• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många dricker vattnet?

F

F.d. 11654

Guest
Tja ba!
Vi är nyblivna husbilsägare en FIAT EURA MOBIL 695 HB 97:a.
Tänkte höra era synpunkter på att att dicka vattnet i husbilen?
Hör hört en del som har en separat dunk för dricksvatten.
Hur gör ni:confused:

Mvh Olle o Eva
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

har alltid druckit vattnet från tanken även efter två veckor ingen fara började med det 1992

Har Du så stor tank :twitcy:

Vi dricker också vattnet ur vår tank, gör ren den varje vår med citronsyra och mjuk svamp.
Bättre vatten i tanken än det gamla importerade vattnet på flaska som kan vara flera månader gammalt när det säljes.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur många dricker vattnet?

Har alltid dricksvatten i petflaskor. Alltid någon i kylen. Tar det slut tar vi från tanken. Det smakar dock inte lika bra. Utomlands köper vi dricksvatten.

Vi gillar camping men bor nog ändå oftare på annat sätt. Använder dusch o toa regelbundet.

Men visst fan blir det mycket pilsner Calle! :)

/Krister
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Hur många dricker vattnet?

Har Du så stor tank :twitcy:

Vi dricker också vattnet ur vår tank, gör ren den varje vår med citronsyra och mjuk svamp.
Bättre vatten i tanken än det gamla importerade vattnet på flaska som kan vara flera månader gammalt när det säljes.

På tal om gammalt vatten....
I reklamen för Ramlösa brunn, talar man om att vattnet tar 70 år på sig att sippra ner till källan.
Sen pumpas det upp, tappas på flaska, och förses med bäst före datum......
Calle
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

När man läser jnläggen här börjar man förstå varför många kör med överlast.Vi fick med en vattentank i vår husbil den använder till allt "även till att dricka".Har varit utomlands över månader och fyllt vatten överallt utan att rengöra under tiden,har aldrig haft några problem med magont.
 
I

Inger & Taeke NL

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

Hej ewis59,

Vi bor i Holland och åker sommartid mycket med husbilen här men också i Tyskland, Belgien, Luxemburg o Frankrike där vi även fyller vatten vid behov.
Vi har alltid druckit vattnet ur tanken på våra resor som ibland är på 6-8 veckor i temperaturer på över 35 grader och aldrig varit sjuka i samband med husbilsresor.
När vi kommer hem igen och ställer husbilen i garaget tömmer vi alltid vattentanken och lämnar locket öppet, det tror jag att de flesta gör.
På det sättet får tanken lufta ett tag till nästa resa.

Hälsningar från ett mulet och kallt Holland! ! :rolleyes:
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Hur många dricker vattnet?

Tanken tvättar vi ur med ättikslösning. Vi kör också ättikslösning i pannan, värmer upp och låter den stå en natt för avkalkning.
Vattnet vi dricker till mat eller blandar i saft/nektar tar vi ur kannan vi har i kylskåpet, vi köpte Clearly filtreringskanna med 4-stegspatron som renar i 4 steg och klarar ett års användning eller 7000 liter vatten. Vi anser detta vara det bästa. Det finns ju filter att sätta på kranen men då får man ju ljummet vatten, vi har alltid kallt vatten, bara att fylla på kannan då man använt ur den.
När det gäller tanken har vi aldrig haft någon beläggning i den trots att vi kör 4 månader i sträck hela sommaren.

länk

Clearly Brilliant 2,0L Blå med KDF och 4-stegsfiltrering
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

Naturligtvis dricker vi vatten från tanken - det är väl meningen med husbil och vattentank?
Vi dricker allt vatten även i Spanien och Portugal. Magen måste vänja sig vid det annars kan man bli sjuk av allting.:yes:
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
264
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Hej ,välkomna vi har haft husvagn sedan -65 senaste året en husbil, vi har alltid druckit vattnet i tanken. Vi har aldrig haft magsjuka av detta under varma sommardagar, kanske hjälper en liten virre på kvällen *L*:wub:
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vi har haft husvagn sedan l967 o husbil sen 1980 och vi har alltid druckit vattnet i tankarna, även på resor ner genom europa till spanien. Aldrig har det varit det minsta problem,och aldrig har vi använt några" bakteriedödare" eller " mirakelfilter " heller,nej inte ens diskmedel. Man kan oxå mycket enkelt ta ett lab-prov på " tankvattnet " om man vill. Det har vi gjort.Provsvaret blir alltid --Bakterier ej påvisbara -- Vi har även talat med Spanska vattenverk o även konsumenter där,-inga prolem där heller.Dock kan det spanska vattnet innehålla aningen högre natriumhalt än svenskt vatten, detta gör att man ibland inte rekomenderar det till nyfödda barn upp till 2 års ålder.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hur många dricker vattnet?

"På min tid" när vi hade grävda brunnar så togs det prov på vattnet ibland. Apoteket ombesörjde provanalyser gratis. Senaste gången jag ville lämna in ett vattenprov för analys för några år sedan så tyckte inte Apoteket att det var "deras bord" utan hänvisade till en privat firma som tog oförskämt mycket betalt för en enkel analys, så det fick vara!

Jag undrar alltså var ni "mycket enkelt tog ett lab-prov på tankvattnet"! Tack på förhand!

Mycket nyfiken Jappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Hur många dricker vattnet?

När jag dricker vatten handlar det inte om att hålla sig frisk, det handlar om att dricka gott friskt vatten. Jag tycket att vattnet i tanken smakar plast och tank även om det är tjänligt. Jag har druckit ur många andras tankar också, där man hävdat att vattnet är hur bra som helst. Det är det säkert, men det smakar ändå tank och plast och det kan inga kemikalier ta bort.

Jag är kanske lite paranoid men så länge jag kan bota det med att ha färskvatten på flaska, så gör jag det!

:-/<rister
 
F

F.d. 3136

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

Glad vår på er alla husbilister!!

Ja svenskt vatten litar vi på om man spolar ur påfyllarslangen först i ren tank. Håller sig drickbart kanske en vecka i vårt svala klimat, fast de flesta tankar finns ju gömda inne under stolarna. Men på kontinenten gör vi som så att vi många gånger fyller även tanken med köpt vatten i backar. På mackarna finns ju inget vatten!!!! 1,5 L eller 2L vanligen i flerpack. Kom på en lite kul teknik att få i vattnet snabbt genom att "knöla" ihop de smidiga dragspelsflskorna imot öppningen som vanligen inte är så hälla-på vänligt belägna. En av oss öppnar pavor den andre trycker i. 9 flaskor i minuten är möjligt.Hygieniskt o inte så billigt men H2O är ju det viktigaste ombord. Typ petflaskor i kyldörren för övrigt. "Fuskar" oxå med konserveringsmedelspiller. En solvärmesäck med H2O ligger oxå o skvalpar på duschgolvet,friliggardusch. Håll magen i trim gott folk!!!!:p::wideeyed: :yes:
 

Krister 820

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
820
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

När vi är i Sverige eller Tyskland dricker vi vattnet som är i tanken. I år när vi är i Spanien tar vi spanskt vatten (Aqua Portable) och kör genom ett vattenfilter. Har varit här i drygt två månader och inte köpt en droppe dricksvatten. Har ej heller haft problem med magen.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Efter det att min fru vid ett tillfälle åkte på en riktigt rejäl magsjuka efter att ha tagit dricksvatten från bilens tank så får vi dricka flaskvatten. Till disk,tvätt och matlagning, om vattnet kokas, använder vi bilens tank.
 
Toppen