om man är
flera bilar och vill hålla kontakt.
( jag hade radio i min gamla HB men ingen att prata med så jag vet inte om den funkade rktigt)

Snarken2
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7591

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej
Vi är några stycken HB kompisar som har tänkt köpa 27 mhz radio till våra HB.
Vilken sort skall man ha som är bra, lättskött och inte kostar skjortan?
Vilken antenn är att rekomendera?
Vi har alldrig sysslat med sådant här förut, så det måste vara lättskött. Det verkar vara bra grejer om man är
flera bilar och vill hålla kontakt.

Snarken2


I mitt tycke det bästa erbjudandet i mycket bra prisklass i förhållande till prestanda är Danita 3000 multi som www.limmared.nu säljer i paket med magnetfotsantenn till ett pris av 795:-. Den har möjlighet till alla europeiska kanaler och är enkel att använda. Antennen duger fint för husbilsändamål om man bara har metall att fästa den på. Många brukar limma en platta på taket om man inte annars kan fästa den. Antennen måste ha metall under (jordplan) för att fungera tillfredställande.
Det finns också specialla "truckantenner" som man fäster på backspeglarna men dessa kostar lika mycket som radion. För räckviddens skull bör antennen placeras så högt som möjligt.

Det finns givetvis stationer med en massa finesser och i prisklasser upp till 5000:- men skall man ha en användarvänlig radio att prata i och till ett hyfsat pris så rekommenderar jag att man börjar i en billigare prisklass. De fungerar bra för vårt ändamål.

Lycka till ! Kul att det blir några fler på kanalerna.:msn_laugh:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Är man inte prylgalen håller jag med om rekomendationen i föregående inlägg, dvs Danita. Bra pris med bra prestanda i förhållande till priset.
Men en viktig sak att komma ihåg med just 27Mhz är, har du en dålig antenn spelar det nästan ingen roll vilken radio du har. (Men en riktig dålig antenn kan man till och med ta död på radion)
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej
Ok, Danita är alltså en bra radio.
Vilken är den bästa antennen?

Snarken2
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Den bästa antennen är den som sitter så högt som möjligt och har ett bra jordplan.
Tror faktiskt att paketet från Limmared är helt OK. (har själv en Danita)

En del antenner behöver man ibland anpassa till mottagaren för att få bästa verkningsgraden. (Finns något som heter stående våg som kan ställa till det)

Finns en hel del radioamatörer här bland medlemmarna och stöter man ihop med någon av dem får man säkert hjälp med "stående vågen" (har själv ett istrument liggande)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7591

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Den bästa antennen är den som sitter så högt som möjligt och har ett bra jordplan.
Tror faktiskt att paketet från Limmared är helt OK. (har själv en Danita)

En del antenner behöver man ibland anpassa till mottagaren för att få bästa verkningsgraden. (Finns något som heter stående våg som kan ställa till det)

Finns en hel del radioamatörer här bland medlemmarna och stöter man ihop med någon av dem får man säkert hjälp med "stående vågen" (har själv ett istrument liggande)


Du har helt rätt Decker. Jag har hållit på med radio sedan 1964 och efter ett återfall nu på senare år så kompletterade jag med lite modernare utrustning och köpte Danitan från Limmared men tänkte att antennen som följde med till det priset (förutfattad mening)kunde ju inte vara något så jag köpte en antenn som kostade nästan lika mycket som paketet och monterade den på flygeln på min bil. Det visade sig att magnetantennen då jag satte den på biltaket var lika bra som den mycket dyrare antennen vilket vidimerade två saker:

1. Dyrast inte alltid bäst

2. Hög antennplacering alltid viktig !

Satsa inte pengar i onödan förrän du blir så frälst att du gillar hundra knappar och rattar och kan använda dem. I de flesta fall handlar det om att prata med någon eller några mils räckvidd och då är det helt ok med denna typ av prylar.:msn_wink:
 

Challenger

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Härryda
HBK-Nr
7395
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej,
Har hört att flera husbilsägare har skaffat pr radio. Jag tror att det var en man på Caravan clubb som hade en artikel om varför det är att rekommendera pr radio i husbilarna. Man kunde maila till honom och få mer information. Han rekommenderade bl.a. Danita 1240 hos Kjell&Company. Jag har sumpat artikeln men om någon har läst densamma och har hans mailadress, så vore jag tacksam. Det får nog bli en radio.
:bye:Challenger
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Vi har ingen pr radio , vi har mobiltelefon :msn_laugh:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Vi har ingen pr radio , vi har mobiltelefon :msn_laugh:

Ja idag kan man faktiskt använda mobilen som kommunikationsradio, walki-talki och röstmeddelande. Gratis och på hur långa avstånd som helst.

Appen heter Hey Tell och är f.n. en bestseller!

PS! Man kan dessutom hålla reda på var kompisarna befinner sig, på metern när.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7591

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Ja idag kan man faktiskt använda mobilen som kommunikationsradio, walki-talki och röstmeddelande. Gratis och på hur långa avstånd som helst.

Appen heter Hey Tell och är f.n. en bestseller!

PS! Man kan dessutom hålla reda på var kompisarna befinner sig, på metern när.


Håller med om att det finns teknik för att hålla kontakt med vänner över mobiltelefon men hur gör man för att få kontakt med folk i närområdet som man inte känner ?. Radiofolk är oftast mycket vänliga och hjälpsamma och kan lämna tips och råd om sina hemtrakter och har dessutom ett stort intresse att få nya kontakter.
Sedan kan (åtminstone jag) ifrågasätta om folk behöver veta på metern eller kilometern när var jag befinner mig.
Däremot respekterar jag den nya tekniken men som gammal radiofreak känns den lite osportslig. :bock:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Sedan kan (åtminstone jag) ifrågasätta om folk behöver veta på metern eller kilometern när var jag befinner mig. Radiofolk är oftast mycket vänliga och hjälpsamma och kan lämna tips och råd om sina hemtrakter och har dessutom ett stort intresse att få nya kontakter.

Det är lättare att hålla koll på varandra vid kompiskörning!

Jo, jag fick faktiskt kontakt via komradio med en italienare någon gång på 70-talet. Han var en vänlig tulltjänsteman vid italienska gränsen mot Österrike och dessutom guldmedaljör i skidor 30 km 1968, Franco Nones. Men samtalet gav inget. Det enda jag fick ur mig var: "E 'certamente stato divertente parlare con te".
 
Senast ändrad:
Toppen