• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur många dricker vattnet?

F

F.d. 11654

Guest
Tja ba!
Vi är nyblivna husbilsägare en FIAT EURA MOBIL 695 HB 97:a.
Tänkte höra era synpunkter på att att dicka vattnet i husbilen?
Hör hört en del som har en separat dunk för dricksvatten.
Hur gör ni:confused:

Mvh Olle o Eva
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hur många dricker vattnet?

Skräp till husbilar om man måste slaska omkring med vattendunkar och inte kan använda dusch och toalett. Det vore ju som att bo i husvagn.

Frågan var om vattnet är tjänligt som dricksvatten efter några dagar. Det är knappast husbilens fel att tillväxten av bakterier ökar enormt i gammalt ljummet vatten. Till dusch och toalett funkar det utmärkt.

Om vi antar att antalet bakterier fördubblas varje timme har 1 bakterie blivit 16.777.216 24 timmar senare och 281.474.976.710.656 efter 48 timmar!
 
Senast ändrad:

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur många dricker vattnet?

Nja. Jag tänkte på att någon berättade om vattentankar som man inte kunde rengöra.

Om jag skulle köpa en husbil i miljonklassen så kan jag stå ut med en minskning av ädelträ i toarummet till förmån för en rejäl färskvattentank i rostfritt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Hur många dricker vattnet?

Klart man kan rengöra tanken, häll i vatten med lämpligt rengöringsmedel, spola i alla kranar låt stå ett par dagar, kör sedan runt några mil så det skvalpar omkring ordentligt, töm tanken, häll på friskt vatten kör en runda, töm och skölj så många gånger du vill?
Borde fungera på de mest motsträviga tankar? :)
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
202
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vad kan vara lämplig docering av ättika eller klorin eller annat medel? Ska man börja med full tank eller kanske 3-5 liter i botten på tanken för bästa resultat?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vatten vatten BARA vanilgt Vatten, nej inte så Bara,vatten är olika beroende på den kemiska sammansättningen ,en del har järn o nån kalk och kanske eget vatten från borrad källa med annat innehåll, olika innehåll ger olika furutsättningar för bakteritillväxt, så det bästa är att byta allt vatten ofta, och som nån skrev ,Bakterier växer ofanligt fort när det väl börjar,
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Vi köper vatten i flaskor till att dricka.
Tar med kranvatten i flaskor till kaffet, jag tycker det är smidigare att hantera
flaskor än vattendunken.
Tankvattnet använder vi till matlagning,disk, hygien och spolningen
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Frågan var om vattnet är tjänligt som dricksvatten efter några dagar. Det är knappast husbilens fel att tillväxten av bakterier ökar enormt i gammalt ljummet vatten. Till dusch och toalett funkar det utmärkt.

Om vi antar att antalet bakterier fördubblas varje timme har 1 bakterie blivit 16.777.216 24 timmar senare och 281.474.976.710.656 efter 48 timmar!


Jösses så många, och bara efter 48 timmar. Hur många hade vi då i tanken nu när vi var ute i helgen och drack samma vatten som vi hällde i dan före julafton? Konstigt att vattnet över huvud taget var flytande :rolleyes:! Fast det är klart, de där bacillerna är väl ganska små.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

Jag sticker ut hakan lite..jag kan inte förstå meningen med husbilslivet om man inte kan/vågar utnyttja alla "faciliteter" som husbilen kan erbjuda, det är bekvämt att öppna kranen och dricka om man är törstig, att använda toan om man är nödig och att kunna duscha när man känner behov för detta..så ser jag på det iaf!

Mvh
Pilot:oops:
 

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Det är väl positivt att dricka direkt från tanken om vi som gör det slipper div. magsjukdommar:p: på grund av att man förhoppningsvis blir imun
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Hej
Har kört husvagn eller husbil sedan -87 och alltid druckit vattnet från tanken när vi varit norr om alperna. Varje år kör jag stark klorlösning efter att tanken varit torr under mitten av vintern. Ingen invändig skurning av plast tankar rekomenderas då det bildar smårepor som smuts och bakterier trivs i. Normalt omsätter vi vattnet på ca tre dagar så det hinner inte bli gammalt. När vi sedan kommer hem tömmer jag tanken som får stå torr till nästa resa/fyllning. Vi använder inga tillsatser men har klarat oss utan magbesvär fram till nu.
Söder om alperna använder vi köpt vatten för allt invärtes bruk och klorsköljer sedan tanken före att vi dricker från den igen. Detta har funkat för oss.:)
 
