• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Har läst strängarna om radioamatörer, PMR m fl.
Jag har sett att det finns en del bilar till salu som har någon form av Kom-radio isatt.
Nu undrar jag om det kan vara 27 mhz som är vanligast?
Det ligger nämligen ett par mobila 27:eek:r i en låda här hemma från 70-talet.
Nackdel med PMR är ju räckvidden, 27 mhz har ju tidvis väldiga störningar, vad jag minns och som en del bekräftar.
Hur är det nu, är det några som har dessa i sina bilar?
Om man är ensam om det finns ju ingen anledning att montera den.

Mvh Tuzzan
 
F

F.d. 2284

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej på!
Har även någon liggande i källaren.
Finns det flera som har , kan den kopplas in.
Uno i Vollsjö
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Det är väl något som ligger hos varje gammal älgjägare. Jag tror jag har 4 st men frågan är väl om dom är lagliga längre, förr skulle man väl ha ett tillstånd. Hörbarheten var ju ibland inte så bra vid vissa väderförhållande och man fick in mycket från Italien under vissa höstar. Någon kanske vet mer om vad som gäller?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hejsan Tuzzan,

Jag har en 27Mhz AM & FM 120 kanaler output 5W som står alltid på kanal 9, antennen jag använder är en Amerikans K40 och är placerade mitt på taket, fungerar mycket bra och har utan "skipp" uppnåt distanser på ca 3 mil i öppet terräng.
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Morning mina vänner.
Jag har med en 27mhz fast installerad i min bil, fungerar utmärkt även på lite längre sträckor, har snackat med lastbilschaffisar.
Den heter Danita 3000 och jag köpte den på Kjell&Company.
Jag brukar ligga på kanal 10.
Ha en fin dag.
MVH KEJO
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hittar ni någon gammal PR-radio så kontrollera att den har FM, frekvensmodulering.
Det går knappast att prata cross-mode AM och FM.
På 80-talet blev AM, amplitudmodulering på 27 MHz förbjudet i Sverige men vet inte om det fortfarande gäller.
 
F

F.d. 17530

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej,
Jag skulle gärna köra med 27 Mhz samma som på gamla Van tiden på 80-talet.
Fördelen är ju en bra räckvidd, och har kvar en fin AM med förstärkar mic..

Jag följer detta med komunikation mellan H-bilarna,
Jag skulle nog lagt en röst för 27, Mhz då, om de fortfarande är laglig att andvända.

Men följer som sagt detta så får man se vad man köper.
 
F

F.d. 29751

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Jag har en 27 mhz fast monterat i vår husbil har kanal 10 som prio kanal.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Lappen,

Det ser ut som alla i Sverige ligger på kanal 10, okay no problem då skiftar jag också dit från 9 till 10 annars är det väl ingen mening att ha den på eller hur. Jag har en funktion i min "President" som har scan möjligheterna och kan scanna fler kanaler samtidigt så det ska nog ordna sig ;)
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Detta kan man läsa på Wikipidia om kom-radio.
Amatörradio är en internationell hobby som gränsöverskridande disponerar ett stort antal olika radiofrekvensområden för genomförande av tekniska prov, vågutbredningsstudier och daglig kommunikation mellan radioamatörer.
Förväxla inte "riktig" amatörradio med annan privat radiokommunikation som kan ske helt utan kompetensprov eller licens. Sådan licensfri radiokommunikation i olika varianter kallas ibland för privatradio, PMR (Privat/Professionell Mobil Radio) eller jaktradio. I Sverige tillåts sådant på 27, 31, 155, 444 och 446 MHz-banden. Se Post- och telestyrelsens föreskifter om "Undantag från tillståndsplikt". (PTSFS 2005:8)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Curtax,

Engång för länge länge sen hade jag stort interesse att bli radioamatör, tog kompetensprov och klarade mig utmärkt, fick ON8RR. Höll på ett par år sedan blev det inget mera p.g.a av tidsbrist. Nuförtiden blir det bara 27Mhz i bilen men detta har också minskad kraftig när GSM slog genom.