F

F.d. 8126

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

Hej!
Det gäller ättika. Nu har jag gjort mig av med det problemet - men har funderat mycket. Har ju läst på otaliga ställen om ättikans förträfflighet. Tyckte det var dags att försöka bli av med beläggningarna i vattenledningen så i med ättika i lämplig proportion. Om beläggningarna försvann minns jag inte - men nivåmätaren för färskvatten la omedelbart av. Kul kul - särskilt vintertid. Har inte gjort några större efterforskningar om det kunde ha något samband - men vill höra hur ni gör. Nu har vi bytt till husbil och även den kan ju behöva spolas igenom någon gång.
Tacksam för svar.
Många hälsningar
Marianne
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

När jag var ung och bodde i fiskestugan under sommarloven fick vi färskvatten varannan vecka och likadant med brorsan som jobba på en bogserbåt, men det är klart det var inga medikamenter i vattnet då! Morfar
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

vi fyller 1,5liters pt flaskor med vatten ca 3st ställer in en flaska i kylen som jag sedan fyller över till en liten som man kan ha brevid sig när man kör men jag dricker även det som är i tanken om det kniper spolar rent innan vinter och sedan någon gång på sommaren men jag fick en chock för ca 2 år sen när det var ett tjockt lager med alger på botten men det var bara att spola rent mvh håkan
 
F

F.d. 50028

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

Hur många gånger rengörs tank slang kranar på ett år ?
Och med vad ?

HEJ
Jag kan svära på att jag sväljer inte när jag borstar
tänderna !!! Hur kan jag då få vatten i knäna ??? :D
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Hur många dricker vattnet?

Köpa husbil för många hundratusentals kronor och inte kunna/våga använda bilens "faciliteter" jag får inte ihop dessa frågor!
Om jag var rädd för att det skulle bli fukt ibilen efter duschning eller att jag skulle bli sjuk efter att ha druckit från kranen.......SÅ HADE JAG SKAFFAT EN SOMMARSTUGA istället!

Pilot, som är ute med sin bil alla säsonger och använder allt i bilen vatten, toa, sängar sittplatser, spis och allt annat som finnes i bilen!

Pilot:confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Köpa husbil för många hundratusentals kronor och inte kunna/våga använda bilens "faciliteter" jag får inte ihop dessa frågor!
Om jag var rädd för att det skulle bli fukt ibilen efter duschning eller att jag skulle bli sjuk efter att ha druckit från kranen.......SÅ HADE JAG SKAFFAT EN SOMMARSTUGA istället!

Pilot, som är ute med sin bil alla säsonger och använder allt i bilen vatten, toa, sängar sittplatser, spis och allt annat som finnes i bilen!

Pilot:confused:
Instämmer till fullo.
Att använda dom resurser som finns i bilen är för oss självklart. Det va därför vi gick från husvagn till husbil för 9 år sedan. Husvagnen saknar den sanitara kompetens som husbilen har. Och med det menar jag att husvagnen har för lite vatten med sig.
Inget val man ångrar precis.:):):)
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Hur många dricker vattnet?

Om ni är osäkra på kvalitet av driksvastten i husbilens tank, kan man tillsätta AEROBIC OXYGEN (se bifogad länk). Detta fungerar utmärkt och jag har använt produkten under många år både under mina arbetsresor världen runt samt också i båt och husbil
Ingen magsjuka här inte....!

Här är info att läsa; About Aerobic Oxygen

:twitcy:
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Hur många dricker vattnet?

Köpa husbil för många hundratusentals kronor och inte kunna/våga använda bilens "faciliteter" jag får inte ihop dessa frågor!
Om jag var rädd för att det skulle bli fukt ibilen efter duschning eller att jag skulle bli sjuk efter att ha druckit från kranen.......SÅ HADE JAG SKAFFAT EN SOMMARSTUGA istället!

Pilot, som är ute med sin bil alla säsonger och använder allt i bilen vatten, toa, sängar sittplatser, spis och allt annat som finnes i bilen!

Pilot:confused:

Instämmer till hälften.
När vi köpte en annan husbil för ca. 6 år sedan fyllde jag vatten i tanken och så åkte vi. Den natten åkte min fru på en rejäl magsjuka och sedan dess vägrar hon dricka vattnet i våra husbilar.
Däremot använder vi aldrig offentliga toaletter och duschar, känns väldigt långsökt när vi har rena och fräscha utrymmen för detta i vår husbil.
 
Toppen