Jag vet skillnaden mellan vad du menar med beskrivning av vad en radioamatör har gått genom ;).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej Belgien1

Du hade en briljant idé och den är nu genomförd. Tack för snilleblixten!

Tack även till Web-Håkan som fixade detta galant!

Till Alla:
Ni kan redigera Er profil och tala om för alla andra om ni har 27Mhz-apparater. Kryssa i rutan PR-radio.

Har Ni PMR eller är radioamatör? Ni kan också kryssa i Ert radioinnehav.
Vi i radiogruppen hoppas att många använder möjligheten och valet är fritt att använda.

Så här gör Ni för att hitta detta val:
Snabblänkar i menyraden, välj redigera profil och rätt långt ner på sidan hittar ni Radioinnehav. Ange vilken eller vilka Radioinnehav Ni har i husbilen.

Hälsningar
Knausen
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Knausen,

Det var ingenting, glad att jag kunde hjälpa till ;)
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hej Belgien-1 / Rolle QL att läsa att Du har haft orken att läsa in kunskaperna lför amatörradiokompetens. Hoppas för allt i väröden att du EJ har släppt licensen/tillståndet.! Med den signalen kan Du obehindrat köra amatörradio i hela EU och vi repeatrarna på 145 / 432 MHz kunna kommunicera på mycket länga avstånd, även mobilt i både Europas alla länder ! Gå in på Sveriges Sändareamatörers hemsida, så kan Du ladda ner alla repeaterknaler i Sverige.
Amatörradion behöver ju inte uteslsuta användandet av PMR-radion. Vi hörs kanske på banden hoppas Jan / SM7DEW
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hejsan Janne,

Tyvärr så har jag släppt tillståndet när jag bodde i Belgien år 1970 då jag egentligen pga av tidsbrist inte var aktiv längre :(
 
F

F.d. 29758

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hejsan Janne,

Tyvärr så har jag släppt tillståndet när jag bodde i Belgien år 1970 då jag egentligen pga av tidsbrist inte var aktiv längre :(
Hej Rolle Det kanske går att återuppta tillståndet? annars kan man ju skaffa sig ett nytt nu, speciellt som det intel ängre krävs telegrafikunskaper, Vore Ql astt höra även på de banden! 73 Janne - DEW
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Janne,

Nej det får vara bra för min del, har efter så pass lång uppehåll ingen vidare lust längre att eventuellt förnya certen, nu gäller min närvarande hobby och det är husbilar ;)
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Ja, det här var ju positivt, verkar ju ganska vanligt med PR-radio.
Det blir till att kolla upp dom och skruva i en i bilen, den andra kan jag ha bredvid datorn och ha lite koll om det är någon som hörs på kanal 10 i etern.
PMR-radion finns ju i bilen men blir på lite mer lokal nivå. Bra idé av er som kom på det!

Mvh Tuzzan. Vi hörs.
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Om ni monterar in PR-radion i husbilen tänk på att den ska vara FM-modulerad och inte
av den gamla AM-modulerade typen. Det finns sådana som man kan skifta mellan AM/FM.
Alla nya som säljs i Sverige är av FM typ. Kjell & Company har en 40 kanalers för 449:-
/Mats
 
F

F.d. 17530

Guest
Sv: Hur många har 27 mhz Kom-radio i bilarna?

Hallå
Lite länkar om bla 27 MHz ,

http://www.alfakom.se/27mhz1.htm

http://www.fbradio.se/

http://www.moelektronik.se/

http://www.commander.se/kategori.php?kategori=4&u_kategori=10

http://www.27mhz.se/

http://www.esr.se/exteknik/radioteknik/fm.html


Och är AM inte godkänt, Jag har också för mig att AM togs bort men hittar inget som säger att det är så,
Någon som vet?
Det enda jag hittade var detta=

Den lagliga effekten på 27MHz är idag på 4W på FM/SSB, och endast 1W på AM. AM/FM/SSB.
Det stod här=
http://www.27mhz.se/radio.php

Och här, inget står dock om AM eller FM mm
http://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Radiotillstand/

EDIT:
Glömde,
jag håller på 27MHz radio pga längre räckvidd.

,
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen